Uitgelicht
Apple Black Friday
Toon of verberg de lijst met posts
Wi-Fi en Bluetooth in Bedieningspaneel in iOS 11.2.

Wifi-problemen op je iPhone en iPad oplossen: probeer deze tips

Heb je last van wifi-problemen op de iPhone, iPad of andere apparaten? Met deze stappen helpen we je met verbindingsproblemen. Werkt je iPhone wifi niet, dan ben je hier dus aan het goede adres.

Wifi-problemen op de iPhone: dit zijn de oplossingen

Dankzij wifi maken je iPhone en iPad verbinding met het internet, bijvoorbeeld via je eigen netwerk thuis. Je kan dan lekker internetten of bellen via wifi. Tijdens het gebruik daarvan kunnen zich allerlei problemen voordoen. Wat kun je doen als je wifi-problemen met je iPhone hebt en wat zijn de oplossingen als je internetverbinding steeds wegvalt? In deze tip lees je wat je moet doen bij al je verbindingsproblemen op je iPhone en iPad.

Snelle oplossing voor iPhone netwerkproblemen

Weet je zeker dat het probleem bij je toestel ligt en niet bij het netwerk? Probeer dan eerst deze stappen bij het oplossen van netwerkproblemen op je iPhone:

  1. Een snelle diagnose is om eerst de iPhone netwerkinstellingen te resetten. Je raakt hiermee geen gegevens kwijt, maar het kan zijn dat je wifi-netwerken opnieuw moet toevoegen.
  2. Ga op je iPhone of iPad naar Instellingen > Algemeen.
  3. Scrol naar beneden en tik op Zet over of stel iPhone opnieuw in.
  4. Tik op Stel opnieuw in en kies Herstel netwerkinstellingen.
  5. Probeer opnieuw verbinding te maken met je netwerk.

Of je nu een iPhone 8 of een iPhone 13 Pro Max hebt, bij alle toestellen zal dit stappenplan in veel gevallen de wifi-problemen van je iPhone oplossen. Helpt dit niet, volg dan stappen verderop in het artikel.

iPhone wifi werkt niet: deze problemen kun je ervaren

Als je wifi op je iPhone niet werkt, kan je dat aan een aantal dingen merken. Kort gezegd gaat het om deze netwerkproblemen:

  • Je krijgt de melding dat de iPhone geen verbinding kan maken met het wifi-netwerk.
  • De iPhone is verbonden met een wifi-netwerk, maar de internetverbinding werkt niet of is erg traag.
  • Het wifi-netwerk kan niet worden gevonden.

Oorzaken van iPhone wifi-problemen

Bovenstaande problemen kunnen meerdere oorzaken hebben. In de meeste gevallen ligt het probleem bij de netwerken, maar er kan ook een defect optreden bij de iPhone of iPad. Wat je probleem ook is, in een paar simpele stappen kun je in de meeste gevallen het probleem zelf oplossen. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken:

  • De iPhone of iPad krijgt geen wifi-adres. Dit kun je checken door in de instellingen te kijken: Instellingen > Algemeen > Info. Blader omlaag naar wifi-adres.
  • Er is geen IP-adres toegewezen. Ga naar Instellingen > Wifi en kijk of er automatisch waarden zijn ingevuld voor IP-adres, subnet-masker, router of DNS door op het i-symbool achter de netwerknaam te tikken.
  • Er is een defect met het gekozen wifi-netwerk.
  • Het wifi-signaal is te zwak.
  • De wifi-chip in je iPhone of iPad is defect.
  • Er zit een bug in het besturingssysteem.

Is het wifi-signaal op de iPhone te zwak, probeer dan een andere locatie die gunstiger ligt voor het bereik van het netwerk. Je kan ook proberen om de router op een betere plaats neer te zetten, bijvoorbeeld hoger op een kast of niet achter een televisie. Schakel eventueel over op het mobiele datanetwerk als het signaal te slecht blijft en je dit niet verder kunt verbeteren.

In het geval van een bug in het besturingssysteem, is er niet zo heel veel wat je daaraan kan doen. Wij adviseren in dat geval om onderstaande stappen 3 tot en met 6 te proberen, in die volgorde. Maar als het een hardnekkig softwareprobleem is waar iedereen last van heeft, is dat geen garantie dat het jouw wifi-problemen oplost.

Bonustip: Wist je dat je ook heel eenvoudig je wifi-wachtwoorden kunt delen?

Hoe kan ik iPhone wifi-problemen oplossen?

Er zijn verschillende oplossingen voor de internetproblemen op je iPhone. Volg onderstaande stappen om het probleem te achterhalen en op te lossen, zodat je daarna weer ongestoord kan blijven internetten.

Stap 1: Controleer je iPhone of iPad

Om te beginnen controleer je of het probleem niet bij je iPhone of iPad ligt. Check of wifi op je iPhone en iPad wel ingeschakeld staat. Je controleert dit bij Instellingen > Wifi. De schakelaar bij wifi moet op groen staan, zodat je weet dat je verbinding kan maken met netwerken in de buurt. Je kan ook nog even je iPhone resetten. Je raakt dan geen gegevens kwijt, maar zet je iPhone even helemaal uit en weer aan. In veel gevallen kan dat zomaar helpen.

Bekijk ook
Hoe reset ik mijn iPhone? Dit zijn de opties voor je iPhone herstarten

Hoe reset ik mijn iPhone? Dit zijn de opties voor je iPhone herstarten

Wil je je iPhone resetten of herstarten, dan kan dat op twee manieren. We leggen hier beide resetmethoden voor de iPhone uit met een stappenplan. Een uitkomst als de knoppen of het scherm van je iPhone niet meer reageren!

Heb je de meest recente iOS-versie op je toestel staan? Je controleert dit via Instellingen > Algemeen > Software-update. Check dit wel via je 4G of 5G-verbinding als je wifi niet goed werkt, omdat de meest recente versie anders niet gecontroleerd kan worden. Werk je iPhone of iPad bij als dat kan. Controleer na het updaten of de problemen opgelost zijn.

Een andere eenvoudige manier die je wifi problemen kan oplossen, is om te kijken of het bereik misschien geblokkeerd wordt. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar hoesjes, screenprotectors of andere accessoires die het signaal mogelijk blokkeren. Gebruik je een iPhone-hoesje, haal deze er dan eerst af voordat je verdere stappen onderneemt. Merk je dat je wifi veel beter werkt als je geen hoesje gebruikt, overweeg dan een ander iPhone-hoesje te kopen. Metaal en magneten kunnen de werking van de draadloze internetverbinding beïnvloeden.

Stap 2: Check ook andere apparaten en netwerken

Heb je na het volgen van de eerste stap nog steeds geen wifi, check dan ook je andere apparaten die verbinding maken met hetzelfde netwerk. Mogelijk ligt het probleem niet aan je iPhone of iPad, maar is er iets mis met het netwerk waarmee je verbinding probeert te maken.

Als de internetverbinding bij andere apparaten ook niet werkt, dan is er dus iets mis met het desbetreffende netwerk. Dat kan liggen aan de router, maar er kan ook een storing zijn bij de internetprovider. In dat geval kun je het beste contact opnemen met je provider. De meest eenvoudige manier om dit op te lossen is door je router te herstarten, bijvoorbeeld door de stroom er kort af te halen.

iPhone in Apple Store

Een andere manier om oorzaken uit te sluiten is door met je iPhone verbinding te maken met een ander netwerk. Krijg je op een ander netwerk wel probleemloos een goed werkende internetverbinding, dan weet je ook dat het probleem veroorzaakt wordt door het netwerk zelf. Ook in dat geval kun je het beste de router even herstarten. Mogelijk werkt je verbinding na het herstarten wel goed.

Controleer op de router of er geen MAC-adresfiltering is ingeschakeld en of het type wachtwoord overeenkomt met de werkelijkheid: is er sprake van WEP, WEP hex of ASCII, WPA of WPA2? Staat Quality of Service (QoS) ingeschakeld op de router, dan kun je deze eventueel uitschakelen. De meeste handelingen zijn alleen mogelijk op draadloze netwerken waarbij je toegang hebt tot de router, dus niet bij commerciële hotspots. Raadpleeg de handleiding van je router om dergelijke instellingen aan te passen.

Blijkt dat je andere apparaten wel verbinding krijgen en je bij een ander netwerk ook last hebt van wifi-problemen, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je iPhone zelf. Ga dan verder naar stap 3.

Stap 3: Maak opnieuw verbinding met het netwerk

Voordat je allerlei rigoureuze stappen gaat ondernemen, kun je nu het beste opnieuw verbinding maken met het draadloze netwerk. Zorg ervoor dat je het wachtwoord van het netwerk bij de hand hebt. Volg daarna deze stappen:

  1. Ga op je iPhone of iPad naar Instellingen > wifi.
  2. Tik op het i-symbool achter de naam van het netwerk waarmee je verbinding wil maken.
  3. Kies voor Vergeet dit netwerk.
  4. Ga nu een stap terug en kies opnieuw voor de naam van het netwerk als deze in beeld verschijnt. Voer dan eventueel het wachtwoord in.

Wifi-netwerk vergeten op de iPhone

Je iPhone of iPad maakt nu opnieuw verbinding met het netwerk. Mogelijk is het probleem hierdoor opgelost. Meer over het instellen van wifi op je iPhone en iPad lees je in onze tip. Is het na deze stappen nog steeds niet verholpen, ga dan naar de volgende stap.

Bekijk ook
Voor beginners: WiFi instellen op je iPhone en iPad

Voor beginners: WiFi instellen op je iPhone en iPad

Via WiFi kun je met je iPhone en iPad altijd verbonden zijn met internet. In deze tip leggen we uit hoe je het juiste WiFi-netwerk kiest en instelt.

Wat ook kan helpen is het wijzigen van de naam van het netwerk. Op die manier moet je iPhone ook opnieuw verbinding maken, zonder dat je het bestaande netwerk vergeet. Informeer voor het wijzigen van de SSID de fabrikant van je router.

Stap 4: Herstel je netwerkinstellingen

Mogelijk is er nu iets mis met je algemene netwerkinstellingen. Gelukkig kun je de iPhone netwerkinstellingen herstellen, maar dit heeft wel invloed op alle opgeslagen netwerkinstellingen, dus ook die van je mobiele dataverbinding. Maar geen zorgen, na het herstellen maak je automatisch weer een nieuwe 4G/5G-verbinding.

Heb je deze methode al eerder in het artikel geprobeerd, dan kun je deze stap overslaan.

  1. Ga op je iPhone of iPad naar Instellingen > Algemeen.
  2. Scrol naar beneden en tik op Zet over of stel iPhone opnieuw in.
  3. Tik op Stel opnieuw in en kies Herstel netwerkinstellingen.
  4. Ga naar Instellingen > wifi om te kijken of je nog verbonden bent. Zo nee, maak dan nu verbinding.

Lukt het nog steeds niet, ga dan verder met stap 5.

Bekijk ook
Netwerkproblemen oplossen op iPhone en iPad

Netwerkproblemen oplossen op iPhone en iPad

Heb je problemen met je netwerk? Dan kan het herstellen van de netwerkinstellingen op je iPhone of iPad het probleem oplossen. In deze tip lees je alles over netwerkinstellingen opnieuw instellen: hoe het werkt, welke problemen het oplost en welke andere opties er zijn bij netwerkproblemen.

Stap 5: iPhone of iPad opnieuw instellen

Als je bij stap 5 beland bent, dan betekent het dat er iets anders mis is met het internet op je iPhone. Je hebt inmiddels uitgesloten dat het probleem bij je netwerk ligt en ook de eenvoudige stappen hebben niet geleid tot een goed resultaat. Je kan nu het beste je iPhone herstellen. Je stelt hem dan in naar fabrieksinstellingen, maar zet wel een recente backup terug zodat je geen gegevens kwijtraakt.

Maak eerst een back-up van de iPhone, want het herstellen van je apparaat houdt in dat alle gegevens en inhoud worden gewist. Alleen gegevens die in iCloud staan, blijven bewaard. Als je regelmatig of zelfs automatisch backups maakt, zullen alle gegevens lokaal op de desktop of in iCloud beschikbaar zijn, dus je raakt niets kwijt.

In onze tip over iPhone herstellen lees je de exacte stappen die je kunt nemen met het terugzetten van een backup.

Bekijk ook
iPhone herstellen (restore) bij hardnekkige problemen

iPhone herstellen (restore) bij hardnekkige problemen

Het kan zomaar gebeuren: je iPhone gedraagt zich vreemd, reageert niet meer of vertoont ander raar gedrag. Je iPhone herstellen met een restore (hersteloperatie) kan het oplossen en deze tip legt uit hoe dat werkt.

Heb je na het herstellen van je iPhone en het terugzetten van een backup nog steeds problemen, dan is er mogelijk een andere oorzaak dat ook te maken heeft met je backup. Helemaal opnieuw beginnen is dan één van de laatste stappen.

Stap 6: Alles opnieuw instellen

Als je de iPhone helemaal opnieuw gaat inrichten, zet je geen backup terug. Je begint eigenlijk helemaal opnieuw, zonder apps en instellingen terug te zetten. Je hoeft echter niet bang te zijn dat je gegevens kwijtraakt. Maak ten eerste een backup via iCloud, zodat je deze in geval van nood altijd terug kan zetten. Bovendien zijn de meeste gegevens zoals contacten, foto’s, muziek en berichten al in iCloud opgeslagen. Deze worden dus vanzelf teruggezet als je inlogt met je iCloud-account.

  1. Maak eerst een backup van je iPhone of iPad in iCloud, zodat je altijd iets achter de hand hebt.
  2. Stel de iPhone of iPad opnieuw in. Dit doe je via Instellingen > Algemeen > Zet over of stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen.
  3. Alle inhoud wordt gewist en je kun je iPhone opnieuw in gebruik nemen. Doorloop de instelprocedure en zet geen backup terug.

Ben je nu nog steeds niet verbonden met het draadloze netwerk, dan is er nog één laatste redmiddel.

Stap 7: Reparatie

Mogelijk is de wifi-chip kapot en heeft je iPhone of iPad een reparatie nodig. Bekijk hiervoor de opties op de pagina iPhone reparatie. Je kunt ook contact opnemen met Apple Support en een afspraak maken met de Genius Bar of een ander Erkende Serviceprovider.

Bekijk ook
iPhone reparatie: wat zijn de kosten en beste opties?

iPhone reparatie: wat zijn de kosten en beste opties?

Een iPhone reparatie kan je behoorlijk wat geld kosten. Wij leggen de beste opties uit om je kapotte iPhone te laten repareren en weer als nieuw te krijgen. Wat zijn de kosten van een iPhone reparatie en wat zijn de voordelen van onafhankelijke reparateurs?

Bekijk ons complete iPhone tipsoverzicht. Met honderden iPhone tips bespreken we bijna elke instelling en mogelijkheid!