Gameloft heeft eindelijk haar eerste game – gemaakt met de Unreal Engine – uitgebracht op de iPhone, iPod touch en iPad. De grote uitgever van mobiele games maakte februari 2011 al bekend de spelmotor achter onder andere Infinity Blade te hebben gekocht, maar leek er tot dusver niets mee te doen. Dat is nu veranderd. Wild Blood is een fantasierijk hakspel waarin je als Sir Lancelot de wereld moet zien te redden van een doorgeslagen King Arthur en zijn hulp van hogere hand Morgana. De omgevingen zijn grootser opgezet en gedetailleerder dan in veel eerdere Gameloft-games.
Precies een jaar geleden draaide Gameloft haar schietspel March of Heroes nog de nek om. Het schietspel doubleerde mogelijk met de andere schietspellen uit de stal van de ontwikkelaar, zoals Modern Combat en N.O.V.A., maar het spel bracht visueel ook beslist niet de beloofde sprong voorwaarts. Zo werd de Vietnam-shooter in de ijskast gezet en ingeruild voor Wild Blood, eigenlijk een van de eerste Gameloft-games die niet direct leunt is op het thema van een andere game, maar een eigen setting neerzet.
Die setting bestaat uit tien verschillende rijken waar je je een baan doorheen vecht tegen twintig soorten tegenstanders, waarbij je begint met een zwaard maar al snel ook toegang hebt tot magie en een krachtige kruisboog. Het eerste rijk is van het kaliber huisje-boompje-beestje en speelt af in een rustig Middeleeuws dorp, daarna wordt het memorabeler. Je doorkruist kerkers van ijs, steen en vuur en begeeft je zelfs in een wereld bestaande uit zwevende platformen met gebouwen erop die qua bouwstijl aan de Maya’s doen denken.
In tegenstelling tot wat je misschien verwacht, vecht je niet helemaal in een totaal vrije wereld in Wild Blood. Sterker nog: het pad is juist behoorlijk voor je uitgestippeld, en gangen wisselen soms af met grotere ruimtes die fungeren als vechtarena, en zelfs voor je worden afgesloten zodat je niet tussendoor weg kan lopen. Het verschil met vorige Gameloft-actiespellen is dat de mate van detail veel groter is. Het spel verhoudt zich niet meer tot Sacred Odyssey, Gamelofts eerdere avonturengame die nog duidelijk door Zelda was geïnspireerd. Omgevingen voelen rijk en gedetailleerd aan.
Wild Blood is een aardig omvangrijk pakket. Behalve de verhaallijn waarin je naar Avalon afreist en hulp krijgt van de Ronde tafel-ridder Sir Gawain, is er ook een online multiplayermodus aanwezig waarin je met drie tegen drie personen kan vechten voor de punten, of een spel Capture the Flag kan spelen. De speltypes kunnen overigens ook offline met meerdere personen worden gespeeld. Eveneens kan je je scores vergelijken met andere vrienden die je hebt toegevoegd op Gamelofts eigen Gameloft Live-netwerk.
Qua gameplay is Wild Blood niet heel erg opzienbarend voor de doorgewinterde gamer. Je hakt je met een combinatie van actieknoppen door de tegenstanders heen en de game is zelf zo vriendelijk je automatisch naar de volgende vijand te laten springen als je in de buurt aan het vechten bent. Dat bespaart een hoop problemen met de stugge camera die soms lastige hoeken inneemt. Zeker op een iPhone 4S voltrekt de actie zich echter vloeiend en spat het bij vlagen van het scherm.
Downloaden: Wild Blood (€5,49, universele app)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties