Telecomoperator T-Mobile heeft vandaag nieuwe cijfers bekendgemaakt. Het bedrijf zag haar klantenaantal in het eerste kwartaal met 7,4% groeien naar 4.718 miljoen klanten. De omzet daalde echter met ruim 5% tot 418 miljoen euro. Volgens de telco wordt deze daling veroorzaakt door een verdere verlaging van de tarieven die aanbieders aan elkaar rekenen voor de doorgifte van mobiele gesprekken, de zogeheten MTA-tarieven. Als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving zijn telecomaanbieders verplicht deze tarieven te verlagen. De brutowinst kwam in het eerste kwartaal uit op 82 miljoen euro, een daling van bijna 20%. Volgens T-Mobile is deze daling toe te schrijven aan een lagere omzet en fors hogere investeringen in klantbehoud.
Deze investeringen zijn volgens T-Mobile voornamelijk gedaan in het netwerk. In het eerste kwartaal van 2011 investeerde het bedrijf 54 miljoen euro in de Nederlandse markt, voornamelijk investeringen in verdere capaciteitsuitbreidingen van het mobiele netwerk. “Deze investeringen worden gedaan om te kunnen blijven voldoen aan het sterk toenemende datagebruik door onze klanten”, aldus de telecomoperator. In juni vorig jaar kampte men met serieuze capaciteitsproblemen op het mobiele netwerk, die het bedrijf dwongen tot forse investeringen en verbeteringen.
Hans van Leeuwen, Financieel Directeur bij T-Mobile Nederland:
In een verzadigde markt is klantbehoud steeds belangrijker. Wij investeren aanzienlijk in onze klanten en ons netwerk om onze klanten de producten, diensten en services te bieden voor een optimale klantervaring.
De telco zag de gemiddelde omzet per gebruiker dalen naar 25 euro. Naast de eerder genoemde oorzaken lijkt dit ook een logisch gevolg te zijn van de afname van spraakdiensten. Het gebruik van mobiele datadiensten is volgens T-Mobile wederom sterk toegenomen. Mobiel internet en sms-berichten bedragen nu samen 35% van de gemiddelde omzet per gebruiker, tegenover 27% een jaar eerder. Terwijl andere telecomaanbieders op zoek zijn naar oplossingen om meer inkomsten te halen uit mobiel internet, stimuleert T-Mobile naar eigen zeggen het gebruik van mobiel internet. Lange tijd was de telco de enige die iPhone-abonnementen zonder datalimiet leverde, maar sinds de nieuwe iPhone-abonnementen hanteert ook T-Mobile concrete datalimieten.
Volgens van Leeuwen zoeken klanten op andere momenten en via andere kanalen contact met T-Mobile. “Bijvoorbeeld via sociale media zoals Twitter, Facebook en Hyves. Daar spelen we op in met gespecialiseerde klantenservice. Het aantal telefonische contacten neemt daardoor af”, aldus de topman. Via Twitter informeert de telco de laatste tijd concreet over capaciteitsuitbreidingen van het mobiele netwerk. Ook kunnen klanten via Twitter (@tmobile_webcare) zaken regelen waarvoor normaal de telefonische klantenservice benodigd zou zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 25 reacties