Vorige week werd bekend dat de Rabobank de mobiele betaaldienst MyOrder gaat overnemen. Directeur Thomas Brinkman vertelt dat de betaaldienst landelijk zal worden uitgerold en verder gaat dan de huidige betaalmogelijkheden in de horeca en bioscopen. “In de komende jaren zetten we vol in op alle gelederen van het bedrijfsleven”, meldt Brinkman. Ook zullen betaalvormen als iDeal Direct Betalen, PayPal en creditcards aan worden toegevoegd. “Maar je kunt ook denken aan koppeling met Google Wallet en Apple Passbook”. Wordt het een samenwerking of een concurrentiestrijd?
Rabobank denkt met MyOrder tegengas te kunnen geven tegen de digitale portemonnees uit de niet-bancaire sector, zoals Google en Apple aan het ontwikkelen zijn. Of Apple daadwerkelijk betaalmogelijkheden gaat aanbieden via Passbook staat trouwens ter discussie. Hoewel het voor de hand ligt, heeft Apple zelf nog niets erover gezegd. Apple presenteert Passbook als een hulpmiddel om tickets, pasjes, cadeaubonnen, coupons en andere zaken bij de hand te hebben. Daarbij wordt gekeken naar je locatie. Sta je op een luchthaven, dan verschijnt de instaptijd van je vliegticket en heb je meteen alle relevante info in beeld.
De Rabobank gaat MyOrder agressief in de markt zetten bij lokale ondernemers, meldt Emerce. Daarbij valt wel een overlap met Passbook af te leiden: “Mobiele check-ins, coupons, loyaltyprogramma’s en coupons. We bieden er allemaal ruimte voor in het platform van MyOrder”, zegt Brinkman. De nieuwe app waarmee dit mogelijk wordt verschijnt in november 2012. Via de 134 lokale banken zal MyOrder bij de klant onder de aandacht worden gebracht. Ook zal MyOrder gaan samenwerken met landelijke ketens, zodat je kunt inchecken, punten kunt sparen en speciale aanbiedingen ontvangen. Zegels sparen in de supermarkt kan in de toekomst via de MyOrder-app op de iPhone, mits de betreffende supermarkt samenwerkt met de bank. De Rabobank zal snel moeten zijn: PayPal is van plan om volgend jaar een nieuw mobiel betaalsysteem in Nederland te introduceren. De Rabobank heeft in ieder geval één voordeel ten opzichte van Apple, Google en PayPal: het kan zich volledig op de Nederlandse markt concentreren, terwijl het voor Apple lastig zal zijn om in alle grote Europese landen afspraken met lokale retailers te maken.
Gertjan Rösken, die is toegevoegd aan het managementteam van MyOrder, benadrukt dat de Rabobank niet wil concurreren met Apple, Google en bestaande partijen die bijvoorbeeld coupons aanbieden.
We willen zoveel mogelijk samenwerken en de consument zoveel mogelijk keuze geven. Waar we kunnen, zullen we een interface bieden. We zijn bij de Rabobank sterk op het gebied van small business en enterprise, terwijl Google en Apple het aan de voorkant waanzinnig goed voor elkaar hebben met hun app-economie.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties