Lodsys wil ook patentvergoeding voor in-app reclame

Lodsys wil ook patentvergoeding voor in-app reclame

Spelontwikkelaar EpicForce riskeert een rechtszaak tegen patenthouder Lodsys, omdat ze reclame maakten voor hun eigen game in een ander spel. Een methode die grote ontwikkelaars zoals PopCap en Zynga al jarenlang toepassen.
Bastiaan Vroegop -

In de game iFighter 1945 zit reclame voor Super Laser: The Alien Fighter. Dat mag niet, zegt Lodsys.iOS-ontwikkelaar EpicForce adverteert in hun eigen games voor andere apps die ze gemaakt hebben. Geen probleem, dacht de studio, maar niks bleek minder waar te zijn. Op 12 juli werden ze verrast met een e-mail van Harry Snodgrass, een licentie-agent van patenthouder Lodsys LLC. Reclame maken voor je eigen producten binnen een app zou onder hun patent vallen. Verdwijnt de functie niet, dan volgt er een rechtszaak. De ontwikkelaar probeerde te pleiten bij het bedrijf, maar zonder al teveel succes.


EpicForce’s game iFighter 1945 heeft een banner voor een andere game van de studio, Super Laser: The Alien Fighter. Druk je hierop, dan krijg je dat spel in de App Store te zien. Dit principe zou onder een patent van Lodsys vallen. Een algemene beschrijving van Lodsys zijn patenten is als volgt:

De Lodsys patenten zijn gericht op systemen en methoden voor leveranciers van producten en/of services om interactie met gebruikers te hebben van deze producten en services, om informatie te vergaren van deze gebruikers en door te spelen naar de leverancier.

Het precieze patent zou gaan over het lokken van een klant via een gebruikersinterface van een product of service. Lodsys claimt dat ze als voorbeeld het gebruik van een interactieve service (zoals een game) hebben gegeven, wat zou betekenen dat alleen zij zulke banners in games mogen plaatsen. EpicForce denkt dat omdat het niet om een in-app aankoop gaat, Lodsys geen recht van spreken heeft. Het is overigens niet de eerste keer dat Lodsys zich richt op iOS-ontwikkelaars. Eerder was er veel te doen om een patentkwestie omtrent In-App Purchases.

Verwijdert EpicForce de banner niet uit hun game, dan riskeren ze een rechtszaak tegen de patenthouder. De studio probeerde een e-mail te sturen om Lodsys er van te overtuigen om de zaak te laten vallen, maar kreeg al snel een negatieve reactie terug. Deze is te lezen op het forum van TouchArcade.

PopCap en Zynga, ontwikkelaars vele malen groter dan EpicForce, passen al jaren dezelfde reclametruc toe. Komt EpicForce uiteindelijk toch tegenover Lodsys te staan in de rechtszaal en verliezen ze dit, dan bestaat er een kans dat deze studio’s als volgende op de lijst van beklaagden staan.

Reacties: 10 reacties

  1. Tjongejonge, je wordt toch gek van al die patentoorlogen.
    Reclame maken in je EIGEN app, voor je EIGEN games..en dit mag dan niet..gaat wel heel ver hoor.

  2. @Daejji

    Idd, dit is echt belachelijk het is je eigen app en daar zou je niet voor je eigen andere apps reclame in mogen maken.
    Gelukkig hebben ze deze patenten alleen maar in amerika.
    Maar als ontwikkelaar zou ik wel eerst even goed kijken of je je app zomaar in de vs wilt verkopen.

  3. @Daejji: Ben het helemaal met je eens. Het is echt om gek van te worden.

  4. Op Macrumors is het nog erger, daar komen iedere week wel twee of drie berichten. Het draait tegenwoordig alleen maar om patenten. Zo stimuleer je dus niet beginnende ontwikkelaars om applicaties te maken als je voor elk miezerig aspect een patent kunt verwachten.

    Wat mij betreft mogen softwarepatenten gewoon verdwijnen.

  5. Volgens mij wordt niet alles even goed uitgelegd en daarom verkeerd begrepen. Het gaat er niet om dat je geen reclame voor je eigen apps zou mogen maken zonder licentie op dat patent, het gaat om de link naar de app store. Dat is feitelijk ook weer een ‘in-app purchase’ en valt dus onder hetzelfde patent, althans volgens Lodsys. Het wordt inderdaad tijd dat dergelijke flauwekul keihard wordt aangepakt.

  6. Weer een voorbeeld van doorgeschoten patent/licentierechten. Wanneer doet de politiek hier nu iets aan? Ik kan me nog herinneren dat een paar jaar geleden een bedrijf het klikken op een link als patent claimde. Gelukkig kansloos, er zou veel innovatie verdwijnen.

  7. Dit is allemaal goed voor de consument.
    Ok
    Doei.

  8. Dit heet toch gewoon doorlinken? Dat is het fundament onder internet, daar kun je helemaal geen patent op hebben, het is common practice.
    Eigenlijk moeten wij als internetters een massale aanklacht tegen Lodsys indienen. Zij zijn een van de ergste trolls van het moment.

  9. Helemaal zeker is lodsys duidelijk niet van zijn zaak.Want de twee grote jongens laten ze al jaren ongemoeid omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat het toch niet helemaal klopt wat ze beweren.Maar nu komt er een kleinere speler op de markt en dat is voor hun de uitgelezen kans om te kijken hoever ze kunnen gaan..Mochten ze verliezen is het verlies beperkt mochten ze winnen stoten ze gelijkt door naar the big boys..Dus laf zijn ze eigenlijk ook nog..Het lijkt wel het Nederlandse belastingsysteem..

  10. @wynagrondong Wat is hier goed voor de consument aan dan? Al die patentoorlogen (die echte innovatie overigens in de weg staan) worden betaald door de consument omdat deze in de productprijzen worden verwerkt.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.