De Asphalt-gamereeks is niet de stuiten. Vodafone bouwde een ‘overal online’ commercial om het racespel heen en ook Apple demonstreert nieuwe hardware graag met misschien wel het belangrijkste product uit de stal van uitgever Gameloft. Deel zeven in de serie alweer ziet er nog spetterender uit dan zijn voorgangers. Het huist een uitgebreide singleplayer-kant met 150 uitdagingen en je kan het off- en online tegen vijf tegenstanders opnemen. Met de nieuwe Asphalt Tracker zie je na een race meteen welke tijd je vrienden erop rijden.
Maar het eerste wat in het oog springt is de enorme omvang van het spel. Asphalt 7 Heat weegt maar liefst een gigabyte op je telefoon, en dat betekent dat je ongeveer twee gigabyte ruimte over moet hebben om het spel te installeren. Des te wonderlijker is het dan ook dat de hoeveelheid data niet in een uitbundig maar overbodig introfilmpje is komen te zitten.
Waar je het wel in terugziet, zijn de beelden van het spel. We ondervinden het spel op de iPhone 4S en daar ziet Asphalt 7 er haarscherp uit. Zonder dat je een keer aan kartelrandje in beeld ziet, scheur je door fraai gekleurde locaties als Miami, Rio de Janeiro, Parijs en Hawaii. Er is geen level te bedenken zonder dat er een keer weerspiegelingen in je auto of op de track zichtbaar zijn.
Qua gameplay valt het vooral op dat de 15 tracks wat groter opgezet zijn dan die van Asphalt 6. Daar voelden races compact, met straatjes en zijweggetjes die allemaal door elkaar kruisten. Dat is minder het geval in Heat. Net zoals grote consolegames als Need for Speed en nu ook Forza Motorsport, ligt er meer nadruk op het ruimtelijke, het grote van de tracks. Dat wil niet zeggen dat er geen sluiproutes meer zijn en dat de tracks saai zijn – dat is beslist niet het geval, maar je hebt wat meer tijd voor het racen ten opzichte van het beuken soms.
Je hebt de beschikking over zestig verschillende auto’s in het spel, waarbij het spel je vanaf het begin van elke snelheidsklasse één auto gratis beschikbaar stelt. In het begin is dat een Fiat 500 Abarth, en zo kan je verder sparen voor onder andere dure Lamborghini’s, Ferrari’s en Aston Martins – terwijl ook de bijzondere DeLorean (bekend van Back to the Future) zijn opwachting in het spel maakt. Je speelt andere auto’s vrij met sterren die je behaalt op gewonnen races, maar daarmee koop je de wagens nog niet. Daarvoor moet je de virtuele flappen neerleggen die je eveneens krijgt en wint als je speelt. Op moment van schrijven is de winkel met in-app aankopen nog dicht in het spel, maar de game beloont je wel met extra geld en sterren als je veelvuldig prestaties deelt op Facebook. Dat had van ons niet zo gehoeven.
Je hebt het geld nog ergens voor nodig: van tevoren kan je bij een zowel offline als online-race een sponsordeal aangaan waar jij vreemd genoeg niet voor betaald krijgt, maar moet voor betalen. Voor 5000 ‘geld’ activeer je zo specialiteiten die de hele race gelden. Eentje die we zelf erg aardig vinden, is bijvoorbeeld het verkrijgen van een kleine turbo als je een tegenstander inhaalt of net voorblijft.
Andere vernieuwingen bevinden zich in het online gebeuren. Met de Asphalt Tracker, verbonden aan je Gameloft Live ID, kan je tijden en scores vergelijken met je vrienden. Aansluitend worden er online tegenstanders voor je gezocht die op jouw niveau opereren en kan je vier spelmodes selecteren, in plaats van alleen ‘droog’ tegen anderen te racen. Andere opties zijn Elimination waarbij de laatste wordt uitgeschakeld en een modus waarin je tegenstanders uit de race beukt. Op den duur moeten er georganiseerde evenementen vrijkomen waarin je kan racen tegen de beste van de wereld.
Over één ding hebben we het nog niet gehad, en dat is de besturing. De kantelbesturing was al dik in orde in Asphalt 6 Adrenaline, maar lijkt welhaast verder fijngeslepen in Heat. De besturing luistert zo nauw, dat we geen behoefte meer hebben om de optionele knoppenbesturing te activeren. Asphalt 7 is een sensationeel racespel.
Downloaden: Asphalt 7: Heat (€0,79, universele app)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 14 reacties