tvOS 14 Final

tvOS 14 review: fijne verbeteringen, maar we hadden op meer gehoopt

tvOS 14 brengt weer een aantal kleine verbeteringen naar de Apple TV. In deze review van tvOS 14 lees je onze eerste bevindingen van de update. Hoe is de samenwerking met HomeKit en hoe bevallen de andere aanpassingen?

tvOS 14 review

In onze tvOS 13 review van vorig jaar, waren we best te spreken over de veranderingen die Apple bij de Apple TV doorgevoerd heeft. De ondersteuning voor meerdere gebruikers is iets waar veel Apple TV-bezitters op zaten te wachten. Dit jaar zijn de verbeteringen een stuk kleiner, maar desalniettemin de moeite om onder de loep te nemen. We bespreken in deze tvOS 14 review dan ook onze belangrijkste eerste bevindingen.

tvOS 13 bracht een groot redesign naar de Apple TV. Alle appicoontjes waren een stuk ronder en het algehele ontwerp zag er wat ‘vriendelijker’ uit dan in tvOS 12 en ouder. In tvOS 14 gaat Apple opnieuw een stapje verder. Zo hebben de appicoontjes een nieuwe vorm gekregen, waardoor ze nog ronder en meer uitgerekt op het beeld staan. Het geeft tvOS 14 wederom een wat vriendelijkere uitstraling, zonder dat je er meteen erg in hebt dat er veel veranderd is. Datzelfde herontwerp zien we terug bij het Bedieningspaneel. Waar deze in tvOS 13 de hele rechter zijkant innam, is het in tvOS 14 meer een afgerond paneeltje die vanaf rechts op beeld verschijnt.

tvOS 14 vs tvOS 13 met het beginscherm.

tvOS 14: Bedieningspaneel en HomeKit

En over het Bedieningspaneel gesproken: daarin heeft Apple wat nieuwe functies verstopt. Je gebruikt het Bedieningspaneel om te wisselen tussen gebruikers en om naar het huidige afgespeelde nummer te gaan. Daar heeft Apple nu een nieuwe HomeKit-knop aan toegevoegd. Linksonder vind je nu een soort widget zoals je die nu ook al op je iPhone vindt. Je kan namelijk nu eindelijk vanaf je Apple TV snel je HomeKit-apparaten bedienen. Helaas is dit op dit moment nog wel beperkt tot het in- en uitschakelen van scènes en het bekijken van videobeelden van een HomeKit-camera. We vinden het jammer dat je niet de mogelijkheid hebt om losse accessoires te bedienen, maar aan de andere kant vragen we het ons af hoe vaak we dat zouden gebruiken.

De afgelopen weken hebben we deze functie eigenlijk nauwelijks gebruikt. Het kost behoorlijk wat stappen om een scene te activeren met de afstandsbediening. Je moet allereerst de thuisknop ingedrukt houden en dan twee keer naar beneden vegen en één keer naar links. Met Siri op de Apple TV gaat dat een stuk sneller. Voor Belgische gebruikers (waar Siri nog steeds niet werkt op de Apple TV), komt het misschien iets meer van pas.

tvOS 14 met HomeKit knoppen in het Bedieningspaneel.

Voor HomeKit-camera’s vindt we de nieuwe mogelijkheden wat prettiger. Je bekijkt vanaf nu rechtstreeks in het bedieningspaneel de status van je camerabeelden. Dit verschijnt ook automatisch in beeld bij het gebruik van een deurbel met camera zodra er iemand op de bel drukt. Ben je dan tv aan het kijken, dan zie je meteen vanaf de bank rechtsboven in de hoek wie er voor je deur staat. Je kan ook de camerabeelden opvragen met Siri en via Picture-in-picture afspelen.

Wij gebruiken zelf de Eve Cam in combinatie met HomeKit Secure Video. De camera staat op detecteer activiteit ingesteld zodra we thuis zijn, waardoor het bekijken van de stream niet mogelijk is. In dat geval kan je ook op de Apple TV de camerabeelden niet bekijken. Het heeft dan ook alleen zin als je camera ook streamt als je thuis bent. De functie komt het meest tot z’n recht bij HomeKit-deurbellen, maar die zijn eigenlijk nog maar op één hand te tellen.

Toch hadden we graag nog een aparte Woning-app op de Apple TV gezien. We denken dat Apple daar meer uit had kunnen halen. Een app die dat goed doet is DayView, waarin je ook agenda-afspraken kan bekijken en meer nuttige informatie kan tonen. Niet geheel toevallig werkt de ontwikkelaar daarvan sinds een jaar bij Apple. We hopen daarom dat Apple de mogelijkheden nog verder uit gaat breiden.

Verbeterde screensavers

Een andere noemenswaardige verbetering vinden we bij de screensavers. Wij zijn dol op deze prachtige beelden van steden en natuurgebieden. Het heeft iets leuks als er ineens een nieuwe screensaver in beeld staat die je nog niet eerder gezien hebt. Toch kan het soms wat vervelend zijn dat die ene stomme screensaver telkens in beeld komt. Daarom kun je nu in tvOS 14 bepaalde thema’s uitschakelen. Als je de onderwaterbeelden niks vindt, zet je dit uit via de instelingen van tvOS. Toch vinden we het jammer dat je niet zelf meer controle krijgt over de exacte screensavers. Ze worden nog steeds in de achtergrond gedownload, zonder dat je zelf invloed hebt welke screensavers exact in beeld verschijnen. Je hebt nu wel controle over de thema’s, maar we hadden toch liever gezien dat Apple een stapje verder zou gaan. En over deze screensavers gesproken: er zijn geen nieuwe screensavers toegevoegd en daar zijn we eigenlijk toch wel een beetje teleurgesteld in.

tvOS 14: Thema's voor screensavers instellen.

Tot slot is de nieuwe picture-in-picture modus het vermelden waard. Voorheen werkte dit alleen in de Apple TV-app, maar nu werkt het ook met andere apps. Het is een handige toevoeging, maar je gebruikt het niet dagelijks. Het heeft voornamelijk zin voor HomeKit-camera’s, want we willen eigenlijk zelden een andere app gebruiken op de Apple TV terwijl we daarom YouTube of Netflix aan het kijken zijn. Het kan wel van pas komen als je een workout-app gebruikt op je Apple TV en tegelijkertijd wat videoclips van Apple Music wil kijken.

Nog niet getest
Er is een aantal functies die we nog niet hebben kunnen testen. De belangrijkste daarvan is de ondersteuning van YouTube in 4K. Deze verbetering is nog niet beschikbaar in de huidige versie van de YouTube-app. YouTube heeft beloofd dat dit er spoedig aan komt, maar wij vinden het toch opvallend dat dit zo lang moet duren, zelfs nu tvOS 14 al beschikbaar is.

Andere noemenswaardige vernieuwingen die we niet zelf hebben kunnen proberen, zijn de ondersteuning voor meerdere controllers en het wisselen tussen opgeslagen gameprofielen bij meerdere gebruikers. Maar beide vernieuwingen bieden voor gamers in ieder geval een prettige verbetering. Het is eigenlijk vreemd dat de ondersteuning voor aparte voortgangsgegevens voor elk profiel niet eerder beschikbaar was. Zeker in combinatie met Apple Arcade is dat een welkome toevoeging, al moeten we eerlijk bekennen dat wij maar zelden spelletjes op de Apple TV spelen.

Nadelen in tvOS 14

Er is nog wel een aantal punten waarin we wat teleurgesteld zijn. Zo kun je voor bijvoorbeeld de Muziek-app niet kiezen dat bovenin het tvOS-menu onlangs afgespeelde muziek getoond wordt. Dat was vóór tvOS 13 wel het geval, maar sinds vorig jaar vind je hier de beeldvullende previews. Hoewel we hier wel fan van zijn, vinden we dat Apple dit veel te weinig updatet om het echt functioneel te laten worden. We kijken bijvoorbeeld al maanden tegen een bijna compleet blauw scherm met Billie Eilish aan, waardoor het een beetje zijn nut verliest. Bij de TV-app kan je sinds een paar maanden wel kiezen voor het tonen van je eigen kijklijst, waardoor het vreemd is dat dat bij de Muziek-app niet kan.

Picture-in-picture in tvOS 14.

Ook vinden we het jammer dat Apple nog steeds geen Siri vrijgegeven heeft voor Belgische gebruikers. Het lijkt wel alsof het Apple niks kan schelen. Gelukkig is er wel een trucje om in België Siri op de Apple TV werkend te krijgen, maar we hadden liever gezien dat Apple dit officieel uit zou rollen. Een ander nadeel uit onze review van vorig jaar is helaas niet weggepoetst: de Foto’s-app toont nog steeds alleen maar de fotobibliotheek van de hoofdgebruiker.

7

tvOS 14

tvOS 14

Gratis

• Een aantal prettige verbeteringen, zoals HomeKit-camera's bekijken
  • Picture-in-picture kan handig zijn
  • Iets mooier ontwerp voor beginscherm

• Geen verbeteringen voor Muziek- en Foto's-app
  • Activeren HomeKit-scenes via Bedieningspaneel onhandig

Conclusie tvOS 14 review

tvOS 14 is aardige update met een aantal prettige verbeteringen. Het ietwat opgefriste design is prettig om naar te kijken en maakt tvOS 14 weer net een tikkeltje moderner. De verbeterde ondersteuning voor HomeKit is fijn, maar eigenlijk is de manier hoe Apple dit geïmplementeerd heeft toch wat onhandig. Je hebt er ook alleen echt wat aan als je een HomeKit-camera in huis hebt staan. Andere verbeteringen moeten zichzelf nog bewijzen, zoals picture-in-picture. Met alle andere nieuwe tvOS 14 functies is er in ieder geval iets om naar uit te kijken, want voorlopig moeten we nog wachten op ondersteuning voor YouTube in 4K.

tvOS 14 is vanaf nu beschikbaar voor de Apple TV HD en nieuwer. Check dan ook ons overzicht van tvOS 14.

Dit zijn de functies van tvOS 14 voor je Apple TV

tvOS 14 is een relatief kleine update in vergelijking met alle andere software-versies, maar heeft toch een aantal handige verbeteringen. We zetten de nieuwe functies van tvOS 14 voor je op een rijtje.

juli 2023