Er is iets vreemds gebeurd bij de ontwikkelaar van de iOS-app Air Display 2 (link). Via Twitter laat Dave Howell van Avatron Software weten dat er maar liefst 500 aankopen van Air Display 2 door Apple gerefund zijn, waardoor de ontwikkelaar opeens €3.000 aan inkomsten kwijt is. Hoe kan het dat blijkbaar zoveel gebruikers hun geld terug wilden, terwijl de ontwikkelaar van niets wist en de app nog steeds goed functioneerde?

Aankoop uit 2014 volledig teruggedraaid
Het zit zo: in september 2014 werden er 500 licenties van Air Display 2 aan een onderwijsinstelling verkocht. Ruim anderhalf jaar later is de volledige aankoop teruggedraaid, waardoor de onderwijsinstelling het geld volledig teruggekregen heeft. Apple heeft over deze beslissing niet gecommuniceerd met de ontwikkelaar. Hij doet nu zijn beklag via Twitter.
Dave Howell vermoedt dat er een hoop iPads ingeruild zijn voor andere apparaten, waardoor Air Display 2 niet meer nodig was. Maar voordat de refund plaatsvond is anderhalf jaar gebruik gemaakt van Air Display 2, een app die normaal gesproken €7,99 kost. Na aftrek van de 30% voor Apple loopt de ontwikkelaar daardoor €3.000 aan inkomsten mis.
Een refund van een app is op zich niet vreemd, want iedereen kan bij Apple zijn of haar geld terugvragen voor bijvoorbeeld een niet werkende app of een aankoop waar je spijt van hebt. Doe je dit binnen veertien dagen, dan krijg je zonder vragen je geld terug. Je kunt de app blijven gebruiken zolang je hem op je toestel hebt staan, maar je ontvangt dan geen verdere updates meer. Het is echter vreemd dat een aankoop van anderhalf jaar geleden zonder enige communicatie richting de ontwikkelaar teruggedraaid is.
Air Display: iDevice als tweede scherm
Air Display 2 is een app waarmee je een iPhone of iPad kan omtoveren tot een tweede scherm voor een Windows-pc of Mac met minimaal OS X Lion. De app biedt ondersteuning voor een draadloze verbinding tussen de computer en iPhone of iPad, waardoor je het toestel ook op langere afstand als extra scherm kunt gebruiken. Inmiddels is Air Display 3 verkrijgbaar, maar deze werkt alleen met Mac-computers met nieuwe versies van OS X. Mocht je benieuwd zijn naar deze app, dan kun je hem tijdelijk downloaden met korting die je vindt in onze iCulture Deals.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Dan ben je echt genaaid
Dit ken tog niet? Je heb volgens mijn maar 2 weken de tijd om je aankoop terug te draaien daarna niet meer. Na anderhalf jaar is dat zowiezo raar vindt ik.
Deze app kende ik niet, ik gebruik Duet – werkt superfijn.
Tja, zo leer je als onderwijsinstelling je leerlingen hoe de boel te belazeren, met de hulp van Apple.
Tja, zo leer je dus als onderwijsinstelling je leerlingen hoe de boel te belazeren, met de hulp van Apple. Niet fraai.
Zal wel iets meer aan de hand zijn. Ik zie ook een versie 3 staan die weer twee euro (9,99) duurder is. Ik ben niet zo’n fan van apps die een update in een nieuw betaalde versie stoppen en de support op de oude versie stoppen.
Correctie: Dit kan toch niet!
Mischien even op bezoek bij een onderwijsinstelling voor cursus nederlands.
In een screenshot van de app in de App Store staat: made in the USA by former Apple engineers.
Aha payback time, letterlijk 😀
@Dirk: Laten we ons vooral concentreren op onze eigen kennis en anderen vooral laten doen wat ze zelf willen. Het is zo flauw om iemand te gaan corrigeren en daarna te wijzen op zijn tekortkomingen. Doe dat lekker bij iemand anders.
On-topic: Ik vind het vreemd dat zoiets anderhalf jaar na dato nog kan. 14 dagen is begrijpelijk, maar $3000 is een behoorlijke bak met geld. Apple kennende is de zaak nu gesloten en kan de ontwikkelaar naar zijn centen fluiten.
@JK: Dat kan best gerechtvaardigd worden als er een hoop werk zit in een nieuwe versie. Normaal gesproken was het met ‘ouderwetse’ dure desktopsoftware normaal dat voor nieuwe versies gewoon betaald moest worden en de support op oude versies verviel. Maar sinds er apps zijn van een paar euro vindt men opeens dat men levenslang gratis upgrades moet krijgen. Best apart.
@JK: Binnen de huidige App Store is dat eigenlijk de enige mogelijkheid om jezelf als ontwikkelaar te onderhouden, omdat betaalde updates niet zijn toegestaan. De keuze is dus OF iets neerzetten en er zo weinig tijd meer aan besteden, OF af en toe een nieuwe versie als betaalde upgrade uitbrengen. Roeien met de riemen die je hebt.