Het meest complexe spel in de Game-update van vandaag is een platformspelletje waarin een vogel langs objecten moet fladderen en pas mag landen als er een doelwit met worm in zicht is. Dat klinkt misschien een beetje bezwaarlijk, maar dat is absoluut niet zo bedoeld. Frogger Decades en Super Drill Panic zijn arcadespellen in de puurste zin van het woord. En dan is er Pin & Ball, een concept dat net zo pakkend als simpel is. Alle tonen ze aan dat spellen niet ingewikkeld hoeven te zijn om indruk te maken.
Nieuwe vogel: Early Bird
Ironisch. We zijn op het punt gekomen dat het aantal spellen met vogels erin op de iPhone en iPod touch ontelbaar is geworden en dan komt ontwikkelaar Booyah nog even met een spelletje dat Early Bird heet. Máááár: Early Bird komt van de hand van een paar heren die afkomstig zijn van de gamesstudio Blizzard. En die hebben het leven van menig gamer flink verstierd gesierd met Starcraft, Diablo en World of Warcraft. Early Bird is gelukkig wel echt een spelletje voor even tussendoor. Met swipe-bewegingen houd je een blauwe gevleugelde in de lucht tot de beoogde landingsplek. Onderweg fladder je langs obstakels, pak je punten op en uiteraard zijn er de nodige gevaren om te ontwijken. Alles om de worm aan het einde van elk van de 72 levels te snaaien. Leuk tintje is trouwens dat je landt op een doelwit, waarbij je extra punten krijgt als je in de roos landt. Platformfans, geef deze gesnavelde een kans.
Downloaden: Early Bird (€0,79)
In balans: Pin & Ball
Raak! Soms zijn er puzzelspellen op de iPhone die al in het eerste level overtuigen. Pin & Ball is zo’n verschijning waarbij we meteen een vreugdekreetje uitslaan. Het is heel simpel: er hangt een bal aan een touwtje. Die moet je in een cirkel zien te krijgen en zien stil te houden door de iPhone te kantelen en in balans te houden. Dat is level 1. Level 2 bevat het definitieve idee: omdat het touwtje te lang is, moet je pinnetjes in de gaatjes prikken zodat het touwtje de goede lengte krijgt om het balletje in de cirkel te krijgen. En dat is LEUK. We floepten zowaar een paar keer de tong uit de mond. Je weet wel, de ideale manier om je te concentreren. We hebben nu nog geen idee hoeveel levels Pin & Ball heeft, maar wat we wel weten is dat je een waardering van één tot drie pinnetjes krijgt, naar aanleiding van het aantal pinnen dat je gebruikt en hoe snel je bent. Hup, spelen dit spel.
Downloaden: Pin & Ball (gratis)
Rap vallen in Super Drill Panic
Als 8-bit reïncarnatie van Indiana Jones moet je zo snel mogelijk naar de onderkant van een 8-bit pixelgrot komen door een zakkende 8-bit pixel rots voor te blijven. Er zijn een paar aardigheidjes die deze omgekeerde Doodle Jump leuk maken. Terwijl je rent en valt voor je leven, kun je onderweg munten oppakken waardoor je een hogere waardering voor een level krijgt en waarmee je betere power-ups kan kopen. Die power-ups vormen het andere aardigheidje. Pak een zandloper en je krijgt iéts meer tijd om niet geplet te worden door de grote rots. Er zijn schatkisten die meerdere munten opleveren en er is een hamer die de grond onder je voeten doet verdwijnen. Hoe verder je komt, hoe noodzakelijker het wordt om meerdere gronden meteen te verwijderen en daarvoor is dus een power-up nodig. Spinnen die zich naar beneden laten zakken blokkeren je graag de weg, maar zijn te ontwijken doordat je uit het beeld kunt lopen om er aan de andere kant weer in te komen. Het lijkt allemaal zo simpel… en dan begint het avontuur met het tweede personage…
Downloaden: Super Drill Panic (gratis, universele app)
Trailer van de Dag: Frogger Decades
Je zal het nu niet zo snel meer zeggen, maar dertig jaar geleden zorgde een spel met een springende kikker voor starende oogjes, onbewust geopende monden, enorme zweethanden en aan het beeld gekluisterde gamers. Konami zette de gameswereld even op zijn kop met Frogger, een spel waarin je kikkers naar de overkant moest loodsen, dwars over een drukke autoweg en door een rivier heen. Als de hommage aan het aloude arcade spelletje donderdag uitkomt, zal er geen schok door de gameswereld gaan. Maar het lijkt er wel op dat de Japanse ontwikkelaar Frogger een hele aardig eerbetoon geeft met Frogger Decades. De snelweg en de rivier zijn nog steeds aanwezig, maar aangevuld met bossen met enorme slakken en bedrijventerreinen met obstakels die zelfs lastig lijken als ze stilstaan. Frogger ziet er kloek uit en heeft het niet te specificeren gevoel van hitpotentie over zich heen hangen.
We moeten rennen springen vallen opstaan en weer Game-update.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties