De website Games Are Evil heeft een interview met Pattern Making Co, de voormalige ontwikkelaars van Apollo IM. Dit was de eerste native instant messaging-applicatie voor de iPhone, maar er is sindsdien veel veranderd. Sindsdien hebben de ontwikkelaars hun aandacht op andere zaken gericht, zoals de game Radius. Radius is een actiespel waarbij je een kogel moet roteren en tegelijk vijanden moet uitschakelen. Maar het ontwikkelen daarvan met de SDK was een eenzaam proces, vergeleken met vroeger.
Radius kreeg een positieve review op Touch Arcade, maar Games Are Evil vraagt zich af: is het wel slim om geld te vragen voor zo’n game? Een alternatieve aanpak is die van de ontwikkelaars van Aurora Feint: zij proberen met een gratis game een trouwe gebruikersgroep aan zich te binden, om vervolgens op betaalde features over te schakelen. Pattern Making Co denkt op die manier niet te kunnen overleven: met het geld dat ze nu verdienen kunnen ze nieuwe games gaan ontwikkelen. Bij een gratis game was dat niet gelukt. Gek genoeg hebben de ontwikkelaars geen idee hoe succesvol hun game is; ze zeggen geen dagelijkse statistieken te ontvangen, maar kunnen pas aan het einde van de maand zien of de game veel verkocht is.
Interessant is ook, dat de twee vertellen over de tijd toen ze Apollo IM ontwikkelden: toen stond er een community met hongerige programmeurs klaar om te helpen. Bij de SDK is dat toch anders; ze liepen tegen een aantal zaken aan die niet opgelost konden worden, waardoor aanvankelijk geplande functies iet doorgingen. Ondersteuning van buitenaf was er niet of nauwelijks, vanwege de verplichte geheimhouding door de NDA.
Bron: Games Are Evil
Installeren: Radius (€2,39)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties