iOS bug: URL’s en linkjes openen lukt niet [Fixed]
Een hardnekkige bug in iOS zorgt ervoor dat iPhone- en iPad-gebruikers geen links meer kunnen openen met Safari, Mail, WhatsApp en andere apps. Bij het klikken op de URL’s gebeurt er niets en bij herhaaldelijk klikken crasht de app. Een kleine enorme groep gebruikers heeft hier last van. Apple is op de hoogte en belooft op korte termijn een update.
Het probleem: URL’s en links niet klikbaar in iOS
Mensen die getroffen zijn, kunnen niet meer op linkjes in apps klikken. Doen ze dat toch, dan gebeurt er niets of crasht de app. Aanvankelijk leek het probleem zich vooral voor te doen bij iOS 9.3 en op nieuwere toestellen, maar we hebben sindsdien ook meldingen ontvangen van iCulture-lezers die op iOS 9.2.1 zitten. Heb je eenmaal last van het probleem, dan kom je er niet meer vanaf. Herstarten van je toestel of teruggaan naar de fabrieksinstellingen helpt niet. De meldingen zijn sinds afgelopen vrijdag sterk toegenomen. Dat wekt de indruk dat de oorzaak niet zozeer bij iOS 9.3 zelf ligt, maar dat er een andere oorzaak is.
https://www.polarb.com/237822
Advies: even geen apps installeren
Heb je nog geen last van het probleem, dan raden we aan om de komende dagen geen nieuwe apps te installeren. Ook raden we aan om de app Booking.com te verwijderen (zonder de app te openen). De oorzaak kan ook bij andere apps liggen, maar Booking.com wordt tot nu toe genoemd als de grootste boosdoener.
Wat kun je doen, als je getroffen bent?
Helaas is er nog geen oplossing gevonden die voor iedereen merkt. Als je eenmaal getroffen bent door het probleem, lijk je er niet meer vanaf te komen. Je zou een aantal dingen kunnen proberen.
Optie 1: JavaScript uitschakelen
JavaScript uitschakelen lijkt bij sommige mensen te werken en dit is ook de oplossing die Apple zelf voorstelt aan mensen die bij Apple Support zijn gaan klagen. JavaScript uitschakelen doe je als volgt:
- Ga naar Instellingen > Safari > Geavanceerd.
- Zet de schakelaar bij JavaScript uit.
Dit betekent uiteraard ook dat je websites die gebruik maken van JavaScript niet meer goed kunt bekijken.
Optie 2: Apps verwijderen
Aanvankelijk leek de oplossing om de app van Booking.com (en andere mogelijke ‘stoorzenders’) te verwijderen, zo meldt de bekende ontwikkelaar Steve Troughton-Smith. Het effect zou pas na enige tijd merkbaar zijn. Toch biedt dit niet voor iedereen de oplossing en het probleem wordt ook niet alleen door de Booking.com-app veroorzaakt.
Optie 3: Herstarten en toestel resetten
Wil je alle opties geprobeerd hebben, dan zou je je toestel kunnen herstarten of zelfs compleet resetten. Het resetten van de iPhone-instelingen doe je via Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen. Alle muziek, video’s, gegevens en instellingen op je iPhone zullen worden gewist, dus maak eerst een backup of zorg dat alle mediabestanden en gegevens op de desktop aanwezig zijn. Je raakt wel je belhistorie en je sms-berichten kwijt. Mensen die dit al hebben geprobeerd, melden in zeldzame gevallen dat ze succes hebben gehad.
https://www.iculture.nl/tips/hersteloperatie-restore-iphone/
Zijn er work-arounds?
Helaas kun je het probleem meestal niet oplossen, maar er zijn wel work-arounds waardoor het gebruik van je iPhone of iPad weer enigszins draaglijk wordt.
- Gebruik tijdelijk de Chrome-browser. Deze is niet gevoelig voor het probleem.
- Gebruik tijdelijk een alternatieve Mail-app, eentje waarbij je je standaardbrowser kunt instellen op Chrome.
Komt het door Booking.com?
Een van de boosdoeners is de Booking.com-app. Verwijderen van deze app lost het probleem echter niet op en het is ook zeker niet de enige app die het probleem veroorzaakt. Wel kunnen we aan de hand van deze app goed uitleggen wat er fout gaat. Je leest hieronder meer over deze app.
Reactie van Booking.com
iCulture ontving een reactie van Booking.com over dit probleem. Laura Vulto, die de communicatie namens Booking.com verzorgt, stuurde ons de volgende verklaring:
Wij hebben enige mankementen ontdekt in het universele linking framework die problemen lijken te veroorzaken op Apple apparaten. Wij hebben vernomen dat zij dit momenteel proberen te verhelpen, waarbij wij alle hulp bieden om een oplossing te bespoedigen.
Wat is de oorzaak?
Inmiddels wordt steeds duidelijker waar het probleem ligt. Logbestanden van iOS geven aan dat de deamon van Shared Web Credentials voortdurend vastloopt bij het openen van een Safari-link of URL vanuit een andere app. Apps kunnen daarmee informatie uitwisselen met de bijbehorende website. Shared Web Credentials zorgt ervoor dat je als gebruiker niet twee keer hoeft in te loggen bij diensten, wanneer je van de iOS-app naar de website gaat.
Als voorbeeld de app van Booking.com: als je vanuit de Booking.com-app een linkje naar een website probeert te openen, hoef je op de mobiele website niet opnieuw in te loggen. Je kunt dan meteen een hotelkamer boeken, wat voor deze aanbieder van hotelkamers natuurlijk gunstig is. Bij de app van Booking.com speelt het probleem, dat ze alle URL’s naar hotels hebben opgenomen in een 2,3MB groot bestand, dat deel uitmaakt van de app:
Door de grootte van het bestand crasht het proces continu. Ook andere apps die op dezelfde manier verwijzingen naar webpagina’s gebruiken, kunnen het probleem veroorzaken.
https://twitter.com/stroughtonsmith/status/714330503248224256
https://twitter.com/stroughtonsmith/status/714340753992990720
https://twitter.com/stroughtonsmith/status/714357976937705472
Hoe kan dit gebeuren?
Een van de pluspunten van de App Store is dat Apple strikte controle uitvoert. Ontwikkelaars mogen bepaalde programmeertrucs niet toepassen en krijgen maar beperkte toegang tot de mogelijkheden van iOS. Juist daarom is het zo vreemd dat één app (bijvoorbeeld Booking.com) de werking van belangrijke processen op de iPhone en iPad kan lamleggen. Alle maatregelen die Apple heeft genomen, zouden je juist moeten beschermen tegen dit soort situaties. Apple heeft beloofd om binnen enkele dagen met een oplossing te komen. Tot die tijd kun je helaas geen URL’s openen vanuit Safari en Mail, maar je kunt wel gebruik maken van de work-arounds die we hierboven noemen.
Terugblik: wat vooraf ging
Dit artikel is meermaals bijgewerkt met de nieuwste informatie. Hieronder lees je onze eerdere versie van dit artikel.
Update 27 maart: Inmiddels is ook duidelijk geworden dat het probleem niet alleen speelt bij iOS 9.3. Ons hebben veel berichten bereikt dat lezers met iOS 9.2.1 of lager het linkprobleem ook ervaren.
Het zou te maken hebben met de apps die je hebt geïnstalleerd. Een van de genoemde boosdoeners is de app van Booking.com.
Update 28 maart, 0:15 uur: Volgens ontwikkelaar @aveapps ligt het probleem bij het gedeelde iOS-proces ‘Shared Web Credentials’. Dit proces is verantwoordelijk voor het beschikbaar maken van websitegegevens als cookies, gebruikersnamen en wachtwoorden vanuit iOS naar alle apps. Volgens deze ontwikkelaar zou dit proces continu crashen.
Update 28 maart 10:00 uur: Apple gaat op korte termijn een update uitbrengen voor het probleem, zo kreeg een Reddit-gebruiker van Apple Support te horen.
iCulture-lezer DC_NL schrijft: “Ik kan wel naar een site, maar als ik daar een clickable link zie en erop klik, dan doet ie dus niets! In mail dus hetzelfde. Denk erover terug te schakelen naar 9.2.1.”
Op de iPad Air 2 heeft hij dit probleem niet, wat maar aangeeft dat lang niet iedereen er last van heeft. Er zijn geen aanwijzingen dat het op bepaalde toestellen vaker voorkomt dan andere. De lezer die we hierboven citeerden, heeft een vrij nieuwe iPhone 6 Plus.
Onderstaande video laat zien wat het probleem is.
Het probleem met het niet openen van linkjes wordt ook gemeld op de Apple-supportforums en in reacties van iCulture-lezers op ons eerdere artikel over iOS 9.3 bugs.
Een oplossing is er nog niet. Voor Safari helpt het bij sommige mensen om tijdelijk JavaScript uit te schakelen, maar dit lost niet het probleem op als je vanuit andere apps (bijvoorbeeld Mail) op een Safari-linkje klikt.
JavaScript uitschakelen werkt als volgt:
- Ga naar Instellingen > Safari > Geavanceerd.
- Zet de schakelaar bij JavaScript uit.
We verwachten dat Apple op korte termijn iOS 9.3.1 gaat uitbrengen, om alle problemen die er momenteel spelen (hopelijk) op te lossen.
Afbeelding: Pathdoc via Shutterstock.com
- 2016 - 31 maart: iOS 9.3.1 is nu beschikbaar, met een fix voor de linkbug.
- 2016 - 29 maart: iCulture ontving een reactie van Booking.com en hebben deze toegevoegd aan het artikel.
- 2016 - 28 maart: Verduidelijking toegevoegd aan het artikel over de iOS 9.3 die maandagavond is verschenen in verband met de activatiebug voor oudere devices. Deze update verhelpt dit probleem nog niet.
- 2016 - 28 maart: Artikel grotendeels herschreven voor chronologie en betere uitleg over de oorzaak. Apple's reactie en toezegging toegevoegd.
- 2016 - 28 maart: Informatie over mogelijke oorzaak toegevoegd via ontwikkelaar @aveapps (helaas nog geen oplossing)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Ondersteuning voor robotstofzuigers in Woning-app komt in iOS 18.3 (maar alleen in het Engels) (17-12)
- Eerste beta's van iOS 18.3 en iPadOS 18.3 zijn uit voor ontwikkelaars (16-12)
- iOS 18.2: deze nieuwe functies brengt de update naar je iPhone (11-12)
- iOS 18.2 en iPadOS 18.2 nu beschikbaar: grote update brengt veel nieuws (11-12)
- Tweede Release Candidate van iOS 18.2 en iPadOS 18.2 nu te downloaden (09-12)
Reacties: 301 reacties