Apple heeft voor het eerst apps geweigerd, die aan de hand van de UDID gebruikers proberen te identificeren. Het UDID is een identificatienummer dat ieder iOS-apparaat krijgt en dat net als het IMEI-nummer, uniek is. Ontwikkelaars werden een half jaar geleden al geïnformeerd om niet meer van de UDID gebruik te maken. Apple hoopt met het verbod de privacy van gebruikers beter te kunnen beschermen. Vooral advertentienetwerken maken veel gebruik van het Unique Device Identifier om zo in de gaten te houden wat de gebruiker allemaal doet op zijn iOS-apparaat. Zo kunnen advertenties op maat worden aangeboden.
Aan de hand van de UDID is niet precies na te gaan wie de persoon is, die het apparaat bedient. Er kan geen verband met naam- en adresgegevens worden gemaakt. Maar als meerdere apps het nummer gebruiken, kan een profiel worden gemaakt van een gebruiker. Vooral voor reclamedoeleinden is dit kostbare informatie. Ontwikkelaars wordt nu aangeraden om eigen unieke identificatienummers te gebruiken.
Hoewel Apple het gebruik van de UDID niet toestaat voor derde partijen, is het niet duidelijk of ze het zelf wel blijft gebruiken voor haar eigen advertentienetwerk iAds. Ook andere Apple-diensten zoals Game Center zouden van het identificatienummer kunnen blijven gebruiken en dit kan een voordeel zijn ten opzichte van vergelijkbare diensten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 10 reacties