iTunes Match maakt (valse) start in Europa

iTunes Match heeft een curieuze start gemaakt in Europa en andere werelddelen buiten de VS. Diverse iTunes-gebruikers konden een iTunes Match-abonnement afsluiten, maar dit werd snel weer teruggedraaid. Kopers kregen hun geld terug.

itunes-match-wolkApple heeft enkele Europese gebruikers toegang gegeven tot iTunes Match, de muziekdienst die alleen nog in de VS was gelanceerd. Meerdere gebruikers in Europa, Canada en Australië melden dat ze een e-mail hebben gekregen, waarin een 1-jarig abonnement op iTunes Match wordt bevestigden. De dienst kost €24,99 per jaar in Europa, $27,99 in Canada, $39,99 in Australië of £21,99 in het Verenigd Koninkrijk. Eén gebruiker meldt, dat hij een abonnement nam op iTunes Match en twee dagen later bericht kreeg van Apple dat er sprake was van een fout. De betrokken klanten kregen hun geld terug.


Mogelijk heeft de ongeplande start van iTunes Match te maken met de internationale uitrol van de iTunes Store in Latijns-Amerikaanse landen. Dat gebeurde eerder deze week. In Brazilië en 15 andere Latijns-Amerikaanse landen is het voor het eerst mogelijk om muziek, boeken en films te kopen. Deze landen maken meteen een inhaalslag, want zij kunnen zich wél abonneren op iTunes Match. iTunes Match is een muziekdienst van Apple, waarbij je je bestaande muziekcollectie kunt omzetten naar iTunes-muzieknummers. Het maakt daarbij niet uit waar je de muziek hebt gekocht: zolang er maar een overeenkomst (‘match’) is met de muziekcollectie van Apple krijg je volledige afspeelrechten. iTunes Match wordt sinds half november in de VS aangeboden en kost daar $24,99 per jaar. Gebruikers kunnen maximaal 25.000 muzieknummers omzetten naar iTunes-muziek. Ze komen daarna ook beschikbaar via iCloud, zodat je ze op elk iOS-apparaat en elke computer kunt afspelen. Vanwege rechten is het niet mogelijk om de dienst zomaar wereldwijd beschikbaar te stellen.

Overigens zijn niet alle nieuwssites het erover eens hoe we de lancering buiten de VS moeten interpreteren: volgens sommige websites is er wél sprake van een officiële lancering, maar lukt het nog niet om alle geïnteresseerde klanten te bedienen. Het excuusmailtje van Apple en het terugboeken van het betaalde abonnementsgeld, spreken dat standpunt tegen. Het betreffende mailtje dat Apple zou hebben gestuurd, luidt:

Dear —,
This email confirms that you have purchased a 1-Year subscription to iTunes Match for 24,99 € on 11/12/11. This subscription will automatically renew each year unless you turn it off no later then 24 hours before the end of your current subscription period. To cancel the automatic renewal of this subscription, sign in to iTunes with your Apple ID and go to your Account Information page.

Regards,
The iTunes Store team

Apple zou weinig winst maken op de dienst; het zou vooral bedoeld zijn om het iTunes-ecosysteem verder uit te bouwen. De iTunes Store en de App Store maken volgens de bekende analist Gene Munster ook weinig winst, maar zijn vooral bedoeld om de verkoop van apparaten te stimuleren.

Reacties: 20 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.