Apple werkt aan een nieuwe dienst die het mogelijk maakt om te betalen met een iPhone of iPad. De dienst zal gebaseerd zijn op de Near Field Communication-technologie, kortweg NFC, waardoor het toestel middels een ingebouwde chip kan communiceren met andere apparaten die zich in een straal van 10 centimeter bevinden. Dat stelt Richard Doherty van adviesbureau Envisioneering Group tegenover Bloomberg. Met de huidige generatie iPhones en iPads is dat standaard nog niet mogelijk, maar volgens Doherty hebben de volgende iPhone (5) en de iPad 2 deze technologie ingebouwd.
In augustus vorig jaar werd al duidelijk dat Apple een expert op het gebied van NFC in dienst had genomen en ook bracht TechCrunch het nieuws dat Apple een nieuwe iPhone met NFC-chip aan het testen zou zijn. Het zou gaan om prototypes met NFC-chips van het Nederlandse bedrijf NXP Semiconductors. Ook verschillende patenten op naam van Apple wezen op de serieuze belangstelling voor de NFC-technologie als betaalmiddel.
Volgens Richard Crone, directeur van financieel adviesbureau Crone Consulting LLC, krijgen de volgende iPhone en iPad niet alleen een NFC-chip aan boord, maar gaat ook iTunes hierin een grote rol spelen. Crone stelt dat Apple zelf met een mobiele betaaldienst komt, die gebruikmaakt van de informatie in een iTunes Store-account, zoals credit card-nummers, saldo van een iTunes-cadeaubon en bankgegevens. Hiermee creëert Apple wel meteen een alternatief voor bestaande programma’s van Visa, MasterCard en PayPal. “Het zou erg logisch voor Apple zijn om NFC-functionaliteit in zijn producten te verwerken”, aldus Crone. Het zou volgens hem de kosten die Apple nu kwijt is aan het verwerken van credit card-betalingen aanzienlijk kunnen verminderen.
Volgens Doherty kan Apple zo’n mobiele betaaldienst op z’n vroegst medio 2011 introduceren. Het wordt volgens de analist hiermee mogelijk om een winkel of restaurant binnen te lopen en direct met een iPhone of iPad te betalen. Gebruikers zouden ook beloningen en credits of punten kunnen ontvangen als ze bijvoorbeeld vrienden of kennissen naar het betreffende bedrijf verwijzen. “Apple zou het verschil kunnen maken”, aldus Doherty. Crone denkt dat Apple de NFC-technologie daarnaast ook kan gebruiken om gerichte advertenties nog persoonlijker te maken. Apple zou dan bovendien twee of drie keer zoveel voor een advertentie kunnen vragen, zo stelt de analist.
Apple zou al een prototype van een betaalterminal voor kleine bedrijven, zoals kappers, ontwikkeld hebben, die ze kunnen gebruiken om NFC-iPhones en -iPads te scannen, stelt Doherty. Volgens hem overweegt het bedrijf om deze terminal te gaan subsidiëren of helemaal weg te geven aan bedrijven om zo de goedkeuring van NFC in de Verenigde Staten te versnellen. Dit zal uiteraard ook de verkopen van iPhones en iPads uitgerust met de NFC-technologie stuwen. Andere plannen die Apple met NFC heeft betreffen het uitwisselen van informatie tussen iPhones, iPads en Macs.
Met dank aan onze tipgever: Tim
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 38 reacties