Klanten van KPN die een nieuw mobiel abonnement nemen, krijgen te maken met strengere datalimieten. Om deze klanten aan de limieten te laten wennen, hoeven ze de eerste drie maanden niet bij te betalen als ze buiten hun bundel gaan. In feite houdt het voor de klanten in, dat ze drie maanden onbeperkt mobiel mogen internetten. Een woordvoerder van KPN legt uit waarom het bedrijf deze maatregel heeft genomen: “Op die manier wordt het voor de klant duidelijk hoeveel data zij gebruiken”. De klanten kunnen dan oefenen met de bundel en eventueel overstappen naar een ander abonnement. Ook brengt KPN een app uit met de naam KPN MB Meter.
KPN voert nieuwe abonnementen in, waarbij het aantal belminuten niet langer bepalend is voor het abonnement dat je afsluit, maar de hoeveelheid dataverkeer. Daardoor moet de klant vooraf nauwkeuriger inschatten hoeveel data hij gaat verbruiken. Het probleem is echter, dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoeveel data ze maandelijks nodig hebben. De gewenningsperiode van 3 maanden is bedoeld om de klanten niet meteen op hoge kosten te jagen. KPN voert de nieuwe abonnementen in omdat ze een enorme stijging van mobiel dataverkeer hebben weergekomen. Dit ging gepaard met een afname van sms- en belverkeer, waardoor KPN inkomsten misliep.
De gewenningsperiode geldt alleen voor nieuwe klanten. Voor bestaande klanten geldt het niet, aangezien zij voor de oude voorwaarden blijven bellen en internetten. Bestaande klanten die hun abonnement verlengen, krijgen wel met de nieuwe abonnementen te maken.
iPhone-app om dataverkeer te meten
KPN gaat ook een iPhone-app uitbrengen om het dataverkeer te meten. De KPN MB Meter is een app voor iPhone en Android, die vanaf eind september verkrijgbaar is. Ook stuurt KPN een sms-bericht wanneer je internetbundel op 50% en 100% zit. Je krijgt bovendien nog een sms als je 100 MB boven je bundel hebt verbruikt. Verder heeft KPN de KPN MB Advieswijzer gemaakt, een online tool waarmee je aan de hand van je persoonlijke mobiele internetgebruik kunt zien hoeveel MB je nodig hebt. Voor klanten van jongerenmerk Hi is er een soortgelijk MB Advies.
Bron: persbericht en ANP
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Hoe vervelend die nieuwe datarestricties ook zijn, dit is wel een goede geste naar nieuwe abonnees. Ik zou ook niet weten wat mijn daadwerkelijke dataverbruik via 3G is omdat ik gewend ben dat alles onbeperkt is.
dat is wel lief van kpn
Het zou KPN ook sieren als ze een app lanceren à la Belstatus, waarmee je op ieder moment je bundel en verbruik kunt checken.
Het lijkt mij een vooraf bedachte actie. Eerst (veel) te strakke datalimieten en daarna aankomen met aanbiedingen en actie’s.
Dit lijkt me een mooie manier om klanten te conditioneren naar een laag dataverbruik.
KPN wil graag klanten houden, dat speelt denk ik ook mee 🙂
Ik gebruik al een tijd AIR meter voor inzage van mijn data gebruik, kom nooit aan mijn max….
. . . te laat 🙁
Volgens de mail van KPN is het 2 maanden…
Al krijg je inzicht in je datagebruik, dan nog zijn de KPN abonnementen te duur. Uit onderzoek blijkt T-Mobile het voordeligste. Wil je toch geen T-Mobile, dan is de app van Onavo een goed alternatief om meer datarendement uit je data abonnement te halen. Kijk maar eens op Onavo.com.
Nee juist niet. Het geld niet voor bestaande klanten alleen nieuwe 😉
Ik zie mijn dataverkeer liever niet over een Israëlische server gaan …
Op papier klinkt het allemaal zo mooi en meedenkend en ten behoeve van de klant..Alleen weet ik uit eigen ervaring dat er achter de schermen niks meer overblijft van”ter behoeve van de klant” en ze ons keihard in ons gezicht uitlachen en het alleen maar gaat om zoveel mogelijk winst te maken desnoods “ten koste van de klant”
Vorige maand (augustus)
Heb ik 13 GB verbruikt.
Lang leve onbeperkt internet bij T-mobile. ((-;
Door mensen zoals jou moeten alle mensen dus meer gaan betalen. Ik pak overal waar ik ben gelijk wifi is sneller en stabieler plus ik hoef straks bij een nieuw abbo niet te verranderen zoals jou
Doe ik ook, maar het is dan wel verstandig om ook een VPN service te gebruiken.
Onzin. De providers hebben het allemaal zelf gedaan door jaren lang hun bedrijfsvoering op SMS te bouwen, terwijl je het ver van te voren al aan kon zien komen dat SMS onrealistisch duur per byte is. Nu er eindelijk een alternatief is, zit men opeens met de handen in het haar? Dit zal ik al aankomen met de eerste GPRS diensten.. Ze hebben gewoon gewed op een verkeerd paard en daar moeten wij een paar jaar voer bloeden.
P.s. Hoe dumb kun je zijn om iemand die een onbeperkt abbo heeft aan te spreken op zijn data verbruik.. Tssss.
je iphone houd toch bij hoeveel data je gebruikt
Ik vind het wel meevallen wat ik verbruik zon 100mb per maand
Ik zit dan ook niet de hele dag op youtube.
@Mobama: Netjes,, ik zit net aan de 5gb per maand (A)
Bescherming voor hunzelf, wat denk je als er in 3 maanden enorme rekeningen zijn die mensen niet kunnen betalen? zou Maxim wel eens wakker kunnen schudden! om maatregelen te nemen. Ik geloof niet dat Kan Publiek Naaien zo maatschapelijk ineens gaan denken, hadden ze ook eerder kunnen doen door gewoon de FUP uit te breiden. Blij dat ik niet meer bij ze zit en nog 2 jaar onbeperkt heb bij de andere grote broeder.
Ach, KPN is een bedrijf! Logisch dat ze willen verdienen. Gelukkig kies ik voor kwaliteit (netwerk), en niet voor de billige providers… Als ik nep 3G wil hebben klop ik wel bij die providers aan
Allemaal erg logisch en top dat er een gewenningsperiode komt.
Als je 1 seconde belt, wordt dat voor het gemak afgerond naar 1 minuut. Met het dataverkeer zullen ze 1 kB waarschijnlijk ook wel afronden op 1 MB? Hoeveel seconden je belt, kun je nog enigszins meten met een stopwatch, maar hoeveel data je verbruikt, daar heb je eigenlijk geen vat op. Zogauw je toestel aan staat, bepalen de geïnstalleerde programma’s zelf hoe vaak ze met welke server contact maken. Ik heb voor mezelf besloten mijn abonnement op te zeggen zodra mijn contract afloopt. De beperkingen die horen bij de nieuwe voorwaarden zijn voor mij niet acceptabel. Ik ga over op een prepaidkaart bij een provider waar je helemaal geen dataverkeer kunt kopen, dus alleen bellen en SMS. Een besparing van tientallen Euro’s per maand in mijn geval.
Stel je niet aan. Ook jij trapt in deze drogreden van de providers. Ze hebben steeds meer winst gemaakt, ze verkopen meer en duurdere telefoons dan ooit met nog veel duurdere abonnementen. Het is onzin dat het door andere gebruikers zover is gekomen.
Geef mij 1 reden waarom draadloos internet niet OOK onbeperkt zou moeten zijn, net zoals vast internet? Sta je met je mond vol tanden. Want KPN heeft jou niet verteld wat je nu zeggen moet.
Dag dag, mak lammetje.
@Mobama: Niet echt geloofwaardig op het TM netwerk, trouwens met zo’n verbruik is je batterij in een paar uur leeg!!! Zou wel eens een screenshot willen zien van je verbruik, misschien een leuke wedstrijd: screenshots met een zeer hoog dataverbruik, met mijn KPN 7,2 Mb speed (4 maal sneller dan TM) kom ik nog nauwelijks aan 1 GB per maand!!!
Ik heb een screenshot van 13 GB (augustus)
Stuur je mail dan kan ik je de foto sturen als je wil.
Het is onbeperkt, waarom zou ik zuinig doen??
Ik heb nog geen TV thuis
3D tv wordt binnenkort bezorgd.
Vorige maand extra veel verbruikt omdat ik naar het NOS journaal keek, uitzending gemist, Spuiten slikken op reis, Tik’m aan
Allemaal via m’n iPhone
Dan verbruik je veel GB
@Mobama:
Ik zit ook op t-mo, haal doorgaands 1,5 gb. Zit vaak ergens de weg te zoeken in maps.
Echt vreselijk die nieuwe abonnementen. Ik ga dan ook overstappen op vodafone, zit nu bij Hi. Heb dit ook heel gezellig aan de vriend van m’n nicht lopen vertellen, vertelt ie daarna dat ie bij KPN werkt. Achja, shit happens.
Ohja, voor de informatie. Hij zit achter al deze promotie actie’s ^_^
Gemiddeld verbruik ik
3.5-4 GB per maand.
13 GB was een flinke uitschieter.
TV en radio kijk en luister ik via de iPhone.
Vandaar dat ik zoveel gebruik.
Als er een limiet komt, ga ik uiteraard over op Wi-Fi
Voorlopig lekker volop 3G
Onbeperkt.