OV Butler: ‘Ik ga zorgvuldig met inloggegevens om’

De iPhone-app OV Butler gebruikt de inloggegevens van ov-chipkaart.nl. Volgens de ontwikkelaar gaat de app hier zorgvuldig mee om: privégegevens blijven alleen op de telefoon en worden niet verstuurd naar de ontwikkelaar.
Bastiaan Vroegop -

OV ButlerDe iPhone-app OV Butler gaat zorgvuldig om met de inloggegevens van zijn gebruikers. Dit heeft ontwikkelaar Moop Mobility verklaard in een reactie aan ov-chipkaart.nl, die vooraf met iPhoneclub is gedeeld. Gebruikersinformatie wordt enkel op de telefoon van de gebruiker opgeslagen. Zelfs ontwikkelaar Moop Mobility heeft hiertoe geen toegang. In de reactie wordt ook verzocht om het makkelijker te maken om apps te koppelen aan de diensten van ov-chipkaart.nl, zoals apps dit nu ook al kunnen met Facebook.


Op 23 februari verscheen OV Butler, een iPhone-app waarmee je informatie verbonden aan je OV-chipkaart kunt bekijken en geld terugvraagt wanneer je vertraging bent opgelopen. Vlak nadat de app in de App Store verscheen waarschuwde de website ov-chipkaart.nl dat je nooit inloggegevens moet delen met apps, websites of andere personen, omdat zij mogelijk onzorgvuldig met deze informatie omgaan. Hoewel de reactie niet direct op OV Butler was gericht, was de timing bijzonder.

Moop Mobility verklaart het volgende in een reactie aan ov-chipkaart.nl, vanuit het perspectief van de app zijn butler geschreven:

Om de reizen van de gebruiker, mijn baas, in te zien vraag ik om de gebruikersnaam en het wachtwoord voor de website www.ov-chipkaart.nl. Ik ga uiteraard, zoals een butler betaamt, heel discreet met deze gegevens om. De gebruikersnaam en het wachtwoord worden enkel op de telefoon van de gebruiker opgeslagen, en worden nooit met anderen gedeeld. Zelfs niet met mijn programmeurs Moop Mobility.

OV Butler gebruikt de inloggegevens van gebruikers, omdat het anders niet mogelijk is om bijvoorbeeld reisgeschiedenis te bekijken. Dit zou volgens Moop Mobility een stuk makkelijker kunnen:

Ik vraag u daarom bij deze om een dienst te ontwikkelen die de gebruiker in staat stelt om applicaties toegang te geven tot de nodige gegevens, zonder daarbij een wachtwoord af te hoeven staan. Neem hierbij een voorbeeld aan ‘Facebook Connect’. Hiermee kunnen applicaties, nadat ze toestemming hebben gekregen van de gebruiker, inzage krijgen in interesses en vrienden. Ze kunnen hiermee een veel persoonlijkere ervaring bieden.

Zo’n toevoeging zou OV Butler de ruimte geven voor nieuwe functies. De suggestie van Moop Mobility zou niet alleen OV Butler van dienst zijn: ook andere apps zouden hierdoor makkelijk gegevens van de OV-chipkaart kunnen inzien, waardoor er zich nieuwe mogelijkheden voor ontwikkelaars zullen aanbieden.

De volledige reactie op ov-chipkaart.nl kun je hier lezen.

Downloaden: OV Butler (gratis)

Reacties: 9 reacties

  1. beetje jammer dat ze zelf niet op emails reageren.. had vorige week woensdag een mail gestuurd met een vraag en daar heb ik dus nog steeds niks op terug.. 🙁

  2. @basvn: als het goed is is alle mail beantwoord.
    OV Butler is overigens pas vorige week donderdag gelanceerd. Ik denk dat je dus op donderdag hebt gemaild? Ik kan deze echter niet terugvinden.

  3. OT @Jelle, jammer dat alle apps van Moop.me uit de App Store zijn gehaald.

  4. Geweldige app! Veel overzichtelijker dan de site van ov-chipkaart zelf.

  5. Top app. Hier zou de overheid iets van moeten leren. 🙂

  6. Ik kan zelf niet eens inloggen, hij zegt dat de app geen toegang heeft tot mijn gegevens en dat ik het moet inschakelen.. Dat heb ik vervolgens gedaan maar nog steeds de zelfde melding

  7. @OZ:

    Indien u deze melding te zien krijgt kunt u via de OV-Chipkaart.nl website uw toegang aanpassen.

    Ga hiervoor naar:

    Privacyinstellingen ->Ik wil mijn haltes, stations en productnameninstelling wijzigen.

    Kies vervolgens voor: Toon haltes, stations en productnamen.

    Let op, deze wijziging heeft enige tijd nodig om doorgevoerd te worden.

  8. Ik kan niet inloggen omdat ik mijn inloggegevens niet meer weet. Als je die wilt opvragen werkt dat opvraag formulier echt totaal niet. Even wachten dus tot TransLink dat gaat fixen; had ze er wel een bericht over gestuurd.

  9. Leuk artikel (?) maar… WTF is OV Butler?? Misschien handig om dat in het artikel te vermelden!

    Is net zoiets als je toevallig een keertje het nieuws gemist hebt en op het journaal hoort ‘de man die neergeschoten is’ of ‘het auto-ongeluk op de A12’ of ‘de bomaanslag van gisteren’… Dan denk ik: welke man? Welk ongeluk? Welke bomaanslag?