Visie achter de Volkskrant op iPad: interview Hans Deridder, Persgroep

Nog voor de Kerst kan de iPad-gebruiker zijn Volkskrant digitaal lezen op de iPad. Tijd voor een interview met de managing editor van de Persgroep, Hans Deridder.

Volkskrant HD voor iPadVol verwachting waren ze bij de Persgroep begin april 2010. Wat ging de iPad doen? Was het een leuk hebbeding maar meer ook niet? Of was het de toekomst? Heel even keek de Persgroep, uitgever van onder meer AD, de Volkskrant, Het Laatste Nieuws en De Morgen, de kat uit de boom. Tot eind juni. Oordeel: het device is fantastisch en de kranten zouden er op weergaloze wijze op weergegeven kunnen worden. Ze gingen aan de slag met applicaties voor de kranten, waaronder de Volkskrant voor iPad. Deze is sinds 20 december in de App Store verkrijgbaar. ‘Ik wilde eigenlijk binnen tweeënhalve maand in de App Store zijn’, zegt managing editor van de Persgroep Hans Deridder.


Tweeënhalve maand werden er vijf, maar nog altijd minder dan de “honende” achttien maanden die de experts nodig achtten. Deridder:

‘We hebben in drie dagen de nodige stappen genomen: het aanmelden bij Apple en het onderzoeken van de ontwikkelaars. We waren niet tevreden over de apps die we zagen. Ze gingen allemaal uit van hetzelfde principe: de bestaande krant in laten lopen op het apparaat.’

‘We zijn op z’n Hollands arrogant, ook al zijn we Vlaming’

Bij de meeste ontwikkelaars bleek geen ruimte om álle wensen van de uitgever te integreren. Dus na drie dagen besloot de Persgroep het zelf te gaan doen, met een flexibele, kleine partij aan haar zijde.

‘Wij zijn op z’n Hollands arrogant. Ook al zijn we Vlaming. We menen te weten wat de klant leuk vindt en wat hij niet wil meemaken. Daarin zijn we hardnekkig en hardvochtig. We gaan er vanuit dat we met iedereen kunnen samenwerken, maar wel op onze manier’

Dat mocht het, toen nog kleine, Gentse bedrijfje Digitmedia aan den lijve ondervinden.

‘We zeiden: u gaat met ons een trip maken en de road zal bumpy zijn.’

Deridder onthult twee geheimen: je moet wat je gaat doen altijd bekijken vanuit het standpunt van de mens die er geld voor gaat betalen en je moet geen gekke dingen doen.

‘Er zijn veel partijen die mijlenver vooroplopen, maar die roepen vooral hard en doen dingen waar het grote publiek niets van begrijpt.’

Daarom pakt de Persgroep het anders aan. Zo wordt de iPad-applicatie van de Volkskrant in twee stappen in de markt gezet. De eerste is voor ‘babyboomers’ – de digitale immigranten – die nog de krant in de applicatie willen herkennen. Deze versie is nu beschikbaar, zoals eerder was te lezen. Je kunt van pagina naar pagina en artikel naar artikel swipen. De lezer bladert makkelijk door thumbnails en foto’s. Gekochte kranten blijven bewaard op de iPad en als er internetverbinding is, kan gemakkelijk geschakeld worden naar actuele berichten via de knop Live News.

‘Gebruiker moet meer duiding te krijgen’

Ook was eerder al bekend dat over een paar maanden een nieuwe en uitgebreidere versie op de markt zal komen. Hierin moet het nieuws de diepte in gaan. Deridder zegt hierover:

‘Een unique selling point van de Volkskrant is bijvoorbeeld binnenlandse politiek. De gebruiker moet de gelegenheid krijgen om veel meer duiding te krijgen dan de lezer van de papieren krant. In een papieren krant ben je gebonden aan je aantal pagina’s, bij de iPad niet. We willen een rijker product aanbieden.’

Dat zal onder meer in de vorm zijn van langere achtergrondartikelen, foto’s en filmpjes. Daarnaast zal de 2.0-versie ‘alle mogelijk denkbare’ live-info bevatten. ‘Live-weerbericht, file-informatie, kruiswoordpuzzels die na het invullen direct kunt insturen, social media-links, reactielinks’ somt Deridder op.

Ook zal er op termijn een applicatie verschijnen voor de ‘millenniumgeneratie’ – de digital natives.

‘Deze generatie heeft nooit een papieren krant willen kennen omdat er leukere manieren op de markt zijn om nieuws te consumeren en de gebruiker mee te laten doen.’

Voor deze doelgroep zal de papieren krant losgelaten worden. De apps zullen naast elkaar bestaan en elkaar niet bijten, is de verwachting van Deridder.

‘Blijvend respect voor papieren product zolang het bestaat’

De visie van Deridder is dat de papieren krant hoe dan ook gaat verdwijnen, maar dat betekent niet dat gedegen journalistiek mee ten onder gaat.

‘Voor nichekranten als Het Financieele Dagblad zal die overgang het wellicht vrij snel gaan, voor algemene kranten zal het wat langer duren. Hetgeen je uiteindelijk aanbiedt, dat zal altijd blijven bestaan: kwaliteitsjournalistiek. Op de redactie zullen meerdere platformen zijn. Wij willen mee met blijvend respect voor het papieren product zolang het bestaat, en zijn een van de weinige bedrijven die investeren in meerdere platformen. We denken na over internet, mobiel, maar ook nog steeds over drukkerijen.’

Die inzet op meerdere platformen levert alleen hier en daar nog wel kritiek op, want: waarom moet je als Volkskrant-abonnee ook nog eens betalen voor de krant op je iPad? Op Twitter zei Hans Deridder in reactie op deze kritiek: ‘Wetende hoe Nederlandse krantenwereld in diep dal belandde… gaan wij eerst nadenken over businessmodel. Zo zijn wij, Belgen.’ [1] En: ‘Zonder inkomsten straks geen goeie redacties en kranten meer. Vrees ik zo… #geefhetmaarweg #daarheeftNLervaringmee’. [2]

In een telefonische reactie legt hij deze uitspraken uit.

‘Als je als abonnee van de papieren krant 200 tot 300 euro per jaar betaalt, zal je voor het iPad-abonnement nog iets bijbetalen. Maar dat zal niet zo veel zijn als voor iemand die geen abonnement op de papieren krant heeft. De reden dat we er wel iets van geld voor vragen, is dat we de krant op de iPad zien als een uniek product, waar vele extra’s in zitten.’

Prijzen kan hij nog niet noemen.

‘Tot 31 december zijn de kranten gratis te downloaden. Begin januari gaan we eens rustig nadenken over prijzen.’

Op de blog van Erwin Blom wordt nog iets uitvoeriger op deze discussie ingegaan: Wil ik twee keer voor de Volkskrant betalen? (retorische vraag)

Rest nog de vraag waarom de Persgroep inzet op iPad en niets doet met de wat verouderde iPhone-applicaties. Deridder: ‘Ik heb hoogst onaangename ervaringen met de krant lezen op de iPhone. Op de iPhone wil ik het snelle nieuws lezen van onze website, niet de hele krant.’ Voor Deridder heeft het dan ook geen prioriteit om te investeren in de iPhone-applicatie.

‘De iPhone-applicatie krijgt niet de extra’s van de iPadversie. Wie zich ermee kan vergenoegen dat hij op een klein schermpje de krant leest, prima. Maar ik ga geen fortuin investeren om een krant te lezen op de iPhone.’

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 december 2010 om 16:22
Categorie
Nieuws

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.