We mogen dan misschien geen Super Mario hebben, aan andere platformmascottes is geen gebrek op de iPhone. Crash Bandicoot deed het touchscreen al vroeg aan in een kartspel en van Sonic the Hedgehog zijn er inmiddels ook meer games verschenen dan je op een hand kan tellen. Rayman doet nu ook zijn intrede in een 2D-platformgame op de iPhone, iPod touch en iPad. Rayman Jungle Run is een spel geworden dat meteen van het scherm spat.
Jungle Run is geïnspireerd door het vorig jaar verschenen Rayman Origins: een moderne, overwegend snellere variant van het originele spel dat midden jaren negentig furore maakte op de Atari Jaguar, pc en PlayStation. Wat opviel aan Origins (voor de PlayStation 3, Xbox 360 en Nintendo Wii), is dat het spel er prachtig schilderachtig uitziet. De cartooneske personages springen en zwaaien vloeiend geanimeerd door overvolle en detailrijke omgevingen. Je hoeft de nieuwe iPhone-variant maar even te spelen om het te merken: Rayman Jungle Run is net zo fraai vormgegeven als op de grote spelcomputers. Schitterende omgevingen trekken razendsnel aan je voorbij.
Qua levels en gameplay is Rayman Jungle Run een ander spel dan Origins. Het heeft de genen van een echte iPhone-platformer en dat betekent dat het spel het lopen voor je overneemt. Er is geen mogelijkheid om het lopen van het ledemaatloze mannetje te beïnvloeden met knoppen voor links of rechts. Rayman rent de levels door en aanvankelijk kan je alleen springen met een tik op het scherm. In elk level dien je onderweg 100 Looms te pakken voor de maximale score. Als je er een mist, kan je het level meteen opnieuw proberen – iets wat je vermoedelijk héél vaak zal doen. Het is namelijk niet erg dat je niet zelf kan lopen in Jungle Run. Het spel is er fantastisch omheen gebouwd.
Je hebt veertig levels in Jungle Run, verdeeld over vier hoofdstukken die elk een nieuwe kracht aan Rayman leren. De eerste tien levels hoef je alleen nog maar te springen, in de tweede krijg je er een ‘helikopter’ bij waardoor Rayman even in de lucht kan blijven zweven. Het derde hoofdstuk introduceert rennen op muren en in de vierde krijg je er een stomp-knop in het beeld bij. De levels worden gaandeweg steeds lastiger: start je aanvankelijk een level opnieuw op om de optimale score nog te kunnen halen, later zal je genoeg keren door het spel zelf worden teruggezet omdat je het loodje legt.
Het zijn de levels zelf die de hoofdrol spelen in deze iOS-Rayman. Ze zijn niet alleen prachtig vormgegeven, maar het zijn bijna achtbaanritten op zichzelf. Om alles uit een level te halen, moet je met de geweldig strakke besturing precies timen met je sprongen, net lang genoeg het scherm indrukken en dan weer de knop vooral juist loslaten. Het eerste het beste foutje kost een Loom en daardoor leer je de levels écht kennen. Veertig levels mag dan weinig lijken in het 60, 80, 100 of 120-level geweld van andere platformers, maar in geen ander platformspel zijn de levels zo memorabel. Sommige worden ter plekke voor je neus opgebouwd, anderen kantelen terwijl je rent, in weer andere kan je met een getimede sprong terug ineens een kleine andere route nemen. Als je vijf levels in een wereld met 100 Looms verslaat, krijg je toegang tot het bonuslevel bij die wereld en daarin is het helemaal zweten geblazen. Intensiever kan het bijna niet.
https://www.youtube.com/watch?v=K8AMGF-gGYQ
We mogen dan misschien geen Super Mario hebben, we hebben Rayman Jungle Run. Misschien wel de beste platformgame op de iPhone.
Downloaden: Rayman Jungle Run (€2,39, universele app)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties