BlackBerry-maker RIM organiseerde onlangs een protestactie bij de Apple Store in Sydney met de boodschap ‘Wake Up’. Korte tijd werd gedacht dat Samsung achter het protest zat, maar het bleek om RIM te gaan. De BlackBerry-maker heeft de campagne nu uitgebreid met een serie advertenties in Australische kranten en een website. De boodschap “you don’t just think different, you do different” is rechtstreeks tegen Apple-gebruikers gericht. In de campagne wordt uitgelegd hoe het bedrijfsleven is veranderd en dat het niet langer gaat om mensen die pakken dragen en in cubicles werken. De campagne legt echter niet uit, hoe RIM daarin is meegegroeid. Ook wordt er geen verband gelegd met de producten die RIM verkoopt.
Volgens RIM ben je ‘in business’ als je actie onderneemt en dingen kunt laten gebeuren. Maar dat kan natuurlijk prima met een iPhone. In de VS stappen steeds meer bedrijven over van BlackBerry naar andere smartphones, met de iPhone als favoriet. In november 2011 bleek uit onderzoek van iPass dat de iPhone voor het eerst de BlackBerry heeft ingehaald als meest populaire zakelijke telefoon. Apple meldde vorig jaar al dat 93% van de Fortune 500-bedrijven de iPad gebruiken of testen en dat getal ligt op 60% voor de iPhone. Het bedrijfsleven is inderdaad veranderd maar het is de vraag of BlackBerry daar het antwoord op biedt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik kan ze alleen maar succes wensen.
Ik weet dat het in de VS toegestaan is om reclame te maken puur door iemand anders af te kraken (iets dat hier volgens mij in de reclamecode niet mag), maar het blijft een enorm zwaktebod, en ook wel een beetje zielig. Als je een beter product hebt, maak daar dan reclame voor. Maar dat product is er blijkbaar niet.
Ach, iedereen heeft recht op zijn laatste woorden, vlak voor de executie…
RIM is de wanhoop nabij…
Lol! En dat uit de mond van de slechtste telefoonfabrikant!! Laat hun eens een goede smartphone op de markt brengen? Één die wél mooi is en één die het wel doet en wél gebruiksvriendelijk is?
Laatste stuiptrekkingen…
Kansloos, RIM heeft prima toestellen maar kunnen niet tippen aan het gebruikersgemak van een iPhone.
Heeft apple niet hetzelfde gedaan met zijn Mac vs pc reclames.
Alleen al de foto bij het artikel zegt al genoeg. Waar wil de gemiddelde gebruiker nu het liefst mee gezien worden, met een apparaatje uit de vorige eeuw of eentje uit de volgende eeuw?
Zoals iemand de vorige keer al zei. Je gaat geen applegebruikers afsnoepen door ze te beledigen met Frasen zoals “wake up” en “you don’t just think different, you do different” alsook de appleklanten als een bende schapen te vergelijken! Mensen houden al zeker niet van zo’n agressieve verkoopstechniek van ” je MOET ons product kopen, je huidig product is slecht”.
Je kent het gezegde wel: wie een put graaft voor een ander….
Ondertussen gaat blackberry wel een smartphone uitbrengen die een regelrechte clone is van de iphone incl interface
Blackberry ziet toch zelf ook wel dat ze ten dode zijn opgeschreven?!?!!
@Louis: Ze doen hier in de politiek anders ook niks anders. Triest om jezelf zo te moeten promoten ipv van je eigen kunnen te tonen.
Ik vind die slogan wel een compliment aan iphonegebruikers, iets wat ze zelf nog niet begrepen hebben is dat mensen die apple minded zijn juist graag “different” zijn ipv als makke schaapjes achter de reguliere troep aan te lopen…:)
succes jongens dit is wel een beetje het domste wat je doen kan
Kansloos. Volgens mij zouden aandeelhouders bedrijfsleiders moeten ontslaan als die zich bezig houden met zich afzetten tegen de concurrent i.p.v. met concurrerende producten te komen. In je val natrappen; bah, nee, dat vind ik geen goede reclame.
@baco: Yep, inderdaad. Het was ludiek in opzet, maar kwam natuurlijk op hetzelfde neer. Persoonlijk vond ik dat Apple dat niet nodig had.
Tegenwoordig mag je in Nederland ook andere producenten “afkraken” in je reclames. Ik zie de NEM ook regelmatig zichzelf vergelijken met andere energieleveranciers.
Zodra een bedrijf dit soort acties bedenkt betekend dat vaak het begin van het einde. Ze hebben duidelijk een gebrek aan creativiteit en ze geloven duidelijk niet meer in de kracht van RIM
R.I.M. R.I.P.
Rim boord zich zelf de grond in het gaat al zo slecht met de cijfers en dan zelf je bedrijf meer de grond induwen ik zeg eerlijk blackberry is op zich niks mis mee alleen met de iphone kan je een stukje meer en daarom is apple zo aan de top mensen kopen een iphone denken hey misschien is de mac of macbook pro wat rim is puur telefoon en een niet al te perfecte tablet ik zou zegge breid je bedrijf uit vooral in dit bedrijf bedenk wat nieuws ( dit is trouwens geen goed praat of slecht praat ) ik vindt gewoon dat blackberry anders moet gaan denken hiermee help je je bedrijf alleen maar naar de klote
@berry s te a: Er zit niet voor niks zoveel zwart in de reclame.
Het is natuurlijk ook triest als het enige Pro-BlackBerry argument dat wordt aangevoerd, is dat zij de eerste waren….
Hier komen ze een jaar of 2 te laat mee.
Een goed product verkoopt zichzelf. De iPhone en de iPad hebben van zichzelf een enorme ‘aantrekkingskracht’. De reviews die ik heb gelezen over de tablet van RIM spreken boekdelen. Het gaat niet zozeer om het apparaat zelf maar om de gebruikservaring en het design. Dat, en de fantastische intergratie van hard- en software maken Apple een hele sterke speler. De enige speler die dat een klein beetje begrijpt is het S -merk, wat in de campagnes beweerd een betere user experience te bieden in de reclame’s door een ander scherm (een halve waarheid want het scherm is inderdaad groter maar de experience niet beter(softwarematig is het een zwakke speler)). Daar trappen mensen wel in.
Als RIM zou zeggen dat ze goedkoper zijn of langer ervaring hebben zouden ze nog misschien wat klanten kunnen misleiden.
Ik heb ooit een storm geprobeerd, maar oh wat een bagger zeg, kan iemand zo’n ding langer dan 5 minuten gebruiken zonder pissig te worden?
Wie geeft er nou nog iets om RIM
RIM : Rest In Memory
Is het RIM of kunnen we beter zeggen RIP?
Begin 2000 was dit de eerste goede business smartphone. Secure en passend in het concept van de kleine bandbreedte die toen beschikbaar was. ICT afdelingen waren er erg blij mee, want het waren de eerste devices die geen uitleg behoefden en het altijd deden.
De wereld is nu veranderd en rim is niet meegegaan. Jammer, want qua inovatie lag rim even ver voor als apple nu.
Apple deed hetzelfde met Hi i’m a Mac bla bla.
Dus nu niet wereldvreemd gaan doen mensen. Niet alles is zoals het is door je zwarte montuur met glazen zonder sterkte.
zeg tegen een blackberry gebruiker het woord ‘klokje’ en ze schieten in paniek. waarschijnlijk heeft blackberry nu ook last van het ‘klokje’
Niet precies hetzelfde, dat was komisch en gericht op de Mac en de PC. Dit is een aanval op mensen zelf. Hier gaan ze nooit punten mee scoren.