Adverteerders omzeilen UDID-verbod met andere identificatiecode

Adverteerders zouden UDID hebben omgeruild voor de identificatiecode ODIN om gebruikers te onderscheiden. Hierdoor kunnen ze advertenties bijvoorbeeld toespitsen op gebruikers.

iPhone UDIDAdverteerders omzeilen Apple’s privacy-maatregelen door gebruikersgegevens aan de hand van Open Device Identification Network (ODIN) te bemachtigen. Dit schrijft The Wall Street Journal. Ontwikkelaars konden tot voor kort gebruikers onderscheiden aan de hand van een UDID-nummer, maar Apple begon dit jaar met het weigeren van apps die deze informatie gebruiken.

Het ODIN-nummer van je iPhone wordt gegenereerd aan de hand van het MAC-adres van je Wi-Fi-ontvanger en kan gebruikt worden om verschillende gebruikers van elkaar te onderscheiden. De identificatiecode heeft daarom iets gemeen met de UDID van de iPhone, een codesysteem van Apple waarmee verschillende iPhones onderscheiden kunnen worden. Het is nog niet duidelijk hoe precies de ODIN-gegevens van adverteerders zijn.


Door gebruikers te onderscheiden kunnen adverteerders op de iPhone ervoor zorgen dat een reclamebericht bijvoorbeeld niet te vaak verschijnt, of dat reclame in een app toegespitst wordt op de gebruiker. Sommige iPhone-bezitters zijn alleen niet blij met het gebruik van deze gegevens. Privacy op de iPhone komt inmiddels ook steeds vaker in het nieuws voorbij: zo zorgde het ongevraagd downloaden van adresboekgegevens door Path voor ophef en bleken iPhone-apps fotogegevens te kunnen downloaden om de geolocatie van een gebruiker mee te achterhalen.

Adverteerders zeggen ondertussen in de problemen te komen, omdat ze niet langer van UDID gebruik mogen maken. Een onderzoek van MoPub stelde onder andere dat het gebrek van de identificatiecode ervoor zorgt dat apps met advertenties 24 procent minder omzet maken.

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.