
TafelReserveren: plek reserveren in een restaurant vanaf de iPhone
De nieuwe Nederlandse start-up TafelReserveren heeft een aardige ambitie. De in Groningen ontwikkelde applicatie zorgt ervoor dat iPhone-eigenaren direct vanaf hun mobiel een tafel kunnen reserveren in een restaurant. Je vult de groepsgrootte, het gewenste tijdstip, de datum en plek van voorkeur in en je bent klaar. En dat niet alleen: de dienst toont meteen de beste restaurants van Gaultmillau, Lekker, Michelin, SpecialBite en BIB. Daarnaast aggregeert het de recensies van websites als IENS en Eet.nu als je zoekt op een restaurant. Zo zie je meteen hoe goed het restaurant is waar je een tafel reserveert.
Het is misschien een rare gedachte dat je een plek kan reserveren bij een sterrenrestaurant middels een invulformuliertje in je handpalm, maar het kan met TafelReserveren. Zodra je een eetgelegenheid selecteert in de applicatie, springt de grote oranje knop meteen in beeld, slechts onder een vergrootbare foto, de naam, het adres, gemiddelde cijfer en de keuken van een restaurant. Onder de knop tref je een introductietekst van het restaurant zelf die je kan uitvouwen om volledig te lezen. Daar weer onder staat een overzicht met foto’s, recensies en adres/ kaart die verwijst naar een inzoombare Google Maps-kaart; om weer vervolgd te worden door de volgende grote oranje knop met daarin het telefoonnummer van het restaurant dat je zo meteen kan bellen. Drie knoppen eronder geven de laatste mogelijkheden: deel een restaurant via Twitter, Facebook of mail, zet het in favorieten of meld een fout.
De grootste kracht van TafelReserveren, na het daadwerkelijk kunnen reserveren van een tafel, is ongeveer de middelste knop op elke restaurantpagina: Recensies. Daarmee stuit je op gebruikersbeoordelingen die zijn gegeven op bijvoorbeeld de restaurantsites Eet.nu, Diningcity en IENS. Een knop laat zien wat de gemiddelde waardering van de websites is. Druk erop en je landt op de webpagina met de beoordelingen op die site. Een sneller en uitgebreider overzicht van beoordelingen op de iPhone kunnen we op dit moment niet bedenken. Bovendien kunnen er ook recensies via TafelReserveren zelf geplaatst worden en ook die krijg je te zien. Met een grote oranje knop op de pagina kan je er ook zelf een recensie achterlaten. Daarbij wordt gevraagd om een naam en mailadres, een beschrijving en een waardering van 1 tot 5 sterren op de punten algemeen, eten, sfeer en bediening.
- TafelReserveren iPhone iPod touch
- Restaurants op Michelin-beoordeling
- Informatiepagina van De Librije
- Overzicht van recensies met links
TafelReserveren schrijft in haar App Store-omschrijving dat het met haar vele beoordelingen alle andere (eet- en recensie)apps gelijk overbodig maakt. Zo ver willen we niet gaan. Zo zijn niet alle restaurants in Nederland zichtbaar in de applicatie. Een paar van de restaurantsites waarvan TafelReserveren de recensies aggregeert, tonen bijvoorbeeld meer restaurants als we zoeken op bijvoorbeeld Schiermonnikoog of Beilen, dan TafelReserveren zelf. Het is dus vooralsnog niet de knockout-app, die het pretendeert te zijn.
Wel komt de app daar verdraaid dicht bij in de buurt. TafelReserveren werkt snel, ziet er overzichtelijker en veel strakker uit dan de apps van de recensiediensten zelf, biedt genoeg informatie en foto’s, heeft uitgebreide filter- en zoekmogelijkheden, laat je snel zelf een recensie schrijven en oh ja: je kan er een tafel direct mee reserveren.
Downloaden: TafelReserveren (gratis)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Weet iemand of de reservering ook gegarandeerd is? Kan me haast niet voorstellen dat de app realtime met elk restaurant verbonden is en inzicht heeft in actuele planning. Bij bijvoorbeeld Liberije uit het voorbeeld zul je maanden van tevoren moeten reserveren.
Ik was wel op zoek naar een App om direct te kunnen reserveren ipv na een Restaurant gevonden te hebben via Eet.nu of IENS ook nog te moeten bellen om te reserveren..
Maar zoals Juriaan al terecht aanhaalt: hoe zeker ben je dat de reservering bevestigd is?
Zelfs via een website van een restaurant krigj je vaak geen bevestiging van reservering..
Verbazingwekkend hoe snel deze app is. Daar kunnen anderen nog wat van leren!
Het lijkt er inderdaad op dat niet alles getoond wordt, hoewel dat in een enkel ook weer afhankelijk lijkt van hoe je zoekt. En sommige info is meer dan een jaar oud.
Ron Blaauw staat er niet eens tussen?!
@Juriaan: wij hebben zo rond de 400 restaurants waar van wij de planning weten / direct lijntje hebben. Voor alle overige hebben wij een uitgebreide backoffice die de reserveringen afhandelt voor de gebruiker/gast. Meestal heb je binnen een half uur tot een uur (overdag) een bevestiging van de reservering.
@Steven: dank voor het compliment! we hebben erg ons best gedaan op snelheid. Qua data: we hebben een content team zitten die elke dag een heleboel restaurants checked. Maar wij vragen via de app ook de hulp van de gebruiker door de ‘meld een fout’ knop. We hopen zo de beste info te hebben/krijgen die ook nog eens actueel is.
We gaan er naar kijken, het lijkt me logish dat dit restaurant een plekje verdient in de toplijsten en de app :).
Thanks!
Ik heb net per ongeluk gereserveerd voor vanavond half zeven. Wil daarom nu de reservering annuleren, maar ik weet niet waar ik dit moet doen. De reservering is nog niet bevestigd, dus die zweeft ergens in de lucht…..
Lekkere app…
Alleen jammer dat je bij seatme bijna geen restaurants vindt buiten de grote plaatsen Amsterdam en Den Haag. Groningen heeft er bijvoorbeeld geen enkele(!).
@Chris: volgens mij hebben mijn collega’s contact met je gehad en is je reservering nu goed. Eet smakelijk! 😉
@Tjarko de Jong: Het was even zoeken, maar de ‘Meld fout’ knop zit bij de details van een reastaurant. Maar er is geen functie om ontbrekende restaurants te melden. Bijv. top restaurant Vesters in Nijmegen.
Reserveren is een groot woord. Het enige wat gedaan wordt, is dat het restaurant op de hoogte gesteld wordt dat je daar wilt eten. Geen check of er plek is. Niet eens of het open is… Dat noem ik geen reserveren.
Het zal ongetwijfeld een handige app zijn, maar uniek is het niet. Bij IENS kun je ook in de app reserveren. Je krijgt per mail een bevestiging en daar zit ook een link in waarmee je kunt annuleren. Meerdere keren naar volle tevredenheid gebruikt.
En je hebt idd ook de eerder genoemde seatme.
@nienke: Hoi Nienke leuk dat je de app hebt bekeken. Er wordt wel degelijk een check gedaan of er plek is. Dus ook of het restaurant open is. Mocht je meer informatie willen kun je me altijd mailen.
Groet, Tjarko
Heb keer in Groningen via Tafelreserveren geboekt bij D’oude Brandweer. Binnen half bevestiging vd reservering en bij aankomst stond mijn naam keurig in de agenda.
Top.
@Chris: Ik gebruik vaak de Seatme-app. Kun je precies zien waar nog plekken vrij zijn en op welk tijdstip. De bevestiging komt in de mail en ik heb nog nooit gehad dat er iets was misgegaan met de reservering. Zelfs niet op kerstavond…