Geruchten over nieuwe iPhones, moet dat nou zo nodig? Mensen die nieuw zijn in de Apple-wereld kunnen er vaak maar moeilijk aan wennen. Het maakt onzeker. Heb je wel de juiste keuze gemaakt door afgelopen maand nog een iPhone of iPad te kopen? En waarom besteden blogs zoveel aandacht aan al die geruchten? Kunnen ze niet gewoon wachten tot Apple officieel iets aankondigt? Helaas, zo werkt het niet in de Apple-wereld. Gissen naar nieuwe producten is een onlosmakelijk onderdeel van de Apple-cultuur, het is een van de charmes waardoor mensen zich gepassioneerder met het merk en de producten verbonden voelen dan met pakweg… een Dell Streak.
Praten over geruchten is onderdeel van de voorpret die mensen hebben, in de aanloop naar nieuwe producten. Zonder de steeds terugkerende geruchten zou Apple niet hetzelfde imago hebben en minder succesvol zijn.
Geruchten over de iPhone 5 en de iPad 2 zijn momenteel niet te vermijden. Gerommel binnen het bedrijf, mogelijk uitstel van producten, suggesties welke datum de aankondiging zal plaatsvinden… wie Apple volgt, heeft het al talloze keren voorbij zien komen. Navraag doen bij Apple heeft geen zin, want het bedrijf reageert niet op geruchten en houdt alle geheimen angstvallig binnenskamers. Er zijn twee opties: je ergeren aan de geruchtenstroom of je laten meevoeren en onderweg genieten van de reis langs mockups, analisten die met hun voorspellingen nog meer verwarring scheppen, wilde speculaties op basis van gelekte hoesjes en illustere bronnen die anoniem willen blijven. Het hoort er allemaal bij.
Mashable heeft dat goed aangevoeld en de geruchtenmachine rond Apple in vijf fases verdeeld. Met de iPhone zitten we momenteel in fase 3: het stadium van wilde voorspellingen. Klaar voor een wilde rit?
De geruchten volgen altijd hetzelfde patroon:
1. Onschuld. Producten zijn nog ver weg en het enige wat we weten, is dat Apple altijd op vaste momenten producten aankondigt, zoals tijdens WWDC. Geruchten hebben betrekking op voorspelbare zaken: de volgende iPhone zal een betere camera, meer geheugen en een snellere processor hebben.
2. De eerste 3D-modellen. Designers laten hun fantasie los op mockups, die er altijd mooier en dunner uitzien dan het huidige model. Chinese fabrikanten gaan met schaarse voorkennis alvast bezig met het produceren van hoesjes, wat een nieuwe stroom van 3D-afbeeldingen teweeg brengt.
3. Wilde voorspellingen. Met de iPhone zitten we momenteel in het derde stadium. Geruchten zijn er genoeg en om nog aandacht te krijgen voor jouw zelfbedachte gerucht zul je iets radicaals moeten verzinnen, bijvoorbeeld een iPhone waarmee je niet kunt bellen.
4. Duistere chaos. Er zijn in deze fase zoveel geruchten geweest, dat niemand meer weet wat te geloven. Mensen hebben zich een ideaalbeeld gevormd van de beste geruchten van de afgelopen weken. Die droom mag niet kapotgemaakt worden door gelekte gegevens uit de productieketen, waaruit blijkt dat die 2 GHz quadcore-processor er toch niet komt.
5. Stilte voor de storm. Apple heeft een datum bekendgemaakt. Iedereen is ziek van voorspellingen en geruchten, elk mogelijk gerucht is tot het uiterste uitgemolken en het heeft geen zin meer om nieuwe te verzinnen. De Apple-fans wachten liever op de echte aankondiging, dan nog liever in een fantasiewereld rond te dolen.
Volgens Mashable is de laatste fase het prettigst: genoeg gepraat, we kunnen gewoon lekker achteroverleunen, een biertje nemen en kijken wat er komt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Mooi stuk en het klopt 100%
Dit is erg goed beschreven. Ga nu al een paar jaartjes mee met Apple en ben van mening dat dit toch wel de spijker op z’n kop slaat 😉
Beetje overdreven die 5 punten.. Verder wel goed geschreven artikel! Klopt wel allemaal 🙂
hoe weet jij dat nou ? Volgens mij is dit stuk ook een gerucht….
Volgens mij zijn het 6 punten er word 1 belangrijk punt weer eens over het hoofd gezien
Stap 5 ben ik nog niet eerder tegengekomen. Meestal komen er een paar dagen voor de aankondiging allemaal leaks naar buiten waardoor mensen gaan voorspellen wat er aangekondigd gaat worden..
Artikel is ZO herkenbaar! 😉 Dit zijn echt de fases die ik elke keer ongeveer doormaak…
Maar de foto van die iPhone is hopelijk niet erg realistisch want deze lijkt op een cheap-ass HTC… :-S
Vind het persoonlijk ook een beetje ver gaan dit. Ik ben groot fan van Apple producten, maar niet van het bedrijf en al helemaal niet van die mensen die maar blijven speculeren en het volk dat eromheen laveloos alle roddels meenemen.
mockup ziet er anders wel dik ok uit
Wat is een Dell streaker!? 😉
Ben ik de enige die meteen begint met de laatste zin uit fase 5???
Top man, ik hou er van!!! Lekker roddelen over wat er misschien komen gaat. Niks vervelends aan en alleen maar leuk.
@barend: Nee, hoor! Ook hier. Welk merk drink je? Neem ik mijn eigen Piper Heidsieck mee.
@Gonny van der Zwaag: goed inhoudelijk stuk. Met structuur en duidelijkheid houdt je de kinderen een stuk rustiger.
Voorpret is inderdaad het juiste woord om alle hype te verklaren.
Pfff ik had er mooie verwachtingen van, maar dit is wel erg magertjes. Er wordt een willekeurige timing beschreven voor een spanningsboog. Dan erbij, volgens mij komen de Chinese hoesjes juist altijd wat later. Het klopt anders iig niet dat we met iPhone 5 in de 3e fase zitten.
De mock-ups worden evenmin alleen aan het begin ontworpen door ontwerpers. Dat is een constant proces. Mogelijk dat er vlak voor de aankondiging wat meer vrij worden gegeven, maar daar houdt het wel op.
Volgens Mashable is de laatste fase het prettigst: genoeg gepraat, we kunnen gewoon lekker achteroverleunen, een biertje nemen en kijken wat er komt.
Dan de kater: de werkelijkheid valt aardig tegen…
Zeer mooi geschreven en helemaal mee eens… Moet wel zeggen dat ik het plaatje van de iPhone wel erg mooi vind. Behalve dan dat randje bij de home knop.
Het is altijd leuk om te zien hoe mensen denken dat de nieuwe iPhone eruit komt te zien. Ik kijk zeker uit naar de nieuwe versie maar heb mijn oog ook laten vallen op de nieuwe iPad!
Mmmm, ik moet gaan kiezen dit jaar… oeps
Goed stuk en velen hebben inderdaad de voorpret. Velen weten al dat ze de volgende iPhone nemen omdat hun abbo afloopt of omdat ze het jaarlijks doen.
Die mensen houden er vaak van om er naar toe te leven en het er over te hebben.
Vind je dit allemaal niks dan sla je de geruchten stukjes over toch?? Wat is het probleem, iPhoneclub zet er vaak duidelijk bij dat het om een gerucht gaat..nou, dan sla je dat over als je niks vind. Wat is het probleem??
Beetje hetzelfde als mensen die zeiken dat er iets op tv is wat ze niet willen zien. Dan zap je of zet je hem uit.
Fase 6 zijn we nog vergeten. Dat is de fase wanneer we de 5 voorgaande fases gaan analiseren. ☺
Door al die geruchten word het wachten op een nieuw product allleen maar moeilijker.
Tja, verwachtingen leiden altijd tot teleurstellingen.
ik vond het vroeger toch een stuk prettiger om applefan te zijn, geheel geen zekerheid, alle geruchten waren onzin en je werd helemaal weggeblazen op de conferenties waar de media niet meer dan sceptisch over kon zijn (imac ipod etc)
ach ja times change
Dit is echt super goed beschreven :)! En zo ervaar ik het nu ook al enkele jaren :)! het leukste is de maand voor de bekandmaking van het product :), en de laatste paar dagen voor een keynote, en dan de keynote zelf :), heerlijk al de blogs die dan live gaan, en je dan lekker achter je computer zit, en zapt van de ene naar de andere blog, om toch maar meteen het eerste nieuws, en alle foto’s te ontvangen :)! en dan de uiteindelijke aankoop, liefst de eerste dag dat het product beschikbaar is :)!
natuurlijk het minst leuke is als je dan uiteindelijk, het product hebt gekocht, en dat de blogs dan beginnen over het volgende product, dat nog beter is en dat nog meer heeft. maarja, daar wen je wel aan :)!
leuk stukje!
Wat een uit de duim gezogen niet onderbouwd artikel. Net zo erg als de geruchtenstroom. Overigens is er ook een optie vier; geruchten negeren!
“De 5 fases…” Het lijkt wel een leerboek waarin de dogma’s van Apple worden beschreven. Het moge zo zijn dag Apple marketing hypet, maar een beetje minder gedweeheid kan geen kwaad.
Wie weet wanneer iOS 4.3 komt? Tx Gr. Bas
Ik hou er wel van, het maakt je hebberig! Wat soms lastig is denk ik, is het uitstellen van producten. De mensen die eenmaal overstag zijn, daarvan zullen de meeste trouw blijven. De concurrentie zit niet stil, kijk naar Android. Als het soms zo lang duurt voordat er een nieuw of bepaald type is dan kiezen de twijfelaars dan misschien toch voor Android. Straks komt de 5 maar nu alweer geruchten dat het pas september is. Stel je mag in Mei verlengen, dan zou het fijn zijn dat je in juni of juli een mooi nieuw toestel hebt. Nu moet je wachten tot September, als je pech hebt alleen in de USA, UK en moet je wachten tot oktober.
Of gewoon schouders ophalen en negeren, want het zijn en blijven gewoon gadgets, wat Steve en de fanboys ook mogen zeggen.
Er is nog steeds oorlog en honger en natuur&milieu wordt nog steeds bedreigd…alsof een nieuwe phone of pad of … daarmee helpt…
Nee hoor, alleen maar als niet aan de verwachting wordt voldaan…
Dat klopt niet. Een verwachting ligt bij de persoon en kan nooit bij de ontwikkelaar liggen om aan te voldoen. Het is gebaseerd op beleving, interpretatie, achtergrond, gewenning, cultuur, afkomst en zo kan ik nog even doorgaan. Daar kan niemand aan voldoen. Zelfs de verwachter niet.
klopt aardig lijkt mij. al kan je het niet helemaal zo zwart wit zien. bij deze mijn gerucht:
iphone5 los 750 euro, dus te doen met 2-jarig abonnement.
iphone nano + ipad 2 los 850 euro, ook te doen met 2 jarig abonnement.
edit: of is dat meer een roddel?
Je zoekt spijkers op laag water.. er zijn 2 mogelijkheden:
1. Er wordt voldaan aan de verwachting: tevreden
2. Er wordt niet voldaan aan de verwachting: In meer of mindere mate teleurgesteld.
En dat staat los van de socio-psychologische factoren die je er bij betrekt.
Los van dat, het artikel geeft gewoon goed weer hoe er in de Apple wereld gehyped wordt…
Nog effe wat olie op de geruchte- vuur-machine gooien:
Mooie mockup, zo mag de iPhone 5 er wel uitgebracht worden.
Goed artikel Gonny, kunnen we weer mensen mee om de oren slaan als ze zeuren over de geruchtenartikelen 😉
Leuk artikel. Inderdaad mooi voorbeeld heb je gekozen, die iPhone wil ik wel in bezit hebben!
Dat is nou marketing!
Ziet er inderdaad goed uit op de foto hierboven.
@Dagaloni: Dit is een prachtig stuk, de fasen worden uitstekend uitgelegt. Ook klopt het 100%
Aanvulling: TE HOGE verwachtingen leiden tot teleurstellingen.
Leuk artikel!
Ik vraag me alleen af of er VOOR de komst van de iPhone ook al zo heftig werd gespeculeerd over nieuwe Apple producten… Vast wat minder denk ik zo?
Goed item!
die foto is gwn supermooi
en inderdaad, bij mij is het na elke keynote een teleurstelling geweest… meestal omdat ik denk: het is gwn een ander jasje, en wat sneller, maar hij kan in principe al 4 jaar lang hetzelfde…
maar het rare is dan dat je’het tóch mooi gaat vinden…
echter, ik hoef geen iphone meer, ben nu op android, volgende wordt windows phone… en dan gaan we mischien weer terug naar de iphone… hebben we alles gehad he
Klopt precies! Ik ben ervaren iPod gebruiker, en raadnieuwkomers aan om dit artikel goed te lezen.
Leuk !!
Wat een leuke omschrijving van een hype. Diepgang en waarheid. Met een smile van herkenning zitten lezen!
Voor de nieuwe niet van tevoren bestellen je weet het nooit met Apple
En de fase waarin vriend, fan en vijand elkaar te lijf gaan over het wel of niet positief waarderen dat er bijv geen blu-ray in de nieuwe laptop zit.
Of dat de nieuwe iPhone nog steeds geen fm radio heeft.
Flamen en trollen.
haha wij zijn allemaal maar geruchten
Wat een onzin allemaal! De geruchtenstroom, onderdeel van de charmes….zien jullie dan niet dat dit spel Commercie heet en dat het aanwakkeren van de geruchtenstroom pure gratis Advertising is? Je kunt nu eenmaal niet elke 3 maanden een nieuw product neerzetten maart je wil wel dat er over je gepraat blijft worden! In die zin is het geniaal en wij gaan het nog semi-wetenschappelijk analyseren in 5 fasen…wordt wakker, mensen!!
Er is nog een derde optie: namelijk het negeren van de geruchten.
… zul je iets radicaals moeten verzinnen, bijvoorbeeld een iPhone waarmee je niet kunt bellen.
dus met andere woorden een iPod touch! :-l
lijkt me toch straf dat de iPhone 5 nu al gelekt zou worden , al hoe wel het met de iPhone 4 ook zeer vroeg was , het toestel was namelijk al geliefd voordat het uit kwam 🙂
dus misschien weer zo’n opgezet stiekem reclame promotie’tje van apple ?
Exact, dat is de laatste – en niet minst voorkomende – fase: Zeuren en Zei***… 😉
Fase 5 klopt niet…
Het leuke van deze hele hype vol verwachtingsmismanagement (3x de woordwaarde 😉 is dat het een laag vormt om de essentie: waar gaat het eigenlijk om? Een levensbehoefte? 😉
Deze hype is niets meer of minder dan een zorgvuldig in het leven geroepen marketingmachine. Is langzaam maar zeker geëvolueerd en heeft daardoor een bepaalde behoefte gecreëerd.
Ik blijf het geweldig vinden dat een bedrijf als Apple dit in een paar jaar tijd heeft weten te bereiken. Met name door de introductie van van iPhone heeft Apple zich weer helemaal op de kaart weten te zetten en zelf het grote publiek bereikt. Je kunt intussen echt niet meer spreken van een ‘niche market’ maar of je het leuk vindt of niet: iDevices hebben door hun succes hun aanvankelijk exclusieve status verloren!
En het leuke aan dit verhaal is deze reactie ook nog eens schrijf via een iPhone 😉 Apple en de geruchtenmachine: way to go!