Met een camera op het dashboard van je auto weet je zeker dat je bewijs op video hebt als je ooit in een verkeersongeval terecht komt. Er zijn verschillende manieren om je iPhone in zo’n camera te veranderen, zoals met Road Watcher en het nieuwe Nexar. Nexar onderscheidt zich door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie, zodat de camera-app alleen video opneemt als er een potentieel gevaarlijke situatie ontstaat.
Om Nexar (link) te gebruiken zul je verplicht moeten inloggen. Dit kan via je Facebook-account, of door je telefoonnummer door te geven en een SMS-code in te vullen. Uiteraard heeft de app ook toegang tot je camera, locatiegegevens en microfoon nodig, zodat het verkeer opgenomen kan worden.
Nexar onderscheidt zich door kunstmatige intelligentie
Nexar benut kunstmatige intelligentie (AI) om de bestuurder waarschuwingen te geven die ongelukken kunnen voorkomen. Mocht het toch tot een botsing komen, dan bundelt de app automatisch alle gegevens voor het geval je ze nodig hebt. Nexar staat dus altijd aan, maar neemt niet altijd op.
Eran Shir, CEO van Nexar, schrijft op Producthunt dat de app vier maanden getest is in San Francisco. Daar is onderstaande videocompilatie van gemaakt, die goed laat zien hoe er pas een video wordt gestart als er een potentieel gevaarlijke situatie zich voordoet. Dit kan iemand zijn die je rechts inhaalt, een voetganger die plotseling oversteekt of een motorrijder die tussen auto’s door weeft.
Ook als je achter het stuur zit kun je bepaalde functies van Nexar gemakkelijk handmatig activeren. Door een keer op het scherm te tikken neem je direct met de achterste camera van je iPhone een video op, terwijl je de frontcamera activeert door het scherm met twee vingers in te drukken. Veeg van rechts naar links om je geschiedenis met ritten en incidenten in te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=YqSDRqBimgM
Nexar laat je (nog) niet handmatig wissen
Nexar is volledig gratis en bevat bovendien geen in-app aankopen. Bovendien gaat Nexar slim om met het geheugen van je iPhone, zodat je nooit tijdens het rijden een melding krijgt dat je geen video meer kunt opnemen. Dit doet Nexar door oude video’s te overschrijven, al is er op het moment van schrijven nog geen mogelijkheid om handmatig ouder materiaal te wissen.
Erg vervelend, al belooft Nexar dat een update dit zeer binnenkort verhelpt. Ook zul je de iPhone met een oplaadkabel aan je auto moeten koppelen, want omdat de app alle sensors (inclusief GPS) benut, trekt Nexar je batterij in rap tempo leeg. Houd er bovendien rekening mee dat je een iPhone-houder voor in de auto nodig hebt die de cameralens vrijhoudt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Blijft alleen nog de grootste nadeel staan.
Je kunt niets anders doen op de telefoon.
Gebruik je navigatie via je telefoon dan heb je hier niets aan omdat de App niet op de achtergrond draait. Zou je beter sygic kunnen gebruiken met de extra aankoop van de blackbox.
Ik ben wel benieuwd naar het verdienmodel als het helemaal gratis is.
En ik ben heel nieuwsgierig waarom je per se of met je Facebook moet inloggen of je telefoonnummer moet geven…..
“Dit kan iemand zijn die je rechts inhaalt”
Uhmm, rechts inhalen is gewoon toegestaan in Amerika hoor, daar kennen ze het principe van “Stay in your lane” (blijf zolang mogelijk op dezelfde baan rijden).
En dat mogen ze hier ook wel eens gaan invoeren, rijdt veel rustiger dan iedere keer heen en weer slingeren om iemand in te halen.
Net getest, doet het prima als dashcam, maar alle fancy waarschuwingen (zoals bij een harde remactie) doen het niet of de feature is nog niet live. Jammer dat dat niet in dit artikel vermeld stond. Jullie hebben ‘m wel op de weg getest neem ik aan?
@Freaky: Maar de navigatie app kan meestal wel in de achtergrond draaien. Google Maps en Apple Kaarten in ieder geval wel en die geven je via notificaties aanwijzingen.
Heb je niet veel aan. Dashcams hebben meestal een veel wijdere (groot)hoek en brengen dus een veel groter deel van het verkeer om je heen in beeld dan deze app kan. Ik heb ooit een systeem gezien met een groothoek-opzetstuk voor de iPhone. Dat zou in ieder geval één probleem oplossen.
Zit je nog altijd met de lichtsterkte. ’s Avonds en ’s nachts zie je te weinig detail óf (bijvoorbeeld) overbelichte kentekenplaten. Niet doen dus, het lijkt nuttig, maar doet niet goed wat het moet.
Over iPhone-houders-die-de-lens-vrijhouden gesproken: welke komen er dan in aanmerking?
Ik heb liever dat ‘ie dat wel doet. Zeker na een akkefietje dat ik laatst midden in Amsterdam had, waar iemand mij uit de auto wilde trekken (maar daarin gelukkig werd gehinderd door degene achter mij).
Daarnaast mag die verificatie-SMS ook wel wat sneller binnenkomen; ik wacht al 2 uur hierop…
@Bram: Ik gebruik het systeem van Quad Lock hiervoor.
True, in het begin is dat wat apart, en heb je continu het vermoeden dat zodra iemand jouw rechts inhaalt geïrriteerd naar je zal kijken, wat dus totaal niet gebeurd :).
Rijd heel fijn, rustig.
Op zich wel een leuk idee om eens te experimenteren, maar eigenlijk is een iPhone of welke andere smartphone dan ook niet geschikt om als dashcam gebruikt te worden.
Redenen:
– De kijkhoek is niet groot genoeg (geen wijdhoeklens)
– Geen loop recording functie (als het geheugen vol is dien je deze zelf steeds handmatig te wissen)
– Geen G-sensor (bij een ongeluk worden beelden niet veiliggesteld)
– Geen goede montagemogelijkheden.
En verder kun je je telefoon natuurlijk helemaal niet gebruiken tijdens het rijden.