Nederlandse Luchtmacht en KLM gebruiken iPad al in vliegtuigen
Gisteren schreven we over de piloten van Alaska Airlines, die voortaan vliegen met een iPad in de cockpit. Nadat het artikel verschenen was, kregen we twee tips: de Nederlandse Luchtmacht én KLM zijn ook bezig om de iPad in de cockpit te gebruiken. Bij de KLM is het momenteel nog een (geheime) proef, waarbij de kaarten en handboeken nog niet in de dagelijkse praktijk mogen worden gebruikt.
Maar als alles naar wens verloopt wil de KLM het deze zomer al in het normale vliegverkeer operationeel hebben. Hieronder zie je een screenshot van KLM. Er valt te lezen:
eKLM is een digitale verzameling van de KLM-handboeken. Dit is een test en vervangt op geen enkele wijze de bestaande instructies, handboeken en operating manuals.
De KLM heeft nog geen officiële informatie over eKLM en het vliegen met iPads naar buiten gebracht. De Luchtmacht daarentegen is heel wat opener: in de Defensiekrant is op pagina 7 te lezen over het gebruik van de iPad. Tipgever J. Geers schrijft:
in de Nederlandse F-16’s die in Afghanistan worden ingezet wordt ook gebruik gemaakt van een iPad. Hierop staan gedigitaliseerde kaarten. Met papieren kaarten kan de vlieger maar een beperkt aantal kaarten meenemen. Hij moet dus keuzes maken gebaseerd op de geplande missie. Als hij in de vlucht een nieuwe (vervolg)opdracht krijgt (bv ondersteuning van grondtroepen die in een gevecht zijn geraakt) zijn dus niet altijd de juiste kaarten aanwezig in de cockpit en is er dus veel afstemming nodig met de grondtroepen om voor de vlieger voldoende ‘situational awareness’ te krijgen om veilige inzet mogelijk te maken. Doordat in de iPad de kaarten (digitaal) wel voorhanden zijn kan de vlieger sneller afstemmen en zo kostbare tijd besparen.
De Nederlandse vliegers in Kandahar maken sinds enkele weken gebruik van de iPads met gedigitaliseerde landkaarten. Voordat de iPad operationeel mocht worden gebruikt, is de afdeling Jacht- en Lesvliegtuigen van Defensie Materieel Organisatie flink aan het testen geweest. De tablet mag geen storing veroorzaken met andere instrumenten in de cockpit. Ook moest de iPad veilig worden bevestigd en werden er snelle decompressietests uitgevoerd. Meerdere instanties concludeerden vervolgens dat de iPad onder alle omstandigheden kan worden gebruikt. Wie het zelf wil nalezen kan op pagina 7 van de Defensiekrant (PDF) terecht.
Tipgevers: J. Geers en een anonieme tipgever
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 9 reacties