Wat doe je als je als grote website merkt dat je niet langer een flexibele en snelle start-up bent, maar een logge organisatie? De website Digg heeft de knoop doorgehakt. “We worden weer een start-up”, kondigde de site op 20 juli aan. Ondertussen werd in anderhalve maand een totaal nieuwe Digg gebouwd voor het web, voor het mobiele web en als iPhone-app. Daardoor kan je ook op je favoriete telefoon het beste van het web volgens andere gebruikers lezen, en zelf tippen. Met een grote kanttekening: de nieuwe versie vereist een Facebook-account om mee te doen.
Om Digg te lezen, hoef je geen beroep te doen op het sociale netwerk van Zuckerberg. Digg is gestoken in een nieuw strak uiterlijk waarbij je gelijk weet wat je hebt aan de app. Op moment van schrijven presenteert de app de 19 belangrijkste en ‘heetste’ verhalen met een kop en foto onder elkaar. Daartussen vind je nieuws over de stroomstoring in India, het Olympische record van Phelps, een achtergrondverhaal over iemand die een jaar lang in een Noord-Koreaanse gevangenis zat en een fotoreportage van gekke gezichten van Olympische zwemmers. Met andere woorden: met de interface en een artikelselectie als deze, werpt Digg zich op als een serieuze nieuwsbron waarbij het niet langer alleen Reddit als concurrent waant, maar ook in het vaarwater van Zite en Flipboard komt – hoewel je in die apps nog wel op genre nieuws kan zoeken.
Wat Digg als op zichzelf staande app flink vooruit helpt, is dat alle artikelen in een uiterst leesbare, afleidingsvrije interface zijn gegoten. De ervaring die het team met de sociale nieuws-app News.me heeft opgedaan, straalt er vanaf. Digg heeft bovendien een aardige functie van News.me overgenomen: de Paperboy. Je vult je thuislocatie in en zodra je op het punt staat van huis te vertrekken, haalt Digg automatisch de laatste verhalen binnen. En dat niet alleen: sinds de nieuwe versie 3.0 van de app worden ze automatisch klaargezet voor offline gebruik, zodat je ze ook in de metro en in het buitenland bij de hand hebt.
Aansluitend is er een mogelijkheid om verhalen te bewaren om later (eveneens offline) terug te lezen. Dat doe je met de bladwijzer bovenaan op de pagina, waarna de verhalen in de sectie Reading List links komen te staan. Je kan ervoor kiezen verhalen evenwel door te sturen naar Instapaper en Pocket, maar de vraag is dat of dat met de leesweergave van Digg zelf nodig is. Net als de voor Digg essentiële functie om verhalen omhoog te stemmen zodat het de voorpagina gebruikt, heb je daarvoor wel een aan Facebook gekoppeld account nodig. En dat stuit tegen de borst van de fanatieke gebruikers, valt te lezen in de reacties op de aankondigingsblog voor het vernieuwde Digg. De reactie erop is helder.
“Facebook is een korte-termijn oplossing die voor een serieuze vermindering van spam gaat zorgen, terwijl we zelf een meer spam-robuuste technologie ontwikkelen. We weten dat het niet ideaal is, maar we werken aan een oplossing voor langere termijn.”
Behalve de Top Stories, waarin je binnenkomt in de app, kan je ook een lijst met Upcoming verhalen raadplegen, waarvan het relevanter is dat je ze van stemmen voorziet, omdat ze daarmee in de Top Stories terecht komen. De Upcoming-pagina is niet voorzien van foto’s, maar een simpele opsomming van koppen en een stuk minder fraai om te zien. Er is daarnaast geen mogelijkheid vanuit de app nieuwe verhalen aan te dragen – een andere essentiële Digg-functie.
Downloaden: Digg (nieuws)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties