Interne strijd bij NYT over prijs van iPad-abonnement

The New York Times is verwikkeld in een interne strijd hoeveel ze voor het lezen van de krant op de iPad zullen rekenen. De digitale afdeling wil $10 per maand rekenen, maar managers van de print-afdeling willen tot wel $30 in rekening brengen voor dezelfde content. Ze zijn bang dat bestaande klanten hun abonnementen voor […]

apple ipad nytThe New York Times is verwikkeld in een interne strijd hoeveel ze voor het lezen van de krant op de iPad zullen rekenen. De digitale afdeling wil $10 per maand rekenen, maar managers van de print-afdeling willen tot wel $30 in rekening brengen voor dezelfde content. Ze zijn bang dat bestaande klanten hun abonnementen voor gedrukte media opgeven, als ze de boeken en kranten goedkoper op de iPad kunnen lezen.


Toch is er iets voor te zeggen om de digitale editie goedkoper te maken: er zijn geen drukkosten of kosten voor fysieke distributie. Bij concurrent Wall Street Journal zijn gebruikers er al langer aan gewend voor content te moeten betalen. The New York Times moet die omslag nog meemaken: de meeste artikelen zijn gewoon gratis online te lezen. Pas in 2011 treedt een betaalsysteem in werking, waardoor je voor een gedeelte van de artikelen moet betalen. De vertegenwoordigers van de print-afdeling zien de iPad als een alternatieve manier om de krant te distribueren, met een gelijksoortig prijskaartje.

De kans is groot dat aanhangers van de hoge prijzen gaan winnen: president Scott Heekin-Canedy van de New York Times Media Group zou voorstander zijn van een hogere prijs. Bij de Amazon Kindle bepalen de kosten van printmedia hoeveel een abonnement kost, maar toch ligt de prijs daar relatief laag: je betaalt $13,99 voor een maandabonnement op de digitale New York Times. Ter vergelijking: een maandabonnement op de Wall Street Journal kost $14,99 per maand en voor USA Today ben je $11,99 per maand kwijt.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.