Oplossing voor iMessage-probleem op gestolen iPhones gevonden
iMessage was de afgelopen dagen in het nieuws, omdat op gestolen iPhones berichten van iMessage blijven binnenkomen. Zelfs als je de iPhone op afstand hebt gewist of je provider opdracht hebt gegeven om je simkaart te blokkeren, blijft iMessage actief. Eindelijk is er nu een definitieve oplossing.
Het iMessage-probleem is vervelend voor de originele eigenaar, want zo kan een dief uit jouw naam allerlei onzinberichten sturen. Het probleem speelt ook als je je iPhone tweedehands hebt verkocht en/of inmiddels een ander toestel hebt gekocht. iMessage blijft de berichten doorsturen naar je oude toestel, die je vaak niet meer in bezit hebt. Er werden de afgelopen dagen heel wat halfbakken oplossingen bedacht zoals het instellen van een sim-pincode, maar slechts eentje blijkt de definitieve oplossing. En dat is: het volledig resetten van je toestel, de oude simkaart laten deactiveren door je provider én een nieuwe simkaart in je nieuwe toestel activeren. Pas dan snapt iMessage dat de berichten naar een nieuw toestel moeten worden gestuurd.
iMessage is de berichtenapplicatie op de iPhone, die nauw geïntegreerd is met sms-berichten. Als verzender en ontvanger beide iMessage hebben, zal het bericht gratis worden verstuurd via het datanetwerk en niet als SMS. De fout in het iMessage-systeem van Apple kan op de hierboven beschreven manier worden opgelost. Pas dan kan iMessage het nieuwe toestel koppelen aan het juiste Apple ID en de juiste simkaart. Er is nog wel een probleem als je de iPhone verkoopt en overstapt op een toestel van een ander merk: je kan iMessage in dat geval niet activeren op een nieuw toestel en loopt dus het risico dat iMessage-berichten nog binnenkomen op je oude toestel. Ook kan het voorkomen dat vrienden denken dat ze een iMessage-bericht hebben verstuurd, dat echter nooit aankomt. We hopen dat Apple het probleem in een firmware-update zal oplossen óf iMessage centraal kan tweaken, zodat het niet langer voorkomt.
Een uitgebreide uitleg van het probleem is te vinden in een al wat ouder artikel van Ars Technica.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 27 reacties