Er gaan al maanden geruchten over een toekomstige iPhone met groter scherm en een kleinere uitvoering van de iPad. Maken ontwikkelaars zich druk over de wijzigingen? Niet echt, blijkt uit een onderzoek van analist Gene Munster van Piper Jaffray. Munster interviewde 100 ontwikkelaars tijdens de WWDC-conferentie en vroeg hoe moeilijk het zou zijn om bestaande apps aan te passen. Daarbij ging hij uit van twee nieuwe schermformaten.
Op een schaal van 1 (gemakkelijk) tot 10 (moeilijk) moesten de ontwikkelaars aangeven hoeveel moeite dit zou kosten. Gemiddeld gaven de ontwikkelaars het cijfer 3,4 – wat aangeeft dat het aanpassen van de apps nauwelijks moeite kost. Munster concludeert daaruit dat Apple geen hinder ondervindt en dat het succes en de beschikbaarheid van iOS-apps niet in gevaar komt als er een 4-inch iPhone en bijvoorbeeld een 7-inch iPad bij komen.
De huidige iPhones hebben een 3,5-inch scherm met een beeldverhouding 3:2. Als de geruchten kloppen heeft de volgende iPhone een 4-inch scherm met een beeldverhouding 16:9. Bij apps die nog niet zijn aangepast zouden er dan twee zwarte balken aan de zijkant ontstaan, zoals hieronder is aangegeven:
Uit de interviews van Gene Munster kwam nog wat andere interessante informatie: 55% van de ondervraagde WWDC-ontwikkelaars maakt apps voor zowel iOS als Android. 14% ontwikkelt ook voor Windows Phone en 9% maakt apps voor BlackBerry.
De website TechCrunch dacht dit weekend iets nieuws te hebben ontdekt uit de WWDC-keynote: op één van de presentatieslides was de term ‘Auto layout’ te lezen. Ze dachten dat het te maken had met automatisch aanpassen van de schermlay-out voor iPhones met een groter scherm. Maar dat lijkt toch niet zo te zijn. Overigens waren er ook mensen, die bij de presentatie van de Eyes Free-functie (iPhone bedienen vanaf het autostuur) een langere iPhone met 4-inch scherm dachten te herkennen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
16:9 formaat zou erg gunstig zijn. Canvas aanpassen is een stuk makkelijker dan afbeeldingen groter maken.
“Gemiddeld gaven de ontwikkelaars het cijfer 3,4 – wat aangeeft dat het aanpassen van de apps nauwelijks moeite kost.”
Geen enkele dev gaat dan ook toegeven dat zoiets simpels heel veel moeite kost. Het aanpassen van een app voor een ander schermformaat is vooral veel werk, niet moeilijk. In dat opzicht is de moeite dan wel minder inderdaad (tenzij je een app hebt met 100 schermen en geen centrale oplossing hebt gekozen).
Zou nog leuker zijn als het scherm nog een slag groter zou worden..
@Floris: =iPad.
Is het ook geen andere iPhone op het plaatje? zie geen homeknop, die op de 4s toch best goed zichtbaar is over het algemeen. Daarnaast is de sensor boven de oorspeaker een stuk duidelijker aanwezig dan normaal…..
dus wie weet hier wel een preview
Maar als je de telling omdraait, scoort het een 6,6
Dan lijkt het meteen een stuk moeilijker om de apps om te bouwen (ofwel slim om de puntentelling andersom te beredeneren)
Wat een onzin. Aanpassen voor een groter scherm kost 0 sec.
Het is wat anders als de resolutie veranderd word.