KPN start deze zomer met extra heffing voor chat- en VoIP-diensten

KPN wil nog deze zomer gaan starten met een extra heffing voor mobiele datadiensten, zoals chat (WhatsApp) en VoIP (Skype).

KPNEerder vandaag kon je op iPhoneclub lezen dat KPN een extra vergoeding voor chat- en VoIP-diensten wil vragen aan gebruikers die van deze diensten gebruikmaken. De telco ziet zich daartoe genoodzaakt door “een versnelling van veranderend klantengedrag”. Dit komt erop neer dat klanten minder bellen en sms’en en in plaats daarvan gebruikmaken van chatdiensten zoals WhatsApp en VoIP-diensten zoals Skype. Dit gedrag heeft ook zijn weerslag op de kwartaalcijfers, die fors tegenvielen. Tegenover Tweakers.net laat KPN weten dat de zogenaamde ‘chat-heffing’ voor mobiel internet met ingang van deze zomer van kracht wordt, maar de precieze details houdt het bedrijf nog even voor zich.

Dit betekent dat je voor diensten zoals browsen, mVoIP gebruiken, instant messaging en video kijken (over 3G) apart zult moeten betalen, bovenop het huidige tatief voor mobiel internet. Als je niet voor een bepaalde dienst betaalt, zul je er ook geen gebruik van kunnen maken. “We zullen iedereen de mogelijkheid bieden om de diensten af te nemen die zij willen gebruiken en waarvoor ze willen betalen”, verklaart woordvoerder Steve Hufton tegenover Tweakers. Het geldt waarschijnlijk wel alleen voor nieuwe abonnementen en verlengingen. Van bestaande abonnementen kan KPN de voorwaarden niet zonder meer wijzigen als deze ten nadele zijn van de consument. Die krijgt daarmee het recht om het contract vroegtijdig te ontbinden.

Als het aan KPN ligt kun je dus straks niet meer WhatsAppen of je favoriete programma’s via Uitzending Gemist terugkijken, tenzij je daar voor hebt betaald. Wij hebben alvast negen applicaties op een rij gezet waarvoor je straks bij KPN moet gaan betalen. KPN streeft er wel naar om klanten duidelijk te informeren over de voorgenomen wijzigingen. “Belangrijk daarbij is dat klanten duidelijk weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen, en daar zullen we heel helder over zijn.” Hoe KPN het gebruik van specifieke applicaties wil gaan herkennen, is onduidelijk.

KPN is niet de enige die een verschuiving ziet van bellen en sms’en naar mobiel internet. Ook Vodafone herkent deze trend, maar het is niet duidelijk of de operator soortgelijke plannen heeft. T-Mobile wil helemaal niet ingaan op vragen, omdat dit volgens de woordvoerder alleen maar tot nieuwe vragen zou leiden. Toch past T-Mobile ook al methoden toe om overmatig datagebruik te voorkomen. Bij de nieuwe iPhone-abonnementen heb je geen datalimiet, maar bij meer dan 1 GB datagebruik wordt je downloadsnelheid tijdelijk teruggeschroefd van 7,2 Mbps naar 64 kbps. Voor 10 euro kun je dit vervolgens laten resetten.

Telecomwaakhond OPTA juicht de stap van KPN om meer te differentiëren toe. “Dit betekent meer keuze voor de consument, die hiermee abonnementen kan nemen die beter bij het gebruik passen. Daarom juichen wij dit toe, mits de provider transparant is over de kosten.” Als je echter veel van deze specifieke diensten gebruikmaakt, ben je mogelijk wel een stuk duurder uit dan voorheen, toen je slechts aan een mobiel internet-abonnement voldoende had.

Bron: Tweakers.net

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

WhatsApp

Reacties: 151 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.