Bovenstaande afbeelding maakt in één oogopslag duidelijk dat er in een jaar tijd grote veranderingen zijn geweest in de markt voor smartphones. De strijd wordt uitgevochten tussen twee platformen (iOS en Android) en tussen twee fabrikanten (Apple en Samsung). Kleine spelers zoals Sony en LG zijn te klein geworden om nog in de grafiek te vermelden en bekende merken als RIM en Nokia zijn in een jaar tijd volledig van de kaart geveegd.
Het blijkt uit cijfermateriaal van VisionMobile. Als je kijkt naar de winsten die worden geboekt, dan heeft Apple een nog groter stuk van de mobiele taart ingepikt. Alleen Apple, Samsung, Motorola en HTC verdienen nog goed aan de verkoop van smartphones. Alle andere fabrikanten draaien verlies of verdienen nauwelijks iets. Vandaar dat fabrikanten als Nokia liever praten over aantal verkochte toestellen en niet over de winst die ze ermee hebben geboekt. Uiteindelijk gaat het aandeelhouders en investeerders echter maar om één ding: hoeveel geld er aan het einde van het boekjaar kan worden bijgeschreven als winst. Dat Apple zo’n groot gedeelte van de winst binnenhaalt is uiteraard opmerkelijk: Apple is nog maar vijf jaar actief als smartphonefabrikant en bij de aankondiging van de iPhone merkten veel concurrenten nog schamper op, dat het maken van smartphones een specialisme is waar Apple geen kaas van gegeten heeft. Uiteindelijk haalt Apple met maar 20 tot 25 procent marktaandeel in aantallen toestellen wel het meeste geld binnen, meer nog dan alle andere fabrikanten bij elkaar opgeteld. Apple houdt daarmee honderdduizenden productiemedewerkers aan het werk, er zijn 35.852 retailbanen ontstaan door de iPhone en iPad en er zijn duizenden mensen die dankzij Apple een fulltime bestaan als iOS-ontwikkelaar hebben kunnen opbouwen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 28 reacties