Er is iets mis met breaking news, vinden de makers van de app Circa. Na een jaar geheimzinnigheid heeft Ben Huh, de man achter I Can Haz Cheezburger, eindelijk zijn nieuwste project onthuld. Huh schreef eerder al een blogposting, waarin hij zich afvroeg waarom we nog steeds nieuws consumeren alsof het 1899 is. Via de website cir.ca probeert Huh nu een bijzondere nieuwsapp aan de man te brengen, samen met CEO Matt Galligan. Circa is helemaal ontworpen voor de iPhone. Het doel is om breaking news volledig op z’n kop te zetten en nieuwsartikelen te volgen middels updates op kaartjes.
Volgens Galligan doen huidige nieuwsapps niet veel meer dan het omzetten van bestaande content naar een mobiel design, zodat het op het kleinere scherm past. De content zelf is niet anders dan wat je op de websites van de grote ‘nieuwsfabrieken’ leest. Circa pakt het anders aan: ze hebben 12 redacteuren in de VS, Verenigd Koninkrijk en China zitten, die de hele dag kleine brokjes informatie verzamelen, ‘atomische eenheden van nieuws’. Deze worden aaneen geregen tot een stapel kaartjes, waar je doorheen kunt bladeren. Zodra er nieuws te melden is, komt er weer een nieuw kaartje bij. Je kunt je in de app abonneren op een bepaald nieuwsitem en krijgt dan een push notificatie als er iets nieuws te melden valt.
Nieuws lezen op de iPhone doe je volgens Circa niet door er eens even lekker voor te gaan zitten, maar tijdens korte momenten waarbij je moet wachten. Terwijl je bij de bushalte staat blader je even door een paar ‘nieuwskaartjes’. In de toekomst wil Circa volgen hoeveel informatie de gebruikers doorlezen en over welke onderwerpen ze lezen, zodat ze nieuwe nieuwsartikelen aanbevolen kunnen krijgen. Circa mag dan wel een nieuwe vorm van mobiele journalistiek denken te hebben uitgevonden, maar één ding doen ze niet: zelf erop uit gaan om nieuws te ontdekken. In feite is Circa een grote aggregatiemachine, die meelift op artikelen die CNN, AP, The Wall Street Journal en andere nieuwsorganisaties produceren. Circa ambieert ook niet de duiding en de achtergrondverhalen te kunnen bieden die je bij The Economist of The New Yorker aantreft.
Het bedrijf dat Circa uitbrengt heet overigens Circa 1605. Daar is over nagedacht: in 1605 zou de eerste krant ter wereld zijn verschenen. Hoe Circa geld gaat verdienen, is nog niet bekendgemaakt. De belangrijkste concurrent zal Breaking News zijn, van de Nederlander Michael van Poppel, die zijn nieuwsdienst en bijbehorende app verkocht aan MSNBC. Sindsdien horen we er nauwelijks meer iets van.
Of het met Circa beter afloopt? Voorlopig heeft de app bij ons nogal wat moeite om de laatste nieuwsartikelen op te halen. Wordt vervolgd in een update…
Downloaden: Circa (gratis)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties