Apple houdt in december een persevenement samen met mediatycoon en News Corp-eigenaar Rupert Murdoch en mogelijk andere topmensen uit de printmedia, voor de introductie van speciale nieuwsabonnementen voor kranten en tijdschriften. Dat meldt John Gruber op zijn weblog Daring Fireball. Volgens de blogger, die doorgaans goed geïnformeerd is over nieuwe Apple-producten, zou het evenement op z’n vroegst 9 december kunnen plaatsvinden. Maar omdat dat op een donderdag is — een ongewone dag voor Apple-persevenementen — zou het ook naar de week erop verschoven kunnen worden, aldus Gruber.
Afgelopen weekend werd duidelijk dat Apple en News Corp-eigenaar Rupert Murdoch samen zouden werken aan een speciale ‘tabletkrant’, The Daily genaamd. Deze zal aanvankelijk voor de iPad uitgebracht worden, maar later ook voor andere tablets, aldus de Britse krant The Guardian. Deze zal waarschijnlijk tijdens het persevenement in december geïntroduceerd worden. Volgens de krant zou Apple mogelijk een ‘hub’ voor tijdschriften en kranten ontwikkelen. Volgens Gruber is het echter niet vergelijkbaar met iBooks.
Ik heb op basis van bronnen buiten Apple begrepen dat dit niet zoiets is als iBooks — er is geen centrale ‘iNews’- of ‘Newsstand’-applicatie van Apple. Het is een nieuwe mogelijkheid voor apps om te kunnen factureren op basis van een abonnement — echte terugkerende abonnementen — betaald met je iTunes-account.
Een dergelijke mogelijkheid is een wens van veel uitgevers, die de klant nu over het algemeen per editie laten afrekenen. Een abonnementendienst via iTunes zou dat eenvoudiger maken, maar uitgevers beschikken daarmee nog steeds niet over waardevolle persoonlijke informatie van gebruikers waarmee zij adverteerders kunnen aantrekken. Apple wil die informatie namelijk niet delen met anderen. Of en hoe daar in de nieuwe variant een oplossing voor is gevonden, is nog onduidelijk.
Volgens Gruber hebben ontwikkelaars van News Corp alvast een eerste versie van de bijbehorende documentatie van speciale subscription billing application programming interfaces in bezit. De nieuwe software zou volgens Gruber waarschijnlijk een nieuwe versie van het iOS-besturingssysteem vereisen, maar The Daily zou alvast gratis gelanceerd kunnen worden totdat de ondersteuning van Apple is toegevoegd.
De blogger onderschrijft de berichten van The Guardian van afgelopen weekend. Dat meldde dat Apple samen met News Corp werkt aan een digitale krant die automatisch wordt gedistribueerd naar de iPad en soortgelijke apparaten. De krant zou volgens geruchten op de 26e verdieping van het News Corp-gebouw in New York worden samengesteld door 100 tot 150 journalisten en een budget hebben van 30 miljoen dollar voor het eerste jaar.
Via: AppleInsider
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik zie dat Apple weer is begonnen met zijn uitrol van zijn geruchten machine. Nou ja, whatwever. Als het er komt dan zou het mooi zijn.
Rupert Murdoch….brrrr koude rillingen. Dat is de man achter Fox News Channel. Een zender die bij mij, op zijn zachtst gezegt, nou niet echt serieus word genomen.
Veel media zijn huiverig voor de iBooks/Apple constructie omdat niet de uitgevers, maar Apple de gegevens van de abonnees in handen heeft. Als krant of tijdschrift wil je graag weten wie er op jouw krant geabonneerd is. (leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses etc.) Dat is niet alleen uit een ‘big-brother’ gevoel, maar ook omdat je de inhoud van je krant wilt afstemmen op je lezers.
Op zich is voor de eindgebruiker (de lezer) het een goede zaak als Apple met een goede oplossing komt voor distributie van kranten en tijdschriften en dat we af raken van alle losse apps die ik nu moet installeren om een verscheidenheid aan media te lezen, maar ik verwacht dat zolang Apple geen oplossing aandraagt woord het eerder genoemde punt, uitgevers niet hard mee zullen gaan.
Jammer.
Apple moet eens stoppen met zichzelf overal tot de belangrijkste spil te promoveren. Het is heel fijn dat ze vraag en aanbod samenbrengen.
Maar als de Uitgevers (en developers) hun werk beter/goedkoper/anders kunnen doen als ze enkele personalia van hun eigen lezers zouden weten. EN als de lezers daar zelf ook toestemming voor gegeven hebben (bijvoorbeeld een vinkje bij het aangaan van het abonnement) dan moet daar toch gewoon plaats voor zijn.
Op die manier zou Apple zich naast de aanbieder en naast de ontvanger positioneren, in plaats van overal tussen in.
@Steven:
Om eerlijk te vindt ik dat geen nadeel dat Apple de informatie. Om eerlijk zijn te vindt ik het stront irritant al die informatie elke weer moet aan leveren. Laat een tussen persoon maar daar over kijken. Dan moeten we natuurlijk wel weten waar de tussen persoon naar kijkt als die een aanvraag van informatie krijgt. Of de oplossing van @Vince: is ook goed. Misschien wel beter. Ik verwacht dan alleen wel dat de prijs omlaag gaat.