Apple verandert beleid omtrent in-app aankopen en abonnementen

Uitgevers hebben nu zelf in de hand wie ze voor welke content laten betalen. Apple heeft haar beleid omtrent in-app aankopen en abonnementen versoepeld.

Krant en de iPhone naast elkaarApple heeft het niet bepaald hoog van de toren geblazen, maar het bedrijf uit Cupertino heeft haar regels omtrent abonnementen en in-app aankopen drastisch versoepeld. Vanaf nu mogen uitgevers van onder andere magazines, kranten en boeken op de iPhone en iPad zelf bepalen welke content ze aan de lezers verstrekken. Dat hoeft niet meer perse via een abonnement of in-app aankopen te lopen. Zo kunnen kranten papieren abonnees bijvoorbeeld gratis toegang geven tot anders betaalde content. Bovendien zijn uitgevers nu vrij om content die via in-app aankopen of abonnementsdiensten wordt verkocht, zelf te prijzen.


De enige voorwaarde die Apple stelt aan het verstrekken van de content, is dat uitgevers er geen link bij zetten naar hoe gebruikers die content gratis kunnen verkrijgen. In het voorbeeld van een krant: een krant mag haar papieren abonnees wél gratis toegang verschaffen tot betaalde content. Maar ze mag in de app niét reclame maken voor haar papieren abonnement waarmee je gratis toegang krijgt tot het iPad-abonnement.

Het klinkt misschien streng maar het is een hele versoepeling ten opzichte van het beleid dat Apple handhaafde. In de voorwaarden stond namelijk dat in-app aankopen en abonnementen niet duurder mochten zijn dan de huidige manieren. Zou zou een nummer van Voetbal International op de iPad bijvoorbeeld nooit duurder mogen zijn dan in de schappen.

Apple heeft de regels vermoedelijk veranderd omdat veel uitgevers het oneens waren met de dertig procent winst die het bedrijf uit Cupertino pakt op in-app aankopen en abonnementen. Deze week nog maakte de Financial Times bekend dat ze haar krant aanbiedt via HTML5 in plaats van de App Store, omdat ze zo Apple’s beleid omzeilt. Omdat er geen andere manier was dan abonnementen betaald via iTunes aan te bieden, kreeg Apple meer inzicht in de gebruikersgegevens en de uitgever juist minder. Nu hebben uitgevers weer in de hand welke lezers ze hun content tegen welke prijs aanbieden.

Via Gizmodo

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.