Apple: ‘Fout afgeleverde iMessage-berichten zijn geen bug’
Na een bezoek aan Apple’s Genius Bar krijg je opeens iMessage-berichten en foto’s van iemand anders binnen. Naarmate er meer foto’s binnenkomen, realiseer je je dat de foto’s afkomstig zijn van de Apple-medewerker die je zojuist in de winkel heeft geholpen. Een onmogelijk verhaal? Toch niet, want het blijkt de afgelopen dagen daadwerkelijk te zijn gebeurd bij een vrouw die met een defecte iPhone naar de Genius Bar ging. “Een bug”, concludeerde gadgetblog Gizmodo. Maar Apple heeft nu in een officiële reactie gezegd, dat er geen sprake is van een bug, maar van een onoplettende medewerker die niet het juiste protocol volgde.
De vrouw meldde zich bij de Genius Bar met een defecte iPhone, waar geen simkaart in zat. Om te kunnen testen of alles werkte, stopte de Apple-medewerker zijn persoonlijke simkaart in de iPhone. Hij vergat daarbij iMessage uit te schakelen, waardoor de iPhone werd gekoppeld aan het iMessage-account van hemzelf. Het gevolg was dat alle foto’s en berichten die de winkelmedewerker had moeten ontvangen, nu binnenkwamen op de iPhone van de klant – die er vervolgens mee naar Gizmodo stapte. Om het verhaal nog wat sappiger te maken, was de iPhone niet van de vrouw zelf, maar van haar minderjarige zoontje. Die zag op school allerlei seksueel getinte teksten en foto’s met iets teveel bloot binnenkomen.
De telefoon rebooten en wissen had geen zin: een vreemde man had de berichtenfunctie van de iPhone in zijn macht gekregen, zonder het zelf te weten. Alle ingaande en uitgaande iMessage-berichten waren op de iPhone van het zoontje zichtbaar. Als de medewerker even iMessage had in- en uitgeschakeld terwijl hij de simkaart in de iPhone stopte, was er niets aan de hand geweest. Het is een probleem waar we al eerder over hebben geschreven en dat door veel mensen als een bug wordt beschouwd. Het probleem is extra vervelend als je je iPhone tweedehands hebt verkocht en de nieuwe eigenaar blijft persoonlijke berichten van jou binnenkrijgen. Of de iPhone is gestolen en de dief kan uit jouw naam allerlei onzinberichten sturen, zonder dat er ooit een wachtwoord wordt gevraagd. Maar volgens Apple is er in dit geval geen sprake van een bug en hoeven we niet bezorgd te zijn. Woordvoerster Natalie Harrison vertelde The Loop:
This was an extremely rare situation that occurred when a retail employee did not follow the correct service procedure and used their personal SIM to help a customer who did not have a working SIM. This resulted in a temporary situation that has since been resolved by the employee.
Mocht je last hebben van de iMessage-bug: er zijn meerdere oplossingen voorgesteld, waarbij het wissen van producten uit je supportprofiel het meest effectief lijkt. Gebruik je iMessage met een Apple-ID, dan helpt het ook om het wachtwoord van je Apple-ID te veranderen.
Apple ontkent dus dat het een bug is en de Genius uit de Apple Store was misschien toch niet zo ‘geniaal’.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Echt een bizarre bug. Nog meer bizar is dat Apple claimt dat dit gewenste functionaliteit is. Eeehm niet echt gewenst hoor!
Ik vind het meest bizarre van dit verhaal dat er blijkbaar een Apple medewerker is die aan sexting doet..
Als mensen die hun toestel doorverkopen gewoon even in instellingen op de knop drukken “wis alle inhoud en instellingen” te vinden onder “algemeen” dan “stel opnieuw in” is er geen enkel probleem en zal dit niet kunnen gebeuren. En wat die medewerker betreft. Die had nooit zijn eigen sim kaart moeten gebruiken. Bij mij op het werk zijn er gewoon test sim kaarten beschikbaar. Dan is het hele probleem verholpen.
@olivier ja die Apple medewerkers zijn net echte mensen…het is bizar idd
ik heb een Mac, een iPhone 4 en een iPhone 3G. Wat is iMessage? :S
Uit de afbeelding leid ik af dat het niet de apple medewerker is die aan sexting doet (aangezien het logisch zou zijn dat zijn berichten de grijze zijn) maar de zoon van die mevrouw
En dan stap je naar een site waar ze je zeker gaan helpen? Wat dacht je van ga terug naar de winkel en leg het probleem voor
(Red.) Verwijderd.
Maar…. hoe ontkoppel ik imessage nou als ik mijn iphone wil verkopen??
Gratis smssen tussen verschillende iPhones vanaf iOS 5.0. Dus hetzelfde als whatapp of ping op de blackberry maar dan alleen voor de iPhone.
Bij mij werkt het juist niet. Ik zou graag mijn berichten van imessage op mijn iphone ook op mijn ipad krijgen. Af en toe krijg ik wel een bericht maar meestal niet.
(Red.) Verwijderd en waarschuwing.
Maar als ie gestolen is, kan de dief ook bellen en sms’en uit mijn naam. En op twitter en Facebook berichten plaatsen. Raar argument.
GENIUS…..
Dus gewoon lekker blijven whatsappen.En geen enkele dienst is waterdicht
Even een check of ik het nu goed begrepen heb (hoop dat iemand onderstaande kan bevestigen of kan verbeteren)…
Als ik mijn iPhone met iOS 5 wil verkopen moet ik om te voorkomen dat mijn iMessage berichten op het toestel blijven verschijnen het volgende doen:
1. iMessage uit zetten
2. Een andere simkaart in het toestel plaatsen
3. iMessage uit laten staan (anders wordt iMessage aan deze simkaart gekoppeld)
4. Bij de verkoop de simkaart van de koper in het toestel plaatsen.
5. iMessage activeren
Bizarre bug? Heb jij dit artikel uberhaupt gelezen?
@poserman: heb je iOS5 ?
@Wouter_D: Of gewoon eerst je toestel herstellen?
@Geert Drenthe: Is er ook een andere oplossing? Ik heb dit op me vorige iphones gedaan maar duurt uren en maar hij hersteld niet. Ik ben van plan om morgen mijn iphone 4 te verkopen. Wat is nu wijsheid?
imessage uitschakelen, backup maken, herstellen via itunes naar fabrieksinstellingen ? of eerst herstellen en dan imessage uitzetten?
Iemand verder een idee?
support pagina werkt voor mij ook niet heb iphone al geregistreerd maar er staan nul producten wil hem toevoegen krijg je
Register & Add Products
Register your Apple hardware products here. Please note that Apple software and accessories cannot be registered using My Support Profile at this time.
@misterrr: -Ik raad je eerst aan om je backup te doen via iCloud (info hierovér vind je terug op de site van Apple)
-Een restore vanuit ITunes ( een restore vanaf de IPhone lukt niet altijd)
-controleer nadien j ope iPhone of iMessage daadwerkelijk uit is en niet gekoppeld is aan je emailadres. Doe hetzelfde met AppStore
-controleer verder of je bestanden gewist zijn (muziek, foto’s , berichten, emailaccounts enz,….
Succes
Dus als Apple zegt dat de aarde plat is, dan geloof jij dat? 😉
Vrij moeilijk, in het artikel waar iPc vertelt over het supportprofiel heb ik in mijn laatste reactie 2 linkjes gepost.. Mijn ervaring vertelt dat je de 2e moet gebruiken en dat Apple Nederland na enkele dagen/weken dat doorvoert op je US Support Profile. Het product waarmee ik een foutmelding kreeg staat er onderhand wel op namelijk.
Kortom er is geen goede en geen duidelijke oplossing. Herstellen vanuit iTunes lost niets op. Dat is in de eerste berichten over deze bug al duidelijk gemeld in de artikelen.
Dit betekent dus dat je een sim-kaart moet gaan kopen als je de telefoon wilt doorverkopen. Ik vind deze hele nare zaak echt koeienstront en Apple moet deze bug eindelijk eens oplossen in plaats van liegen dat het systeem zo dom hoort te zijn. Apple heeft niet eens zoveel gebruikers als Microsoft, maar is de concurrent wel voorbijgeschoten wat betreft logheid.
Neee, geen bug……een functioneel onwenselijke tekortkoming die door gebrek aan documentatie door honderd miljoen mensen op het verkeerde been zet.
Maar een bug zou idd. erger zijn
Wat mij dan weer verbaasd….een moeder stapt naar Gizmodo….
Hoe komt ze erbij op dit te doen ipv terug te gaan naar de Apple-store.
Apple kan zich gewoon niet voorstellen dat ooit iemand afstand van een van hun producten zou doen. Je beschermt ze met je leven, dus hoef je ze niet te kunnen ontkoppelen van je account, toch?