Apple heeft een aantal gekloonde apps uit de App Store gehaald, nadat ontwikkelaars erover klaagden. Het zijn titels die sterk lijken op succesvolle games en namen droegen als Plants vs. Zombie, Temple Jump en Tiny Birds. De meeste apps waren gemaakt door één ontwikkelaar, Anton Sinelnikov. Toch zijn niet al zijn app weggehaald want in de App Store zijn nog steeds 9 games te vinden, van ‘Space Racing’ tot ‘Paper Climber’.
De games nodigen nauwelijks uit tot downloads: ze hebben vaak een omschrijving van maar één regel en één bijbehorende screenshot. Sinelnikov zal het dan ook vooral moeten hebben van mensen die door naam of een vrijwel identieke stijl denken dat ze met een bekende game te maken hebben.
In The Guardian is te lezen dat Sinelnikov ook games als Angry Ninja Birds, Numbers With Friends en Zombie Air Highway aanbod. Het zou een lucratieve business zijn geweest. Op het forum van Gamesalad suggereert een lezer dat de ontwikkelaar 20.000 tot 30.000 dollar per dag zou hebben verdiend, domweg omdat mensen te lui zijn om goed te kijken. Maar hij is niet de enige: in de App Store kun je ook titels als MoonCRAFT en Little Pet Pony aantreffen, van ontwikkelaar Top Best Adult Entertainment. En een bedrijf als Skyboard kopieert schaamteloos de pixelstijl en de speelwijze van Tiny Tower met de nieuwe titel Pixel Story, die we gisteren nog bespraken in iPhoneclub’s Game-update.
De ontwikkelaars van de originele apps maakten zich boos: Apple verwijderde op verzoek wel gekopieerde titels van Atari. Maar toen kleine gameontwikkelaars zoals Imangi Studios (bekend van Temple Run) aanklopten moest er eerst een petitie worden georganiseerd om Apple tot actie over te halen. Plagiaat is niets nieuws in de App Store en het zijn niet alleen de Russische en Chinese ontwikkelaars die schaamteloos succesvolle apps namaken. De afgelopen dagen was er nogal wat te doen over apps als Dream Heights van Zynga, die wel heel sterk lijkt op Tiny Tower van NimbleBit. Zelfs grote bedrijven als Gameloft betrappen we in de Game-update regelmatig omdat ze een succesvolle game hebben nagemaakt. Zelfs een spelletje van Electronic Arts (Fly With Me) kan een sterretjesscore hebben die wel heel erg lijkt op Cut The Rope van dochterbedrijf Chillingo.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik vind klonen niet erg, de meer concurrentie de beter!
je vergeet een belangrijk woord… “oneerlijke” concurrentie… en dat werkt eerder contraproductief…
Stel dat iphoneclub.nl als site 10 keer gekloond wordt, zou de originele site dan nog zo upgedated worden??? Dacht het niet.
Sorry Robin maar klonen betekend achteruitgang…vernieuwing is altijd beter ookal gaat het dan een keer fout. Maar als jij toch een app maakt en die word gekopieerd dan praat jij niet meer zo denk ik. En zeker niet als de kloon nog beter gaat verkopen dan je eigen app.
Gewoon iets nieuws verzinnen blijft moeilijk voor mensen en als je dan iets wilt klonen doe het dan BETER VEEEEEL BETER!!! Maar om iemand zijn werk te pakken en dat een beetje veranderen is gewoon jatwerk.
Ben blij dat Apple er iets aan gaat doen want dat ze trots vertellen hoeveel Apps er in de AppStore staan is zo belachelijk als je kijkt hoeveel bagger erin staat.
Electronic Arts een concurrent van Chillingo? Dacht het niet. EA heeft vorig jaar namelijk Chillingo gekocht 😉
tiny birds? -> tiny wings (?)
of heb ik iets gemist?
ik wil net zeggen, en als je geen “sequels” zou mogen uitbrengen of gelijksoortige games van je eigen games waar gaat het dan heen met game industrie
Apple moet hier gewoon duidelijke procedures voor scheppen die voor iedereen gelden..
hoever zullen ze dan gaan? Tiny wings en woody woodpecker werken hetzelfde bv.
Wel goed, anders te veel dezelfde apps!
@huplahoi: Daar heb je een punt.
Ik vindt dit wel een goede actie van Apple. Plagiaat dient bestraft te worden. En als die ontwikkelaar voldoende programmeerkennis heeft om een game na te bouwen, nou, schuif daar dan een creatief persoon naast en kom met iets geweldigs.
@Bubbly: Dat lijkt me ingewikkeld. Wanneer spreek je van een kloon? Er zijn heel wat games die ondertussen het principe van 3-sterretjes per level hebben overgenomen. Of het lijnentrek-principe van Flight Control. Ideeën jatten is vrij normaal tegenwoordig (en moeilijk te bestrijden), rip-offs maken om mensen erin te laten trappen, dat zou Apple wat actiever kunnen bestrijden.
@Paradise: Oeps, aangepast! Maar uiteindelijk worden die spelletjes toch gemaakt door zelfstandige gamestudio’s die de boel alleen maar via EA/Chillingo/Gameloft publiceren omdat ze daarmee meer marketingpower hebben. Het copyright van de game zelf blijft dan bij de studio liggen, lijkt me.