Het onlangs onthulde iPhone-spel Republique belooft een hoop: niet alleen ziet de game er ontzettend fraai uit, maar hij wordt ook gemaakt door Ryan Payton. Een ontwikkelaar die eerder nog aan het roer stond van Metal Gear Solid 4 als producent, een zeer populaire game voor de Playstation 3. Ook werkte hij kort als creative director aan Halo 4 voor de Xbox 360. In Republique ben je een iPhone-bezitter, die apparaten in de spelwereld hackt om een meisje te helpen een dictatoriale staat te ontvluchten.
Door de iPhone van de speler een voorwerp in de daadwerkelijke spelwereld te maken, probeert Republique je het idee te geven echte plekken te beïnvloeden. Het spel bestaat dan ook vooral uit verschillende hackmiddelen, waarmee je bijvoorbeeld hoofdpersonage Hope’s vlucht volgt door bijvoorbeeld verschillende beveiligingscamera’s te kraken. Je beïnvloedt de spelwereld dan ook indirect. Hope heeft een eigen wil, maar luistert naar jouw instructies.
Omdat de game vaste camerahoeken gebruikt, heeft de ontwikkelaar extra veel rekenkracht kunnen steken in de personages van het spel. Hierdoor ziet Hope er bijvoorbeeld ontzettend gedetailleerd uit. In de podcast Weekend Confirmed stelde Payton dat hij bij 3D-modellen evenveel botten probeert te gebruiken als in Metal Gear Solid 4.
Republique is op het moment nog een project op Kickstarter. Om de ontwikkeling van het spel succesvol af te ronden, hoopt ontwikkelstudio Camouflaj 500.000 dollar in te zamelen. Door minimaal 10 dollar te doneren, ben je verzekerd van een promocode voor het spel wanneer deze in de App Store verschijnt. Je moet er alleen nog wel eventjes op wachten: het Kickstarter-project is over 30 dagen voorbij, maar bij donaties wordt beloofd dat de game in juni 2013 beschikbaar zal zijn. Deze datum kan echter ook expres zeer laat zijn, om geen valse hoop te geven
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties