Super Crate Box: Nederlandse culthit op de iPhone verschenen

Super Crate Box: Nederlandse culthit op de iPhone verschenen

Super Crate Box is een Nederlands platformspel voor de iPhone, iPod touch en iPad dat eerder op de pc al een enorme culthit werd. Terwijl de dodelijke vijanden naar beneden vallen, moet jij zoveel mogelijk kratten verzamelen.
Bart Breij -

Super Crate Box iPhone headerDe Nederlandse indie-game Super Crate Box is sinds vandaag te downloaden en te spelen op de iPhone, iPod touch en iPad. Het is de draagbare versie van Vlambeers platformspel dat een onverwacht groot succes werd nadat de eerste versie in 2010 op de pc verscheen. In het spel moet je zoveel mogelijk kratten verzamelen voor een highscore, terwijl allerlei tegenstanders van bovenaf het beeld je bestormen. Omdat juist deze kratten en niet de neergeschoten vijanden punten opleveren, krijg je een bijzondere dynamiek. De monsters die je vergeet neer te schieten, vallen er aan de onderkant van het beeld uit en komen daarna een stuk sterker en gevaarlijker terug.


Elke keer dat je een krat pakt, krijg je willekeurig een ander wapen in je hand gedrukt, variërend van een raketwerper, mijnen, een lasergeweer tot een vlammenwerper. Het heftigere spul krijg je echter pas in je handen gedrukt als je een bepaalde hoeveelheid kratten verzamelt. Dat geldt ook voor de twee andere omgevingen die je kan vrijspelen: hier krijg je pas toegang tot zodra je een bepaalde highscore hebt behaald.

Super Crate Box is een erg snel en eenvoudig in elkaar gezet spel. De ruimte die je van de zijkant bekijkt, is maar één scherm groot en daarin vallen constant vijanden van boven naar beneden. Zodra je ze raken, ben je Game Over. Super Crate Box tempelAls je ze niet afschiet, vallen ze de onderkant van het level uit en verschijnen ze in een sterkere gedaante opnieuw. In het spel heb je vier knoppen die je van een wisse dood kunnen redden: twee pijltjestoetsen voor links en rechts, een springknop en een schietknop.

In de Statistieken wordt bijgehouden hoeveel keer je hebt gespeeld in de levels, hoeveel kratten je in totaal hebt verzameld, hoe vaak je dood bent gegaan, hoeveel minuten je hebt gespeeld en hoeveel en welke vijanden je hebt vermoord. Een leuk detail is dat je in het hoofdmenu ziet hoeveel kratten er in de iOS-versie wereldwijd zijn gehaald. Op moment van schrijven zijn dat er al bijna 800.000, wat de enorme populariteit van Super Crate Box nog eens onderstreept. Het is namelijk geen makkelijk spel. De vijanden komen in grote getale op je af en in hun tweede gedaante zijn ze bovendien gevaarlijk snel en krachtig.

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

De pijltjestoetsen van Super Crate Box zijn op de iPhone even wennen. Omdat alle wapens anders reageren – sommige geven bijvoorbeeld meer terugslag dan anderen, ontbreekt je soms een gevoel van controle. Omdat je na het Game Over-scherm meteen weer opnieuw kan beginnen en kratten verzamelt voor volgende wapens en levels, kom je echter gemakkelijk door die onwennige periode heen.

Downloaden: Super Crate Box (€0,79, universele app)

Reacties: 8 reacties

  1. Kleine toevoeging: zodra er wereldwijd 5 miljoen kratten zijn verzameld, komt er een update. Dat zou in dit tempo dus op zijn laatst ergens morgen zijn.

  2. Muffin Knight (ik dacht dat die pas in de Appvent zat) is exact hetzelfde maar dan met mooiere graphics. :/

  3. @Tines: Klopt, Muffin Knight nam het concept van Super Crate Box over. Is een beetje de vloek die over ontwikkelaar Vlambeer rust, zie Vlambeer geschrokken van brutaal jatwerk.

  4. Vind het te veel op muffin knight lijken ja,

  5. Wow echt verslavend heb nu al alle wapens Ge-unlockt. Straks proberen om die laatste tempel tekrijgen. Wel moeilijk. Zeggen jullie zo snel mogelijk wanneer de update komt

  6. @Xander: Het werkt dus andersom. Muffin Knight heeft het concept gekopieerd van Super Crate Box. Overigens vind ik dit origineel veel meer charme hebben. De springerige animaties van de tegenstanders en de terugslag van je wapens zijn erg grappig.

  7. Dat is het trieste van jatwerk. Zo’n onprofessioneel copy/paste bedrijf jat concepten van indie developers, poept snel even met een team van 20 man zo’n game uit. Mensen vinden het een leuk spel want de gejatte mechanics zijn zo leuk. Komt uiteindelijk het origineel uit, dan gaan mensen klagen dat het zo veel op de kopie lijkt.

    Wacht maar tot Ridiculous Fishing uit komt, krijg je hetzelfde gezeik weer opnieuw.

  8. Ik zou graag nog eenmaal willen benadrukken dat in dit spel tegenstanders die aan de onderkant verdwijnen, aan de bovenkant terugkeren, maar dan in een sterkere en krachtigere gedaante.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.