Als je langer dan twaalf uur last hebt van een storing bij je telecomprovider, is de provider voortaan verplicht om je hier voor te compenseren. De Tweede Kamer stemde daar vandaag mee in. De Eerste Kamer moet nu ook nog groen licht geven aan de nieuwe regeling.
Om deze compensatieregel in te voeren moest de Telecommunicatiewet gewijzigd worden. Hierin moet deze compensatieregeling worden opgenomen, zo vindt de Tweede Kamer. De nieuwe regel moet volgens de aangepaste wet de positie van abonnees versterken die het slachtoffer zijn van netwerkstoringen. De Eerste Kamer is nu aan zet.
Vergoeding bij storing
De nieuwe regel zorgt ervoor dat klanten van telecombedrijven die kampen met een langdurige storing (tussen de 12 en 24 uur) één dag abonnementsgeld vergoed krijgen. Ook storingen die door aardbevingen ontstaan vallen onder deze nieuwe regeling.
Als de storing langer duurt dan een dag komt de vergoeding op twee dagen abonnementsgeld te staan. Voor een klant betekent dit in de praktijk dat ze bij een langdurige storing zo’n twee euro teruggestort krijgen als goedmakertje.
Volgens het kabinet zijn er jaarlijks zo’n veertien storingen die ook echt langer dan 12 uur duren. Omdat in deze gevallen duizenden klanten tegelijk slachtoffer zijn, kan zo’n storing de providers op jaarbasis al snel 2,8 miljoen euro kosten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Waar is dat nou weer goed voor? Die twee eurootjes maken mij geen bal uit, maar de miljoenen worden straks wel weer aan ons klanten doorberekend…
Terecht, als is het inderdaad wel zo dat ze de abonnementen gewoon een beetje duurder maken zodat de klant het alsnog betaalt. Aardbevingen vind ik wel een beetje onzin. Tenzij het heel makkelijk te voorkomen is dat dit invloed heeft op het netwerk,
Dooie mus!
Er is volgens mij nog nooit een storing van een dag geweest bij geeneen provider.
Een ddos aanval is geen storing dus dat telt niet mee.
Had Vodafone in omgeving Rotterdam niet eens een grote langdurige storing een jaar of drie/vier geleden?
Volgens mij was er toen ergens brand en hebben ze er een week uitgelegen.
Er gingen toen stemmen op om mensen via Roaming bij bijv. KPN bereikbaar te maken en volgens mij is er toen gecompenseerd door een tijdje gratis bellen…
Jawel. In 2012 was er drie dagen lang storing bij Vodafone gevolg door een brand in een netwerkcentrale in Rotterdam.
Een dDos aanval is een storing-ish omdat uitval is van het netwerk omdat je geen gebruik kan maken van de diensten, maar of dit onder de compensatie regeling valt is even af te wachten. Maar idd ik denk het ook niet 😉.
Brand is geen storing ( lijkt mij )
Valt onder storm, aardbeving, overstroming 🙂
En wat als het een lokale storing betreft?
Hoe werkt dat dan? MOet je dan aantonen dat je in het door storing getroffen gebied meer dan 12 uur hebt vertoeft?
Of moet je dan je Telco inzage in je locatiegegevens geven om daar aanspraak op te kunnen maken?
Vage shizzle dit ….
En toch werd dat wel onder storing gecategoriseerd. Door brand kan storing optreden omdat de diensten dan wegvallen 😉. Tenminste zo kijk ik er tegen aan..
Ik ben ook benieuwd hoe de telco’s hierop gaan reageren. En ik moet het anders benoemen mbt van brand. Toen het brand was uitgebroken werkte dat gedeelte in Rotterdam niks meer voor Vodafone klanten, laat ik het maar een ‘incident’ noemen als categorie :-).
Ongelofelijk dat Den Haag zich hiermee bezig houdt… Dus ja al die moeite en vooral geld voor een paar stuivers. Zielige bemoeienis weer.
@Corryworst: inderdaad. Aan de ene kant geven. Maar wees er zeker van dat ze de rekeningen gaan opslaan.
Als len daar eens een wet over maken.
Sigaar uit eigen doos dus, want we gaan het uiteindelijk zelf betalen…