Apple verslaat Google als meest waardevolle merk ter wereld

Apple is volgens een onderzoek van Millward Brown uitgegroeid tot het waardevolste merk ter wereld. In het Brandz-onderzoek keek Millward Brown naar de financiële waarde en toekomstige waarde van bedrijven. Vier jaar lang stond Google op nummer 1, maar er lijkt een ander tijdstip aangebroken: die van Apple. Apple’s merknaam wordt geschat op $153,3 miljard, […]

apple logo blingApple is volgens een onderzoek van Millward Brown uitgegroeid tot het waardevolste merk ter wereld. In het Brandz-onderzoek keek Millward Brown naar de financiële waarde en toekomstige waarde van bedrijven. Vier jaar lang stond Google op nummer 1, maar er lijkt een ander tijdstip aangebroken: die van Apple. Apple’s merknaam wordt geschat op $153,3 miljard, een groei van 84% ten opzichte van vorig jaar. De waarde van Google ligt nu op $111,5 miljard. Grootste stijger op de lijst is trouwens Facebook, die de merkwaarde zag stijgen met 246%.


Apple breekt volgens de onderzoekers met de gebruikelijke regels in de computerwereld, door het prijsmodel dat ze hanteren. Net als bij luxemerken vragen ze een relatief hoge prijs, waardoor mensen het merk meer begeren. Maar ongetwijfeld zal de hoge merkwaarde ook te maken hebben met kwalitatief goede producten en een positieve gebruikservaring.

millward-brownMillward Brown keek behalve naar financiële waarde ook naar naamsbekendheid, vertrouwen, bewondering, invloed en functionaliteit. Daarbij scoorden Apple, de Apple iPhone en de Apple Stores relatief hoog. In de lijst komen we veel technologie- en communicatiebedrijven tegen Zo vind je in de top 10: Apple (1), Google (2), IBM (3), Microsoft (5), AT&T (7) en China Mobile (9). Gevestigde merken van vroeger zoals Coca-Cola (6) en McDonalds (4) komen er ook nog steeds in voor.

Millward Brown pakte het onderzoek behoorlijk grondig aan. Ze keken naar de waarde die uit financiële rapportages blijkt, maar ondervroegen ook meer dan 2 miljoen consumenten, in alle landen waar de bedrijven actief zijn. Meer informatie over de toegepaste methode is te vinden op de website van Millward Brown.

Het volledige rapport is in PDF-formaat op te vragen.

De top 10 ziet er zo uit:

brandz top 10

Apple heeft wereldwijd een enorme aantrekkingskracht. Maar kijk je alleen naar continentaal Europa (zonder UK), dan zijn heel andere merken favoriet:

europa brands

Tip: Hoe kan het dat Apple zo snel is gestegen? Google maakt ook producten voor smartphones en tablets, waarom staan zij niet langer op nummer 1? Antwoord op deze vragen hoor je in een interview(tje) met iPhoneclub, om 11:00 uur (en daarna) in het radiojournaal op Radio 1, Radio 2, 3FM en FunX. Op elke zender is een ander fragment te horen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
9 mei 2011 om 11:22
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.