Apple experimenteert met nieuwe indeling Genius Bar

Apple experimenteert met een nieuwe indeling voor de Genius Bar. De nieuwe Genius Bar is geen balie meer, maar een tafel die vanaf twee kanten bereikbaar is, zodat meer klanten tegelijk kunnen worden geholpen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

apple store amsterdamDe Apple Store in Amsterdam heeft naar verluidt de grootste Genius Bar ter wereld (zie foto). Maar in veel andere Apple Stores is het aanmodderen met de ruimte. De klantenkring van Apple groeit, waardoor er steeds meer klanten afkomen op de Genius Bar en de wachttijden oplopen. Apple is nu begonnen met het experimenteren met een nieuwe indeling, zodat de capaciteit kan worden vergroot. In de meeste Apple Stores bevindt de Genius Bar zich tegen de achterwand, waardoor er in de doorsnee Apple Store ruimte is voor 7 barkrukken voor klanten. Door de balie 90 graden te draaien is er opeens ruimte voor 12 klanten.


Dat meldt ifoAppleStore, een website gespecialiseerd in nieuws rondom Apple’s retailactiviteiten. De nieuwe indeling is nog maar in één Apple Store aangetroffen en heeft als kenmerk dat de traditionele balie ontbreekt. In plaats daarvan kunnen de Genius Bar-medewerkers zich vrij rondom de tafel bewegen. Dat is handiger als een Genius over de schouder van een klant wil meekijken, maar het geeft de Genius ook de mogelijkheid om tijdens het uitvoeren van een langdurige systeemtest even weg te lopen om tussendoor een andere klant te helpen.

new_genius_bar_2012

Bij de Genius Bar kun je langsgaan als een Apple-product gebreken vertoont, maar je kunt er ook terecht als je hulp nodig hebt bij de ingebruikname van een nieuw apparaat. Een nadeel van de nieuwe indeling die nu wordt getest, is dat er in kleinbehuisde Apple Stores minder ruimte is voor de kindertafel, die meestal in de buurt van de Genius Bar staat opgesteld. Ook in de Amsterdamse Apple Store is de kinderhoek vlakbij de Genius Bar te vinden, al is er genoeg vloeroppervlak om de kinderhoek een paar meter op te schuiven. Overigens heeft niet iedereen positieve ervaringen met de Amsterdamse Genius-medewerkers.

Foto via Bright.

Apple Store

Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!

Apple Store Amsterdam ingang algemene foto

Reacties: 14 reacties

  1. “grootste Genius Bar ter wereld (zie foto). ”

    Haha nou op de foto ziet hij er verre van groot uit.

  2. Zeker geen positieve ervaringen.
    Echt Genius zijn ze daar niet.
    Ik ben er drie keer met een probleem geweest en elke keer voelde ik mezelf ‘more genius’ dan de medewerker.
    Moest ze echt zelf dingen laten zien die ze niet wisten.

    Erg jammer.

  3. Wow fantastisch nieuws zeg! 12 in plaats van 7 medewerkers in een winkel! Echt homepagenieuwswaardig!

  4. De arme man uit het MacFan-verhaal had zeker de lift niet ontdekt? 😉 Mijn ervaring met de Genius Bar is dan wel weer positief. Er zullen altijd slechte ervaringen tussen zitten…

  5. Ik ben laatst bij de Apple Store in Amsterdam geweest om mijn telefoon te laten fixen vanwege een kapotte homeknop. Die winkel is echt gigantisch groot, die Genius bar is echt wel groot zat. Daarbij werden ook andere delen van de winkel gebruikt om hulp te verlenen.
    Maar de service is geweldig, ik had nog 7(!) dagen garantie over, en ik kreeg een hele nieuwe telefoon. Ter plekke een kopie maken met iCloud, nieuwe telefoon instellen, kopie erop, en nog even een kwartier WiFi hoggen om alle apps weer te downloaden.

  6. Laatst zelf gebruik gemaakt van de Genius Bar in Las Vegas (The Forum Shops) relatief rustige winkel met goede service. Lader van iPad bleek kapot (buiten garantie), maar kreeg van de “Genius” een nieuwe lader mee. Probleem opgelost met een goede service naar mijn mening.

  7. Service is zeker goed! Ook in Amsterdam. de kennis kan alleen wat beter.

  8. @Freebs: Hee mag ik vragen, had je AppleCare of hoeveel jaar heb je garantie op iPhone met een t-mobile contract?

  9. @Cristhian: Ik heb sinds vorig jaar augustus een iPhone besteld bij een Rabo Mobiel abbo van 2 jaar. Ik heb geen garantie of iets dergelijks afgesloten, maar je hebt sowieso een jaar fabrieksgarantie, en als je je iPhone gewoon registreert dan weten ze dat bij Apple.

  10. in plaats dat ze nou eens gaan experimenteren met een nieuwe iOS .. stelletje maloten

  11. slechte service is tegenwoordig standaard, ik ben blij dat ik dat bij apple apparaten nog niet nodig heb gehad… ik heb nu al in 2 gevallen maar opgegeven om garantie te claimen want ze maken je helemaal murw met mitsen en maren en traineren …..

  12. Als consument in europa kan je gebruik maken van de europese consumentenrecht. hiermee kan je beroep doen op het hebben van een deugdelijk product, binnen de termijn die hiervoor staat aangeschreven. Voor telefoon is dit 2 jaar. Er geldt ook overigens dat je een minimale garantie van 2 jaar krijgt op elektronische producten. Zie ook post van april over Apple’s vernieuwde garantiebepaling.

  13. Toevallig gisteren voor het eerst in de Apple Store in Amsterdam geweest. Prima service en ben er prima geholpen maar kreeg nou ook niet echt het idee dat het allemaal geniusses zijn die daar werken. Sommige misschien wel maar zeker niet allemaal.

  14. Ik heb ook meerdere berichten (over een klacht & suggesties) naar Apple gestuurd maar nooit een reactie ontvangen. Dan neemt mijn enthousiasme voor het merk wel af.