OPINIE – Als het op hardware aankomt, zijn Apple en Samsung aan elkaar gewaagd. Je kunt merken dat beide bedrijven de afgelopen jaren naar elkaar toe zijn gegroeid. Samsung stond voorheen bekend om de plastic toestellen, maar maakt toptoestellen zoals de S6 Edge+ tegenwoordig ook van luxere materialen zoals glas en aluminium. Toch is er nog steeds een verschil: de software.
Apple en Samsung: partners en rivalen
Net nu we dachten dat de ruzie tussen Apple en Samsung eindelijk was gesust, laait de strijd weer op over vergoedingen over patentinbreuk. Maar beide bedrijven hebben nog een andere strijd te vechten: die in de winkelstraat.
De aanpak is daarbij heel verschillend: Samsung kiest voor de breedte: heel veel toestellen, partnerships en reclame. Het heeft ze een groot marktaandeel opgeleverd, maar financieel gaat het minder goed.
Apple kiest voor een kleiner aanbod van duurdere toestellen. Het grote marktaandeel zijn ze langzamerhand kwijtgeraakt, maar financieel hebben ze niets te klagen. Apple is goed voor 94% van alle inkomsten in de smartphone-industrie.
Samsung’s zwakke punt: software
Beide fabrikanten maken tegenwoordig kwalitatief hoogwaardige toestellen, die goed uit vergelijkende tests komen en waarbij het toptoestel in de Galaxy-lijn niet onderdoet voor het toptoestel van Apple (voorbeeld 1, voorbeeld 2). En toch is er een verschil: software.
Uit informatie van insiders blijkt dat Samsung nog steeds één zwak punt heeft en dat is software. Het bedrijf zou geen idee hebben wat ze ermee aanmoeten, zo beweren insiders die met persbureau Reuters hebben gesproken. 2015 is een moeilijk jaar geweest voor Samsung’s mobiele divisie, ondanks de betere kwaliteit van de toestellen. Ze zagen de winst in de mobiele divisie op jaarbasis met 50% zakken.
Hardware is minder belangrijk geworden
Reuters wilde weten waaraan dat ligt en sprak met een aantal voormalige topmensen waar nu eigenlijk de zwakke plekken en beperkingen van Samsung liggen. Volgens deze voormalige werknemers is software het grootste probleem. Qua bedrijfscultuur is Samsung vooral een ‘dozenschuiver’: ze weten hoe ze producten kunnen verkopen. Die strategie werkte goed in het verleden, toen reviews van telefoons nog vooral naar specificaties keken, zoals kloksnelheden en aantal megapixels. Dat gebeurt overigens nog steeds, vooral bij consumentenorganisaties die jarenlang dezelfde testprocedure volgen. Apple krijgt in dergelijke tests steevast strafpunten vanwege het ontbreken van een geheugenslot. Dat gebeurt met de beste bedoelingen: om te zorgen dat testresultaten onderling vergelijkbaar zijn (ook met voorgaande jaren) blijft de testprocedure zoveel mogelijk hetzelfde. Ook al zijn geheugenkaartjes inmiddels minder relevant geworden door clouddiensten en opslagmedia die je draadloos kunt bereiken.
In 2015 zijn de specificaties echter zo goed geworden, dat het niet meer uitmaakt of je een quadcore of octacore processor in een toestel stopt. Je ziet dat ook in onze review van de iPhone 6s: Apple heeft daarin de best mogelijke technologie proberen te stoppen, maar eigenlijk maakt het niet meer zoveel uit. De technologie in de iPhone 6 is voor de meeste gebruikers goed genoeg. De enige hardware-eigenschap waar consumenten zich nog druk over maken is de batterijduur.
Het gaat om software en diensten
Tegenwoordig zijn de software en de diensten eromheen veel belangrijker geworden voor de kwaliteit van een smartphone. Vandaar dat Apple volop inzet op verbeteringen in iOS 9 en aanvullende diensten als iCloud, Apple Music, Apple Pay, HomeKit, ResearchKit en CarPlay. Daarbij gaat er ook genoeg mis, maar uiteindelijk komt Apple er wel mee weg en hebben ze een samenhangend ecosysteem opgebouwd, waaraan je moeilijk kunt ontsnappen (dat brengt weer andere nadelen met zich mee, maar dat voert buiten de scope van dit artikel).
Deze foto is uit de Samsung-reclamespot ‘The Next Big Thing is Already Here’.
Samsung heeft die mogelijkheid niet om software centraal te stellen: zij krijgen het besturingssysteem aangereikt van Google en moeten zich vooral focussen op aanvullende apps en diensten. Maar daar zit bij Samsung nou juist het probleem: de cultuur houdt het tegen, beweren de ex-werknemers. Samsung heeft veel nieuwe initiatieven rondom software en diensten de kop in gedrukt. Sommige diensten werden binnen een jaar al gestopt, omdat Samsung er de waarde niet van inzag of omdat er interne conflicten ontstonden. De top van Samsung weet ook niet goed wat het aanmoet met software, zeggen de insiders die Reuters sprak. Met als gevolg dat het bedrijf software meer ziet als een marketingtool dan als onderdeel van het totale product.
We zijn bij iCulture dol op onze Android-vrienden en we houden niet van domweg Android afkraken zonder argumenten. Ieder z’n ding. Daarom het vriendelijke verzoek om in de reacties de kerstgedachte ‘leven en laten leven’ in gedachten te houden met argumenten, niet met vooroordelen en scheldpartijen. Mocht dat niet lukken, dan zullen we de reacties bij dit artikel sluiten. Alvast bedankt!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 64 reacties