In Apple’s nieuwste versie van de iOS Simulator (een ontwikkelaarstool) zijn aanwijzingen gevonden dat iOS 6 ondersteuning biedt voor resoluties tot 1136 x 640 pixels. Met een iets getweakte versie van de iOS Simulator-app blijkt het mogelijk om de resolutie op te voeren tot het genoemde aantal pixels. Er is dan ruimte voor 5 rijen met iconen, plus een dock. De getallen komen overeen met geruchten uit medio mei, toen gesproken werd over een resolutie van 640 x 1136 pixels.
De breedte van het scherm blijft daarbij gelijk, maar het scherm wordt wel een stuk langer. Ook werden de geruchten over een langer scherm bevestigd door onderdelen van de volgende generatie iPhone. De huidige iPhone met 3,5-inch scherm toont vier rijen met iconen, plus een dock. Bij een 4-inch scherm is er ruimte voor een extra rij met iconen. De meegeleverde apps zouden bovendien zijn aangepast om te profiteren van de langere schermen.
De iOS Simulator is onderdeel van de ontwikkeltools van iOS. Probeer je in iOS 5.1 de resolutie op te voeren, dan leidt dat tot een rij van vier uitgerekte rijen icoontjes. Bij iOS 6 worden er vijf rijen met icoontjes getoond, die op normale afstand van elkaar zitten. iOS 6, dat op de volgende generatie iPhone voorgeïnstalleerd zal zijn, is zich dus bewust van de langere schermen. Er ontstaat geen uitrek-effect zoals op de iPad.
In de code is ook bewijs gevonden voor een kleinere dockconnector. Het gaat om de code DeviceSupports9Pin, wat wijst op een 9-pins dockconnector. De huidige aansluiting van de iPhone maakt gebruik van 30 contactpunten. Afgelopen weekend circuleerde nog het gerucht dat Apple het complete assortiment iOS-apparaten dit najaar wil vervangen door apparaten met 9-pins connector.
Hieronder zie je het langere scherm:
De iPhone bovenaan dit artikel is – uiteraard – slechts een mockup.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 41 reacties