Praktijktest: in de Amsterdamse iPad-taxi
In Amsterdam rijdt een taxi rond, waarbij je op de achterbank lekker kunt internetten, gamen of twitteren via een iPad. De taxi is eigendom van Dave Kuipers, die via Twitter nieuwe klanten werft. Sinds een week of twee is Dave druk bezig om reclame te maken voor zijn diensten als taxi- en privéchauffeur en dat lijkt behoorlijk goed te lukken. Heel wat mensen hebben al op de achterbank met de iPad zitten spelen, dus het leek ons een goed idee om voor een ritje naar Schiphol het ook eens te proberen.
Je laat @taxiamsterdam via Twitter weten dat je ergens gebracht wilt worden, je krijgt vrijwel meteen antwoord en bij een vaste bestemming zoals Schiphol krijg je ook meteen de prijs te horen.
De iPad is vastgemaakt aan de hoofdsteun van de passagiersstoel, met een Chinese beugel die 360 graden kan ronddraaien zodat de iPad in landschaps- en portretweergave te gebruiken is. Binnenkort komt er nog een tweede iPad bij, zodat je met z’n tweeën kunt internetten en gamen op de achterbank. Op de iPad staan games zoals Angry Birds, maar ook een app om vliegtuiginformatie te checken, de app van iPhoneclub en zelfs wat productiviteitsapps om een document te kunnen tikken als de rit wel erg lang duurt. Heb je zelf een website, dan zorgt Dave dat die bij het instappen meteen in beeld staat. Behalve een iPad op de achterbank heeft deze taxiservice dus nog een ander pluspunt: een chauffeur die kan meepraten over internet en social media.
De iPad aan de passagiersstoel, zodat je vanaf de achterbank kunt internetten (de foto is gemaakt toen het buiten nog donker was.
De iPad staat maakt via tethering verbinding met internet. Dave heeft zijn iPhone gejailbreakt en deelt zijn onbeperkte internetabonnement met de iPad. Ook deelt hij zijn tv-aansluiting thuis met klanten die in de taxi zitten: via de SlingPlayer Mobile voor iPad konden we kijken naar het ontbijtnieuws en naar andere tv-zenders, al is de beeldkwaliteit vanuit zo’n rijdende taxi nog niet optimaal omdat je geen constanten 3G-verbinding hebt. Een consequentie van zo’n iPad op de achterbank is trouwens, dat een ritje opeens wel erg kort duurt: je bladert wat door de apps die geïnstalleerd zijn en voor je het weet ben je al op je bestemming. Een moeder die onlangs met haar kinderen een ritje maakte, had moeite om de kids uit de taxi te krijgen, omdat ze fanatiek Angry Birds zaten te spelen.
Naast het Twitter-account @taxiamsterdam is Dave ook begonnen met bloggen op zijn eigen site, Twittertaxi.com. Het levert nieuwe klanten op, maar het is nu nog vooral investeren, omdat het twitteren en het reageren op mensen veel tijd kost. Naast de tweede iPad en het toewerken naar de ultieme geekuitrusting van zijn taxi, gaat Dave ook bezig met een eigen taxi-app. De taxi zelf moet er uiteindelijk gaan uitzien, zoals op de foto hierboven.
Eerder schreven Recensiekoning en Marketingfacts over deze iPad-taxi.
Disclaimer: wij hebben (uiteraard) gewoon betaald voor deze taxirit.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 17 reacties