Apple onderscheidt zich niet alleen met mooie producten, maar is obsessief bezig met elk detail. Ook de verpakking moet perfect zijn; het wordt niet in een paar dagen verzonnen, maar er gaat een uitgebreid testtraject aan vooraf. In Cupertino schijnt een geheime ruimte te zijn, waar honderden verpakkingsideeën worden geprobeerd om de juiste combinatie van eigenschappen te vinden. Als de klant aan een bepaald lipje moet trekken om de verpakking te openen, dan bedenkt een designer een eindeloze reeks pijltjes, kleuren en tapes om te zorgen dat de boodschap goed overkomt. Het moet perfect zijn, aldus de designer, die geobsedeerd is door verpakkingen.
Bij het ontwerpen wordt ook rekening gehouden met de manier waarop de verpakkingen tijdens het transport en in de winkel opgestapeld worden. Steve Jobs vertelde in zijn officiële biografie dat hij samen met Jonathan Ive veel tijd besteedde aan verpakkingen: “Ik ben gek op het uitpakken van spullen. Je ontwerpt een uitpakritueel om het product bijzonder te maken. Verpakkingen kunnen theater zijn, het kan een verhaal vertellen”.
Het verhaal over de verpakkingen is te vinden in het nieuwe boek van Adam Lashinsky, ‘Inside Apple‘. Dat boek zal donderdag verschijnen en komt twee weken later ook in een Nederlandse versie beschikbaar.
In een artikel van NetworkWorld wordt ook een komisch filmpje getoond, waarin uitgelegd wordt hoe Microsoft de verpakking van de iPod zou ontwerpen:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Haha echt microsoft. Echt de tegenpool van apple. Jammer dat ze een monopoly hebben met windows. 🙁
Er zijn maar een paar bedrijf die het zo als Apple doen Logitech, Bose,
Met al dat wit en en gelikte verpakking
Microsoft verpakkingen vind ik echt niet mooi, die van Apple daarentegen vind ik erg mooi. Alleen jammer dat de iPhone en iPod doos zo klein is.
TIP: koop een iMac. Krijg je een mooie grote doos.
Geweldig filmpje, laat duidelijk verschil tussen MS en Apple zien
Het bovenstaande filmpje komt uit 2003… een hoop veranderd in 9 jaar.
http://www.youtube.com/watch?v=WZVhAKNjYwA
Jemig, da’s een oud filmpje…
Geweldig filmpje!! Kan er niets anders van zeggen 🙂
Ik vind die Apple verpakkingen fantastisch.
Beter dan die omranden gesmolten plastic verpakkingen, die je alleen met een “betonschaar” kan openknippen.
Bij verkoop kan het Apple product zo weer in de onbeschadigde doos 🙂
Haha! Leuk filmpje!:P Ik kende hem nog niet
@Ja: nog steeds veel te veel informatie op de doos!
Mooie is nog dat dit filmpje van de design afdeling van Microsoft zelf afkomstig is. Was bedoeld om intern duidelijk te maken wat er van de design afdeling werd gevraagd en hoe slecht dat afloopt. Filmpje was nooit bedoeld om buiten Microsoft te komen
Een Klein Nederlands bedrijf ontwerpt ook verpakkingen voor Apple, ik zal het artikel eens zoeken
Zo verkoopt HP laptops: Link
En zo verkoopt Apple laptops: Link
Verschil?
@micha is dat niet Paperfoam?
De tekst
“Ik ben gek op het uitpakken van spullen. Je ontwerpt een uitpakritueel om het product bijzonder te maken. Verpakkingen kunnen theater zijn, het kan een verhaal vertellen”.
Is trouwens van Jony Ive, niet Steve… Misschien de tekst van Macrumors even goed vertalen…
@Cally: Prachtig nietwaar? 😀
@Bubbly: geweldig 😀