Apple probeert de iPod touch de laatste tijd vooral als gamesapparaat aan te prijzen. Die redenering is niet zo gek, als je kijkt naar de ervaringen van Handheld Games Corp. Deze ontwikkelaar maakt 3D-games en heeft ontdekt dat de performance van 3D-rendering nogal uiteenloopt op de iPhone en iPod touch. Voor de nieuwe game TouchSports Tennis moesten voor verschillende apparaten andere optimalisaties worden doorgevoerd.
Kijk je naar 3D-rendering van games, dan ontstaat de volgende ranglijst:
CEO Thomas Fessler van Handheld Games zegt:
Our first step to increase fps performance was to introduce hardware dependent levels of detail. Where we can easily display two 1500 polygon tennis players with 32 bones each on the iPod touch 2G and maintain fast and fluid game play, the original iPod touch just chokes, and in some instances so do the iPhones. To speed up the touch, we reduced the players to 800 polygons in farther away moments of gameplay, and are now using 1000 polygon models for close ups, bringing the original iPod touch game play performance level close to that of the iPhone 3G. We’ve taken this approach across the board with great results.
De processor van de iPod touch 2G kon zonder problemen van 412MHz naar 532MHz worden opgevoerd, terwijl de eerste generatie iPhone, iPhone 3G en iPod touch 1G op 412MHz bleven draaien. De laadtijd van de game op de iPod touch 2G is beduidend korter. Fessler denkt dat de GPU-snelheden verschillend getweakt kunnen zijn, maar heeft er nog geen hard bewijs voor. De conclusie is in ieder geval wel: wil je gaan gamen, dan kun je beter niet de eerste generatie iPod touch kopen.
In onderstaand filmpje kun je de vier apparaten gelijktijdig in actie zien:
Installeren: TouchSports Tennis (€3,99)
Via: Touch Arcade
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Zoooo fel verschilt het nu ook weer niet vind ik … Maar toch opmerkelijk.
Logies hij is er voor bedoeld. mensen die geld te veel hebbenb kopen een ipod toch en een iphone 3g zodat ze veek kunnen bellen en kunnen gamen
Dat filmpje is masterlijk!!
Idd raar. Wat ook raar is dat ze de processor underclocken van 620 mhz naar 412 mhz (volgens wikipedia) waarom wordt dat eigenlijk gedaan?
Om de accu-duur te verlengen misschien ? Hogere snelheid/frequentie betekent warmere componenten, dus dat kan ook een reden zijn.
@TasH –
M’n telefoon wordt nu soms ook best warm, dus kan me voorstellen dat 50% extra snelheid iets te veel van het goede is.
Koeling is een beetje lastig in de iPhone.
Kun je het je al voorstellen dat je over een paar jaar net als bij een pc/laptop een ventilator in je telefoon hebt? :p
Nee, dat kan ik me niet voorstellen. Dat zal ook altijd een passive koeling blijven.
Hmm, der is bij de iPhone ook veel meer ingepropt dan bij de iPod touch.
@Milo –
Zoals?
Het enige wat ik zo kan bedenken is de gsm/gprs/edge/3G/gps module.
Het enige verschil is de beperkte draadloze communicatie mogelijkheden.
@Nms: Vergeet de camera niet
en ik denk omdat er ook nog een gps/telefoon/sms functie in zit dat de processor ook aangepast moet worden.
De iPhone heeft ook meer background processen. Vandaar.
Ik heb iphone 3g en ipod first gen… en persoonlijk zie ik zelden tusenbeiden… Soms speel ik zelfs liever op mijn ipod touch first gen…
overgeklokte cpu = (nog) meer stroom zuipen, dus dat de iphone cpu niet geboost ‘kan’ itt de touch 2e gen. vind ik niet erg. Op een iPod is batterijduur misschien van minder vitaal belang (je bent niet onbereikbaar als de batterij op is bij een iPod, wel bij een iPhone)
Edit als ik een echt goede game-device wil met afmetingen als de iPhone, dan koop ik wel de opvolger van de huidige PSP te zijner tijd….
Als je de Background processes van de iPhone uit zet zoals de belangrijkste de Phone dan kan dat denk heel erg veel schelen qua preformance denk ik…
Ik snap sowieso niet dat ze de iPhone als nieuwe game handheld zien. Het zijn allemaal wel aardige games die erop draaien maar het is werkelijk niets in vergelijking met games die draaien op bijv de PSP. Of zijn de ontwikkelaars gewoon laks en lui?
De psp heeft veel meer mogelijkheden wat knoppen betreft, aan t intern geheugen zal het niet liggen.. als je 3 sites geladen hebt op je psp dan geeftie melding dat geheugen vol is.. hyves is not done via de gewone link, dan kan hij nieteens alle plaatjes laden.
Overigens is de psp ook standaard ingesteld op 222mhz terwijl de processor voor 333 mhz bedoeld is, hij loopt wel een stuk sneller op 333 mhz maar word wel een stuk warmer… bij sommige computers word terugdraaien van het aantal mhz ook teruggebracht wanneer het niet nodig is… puur voor de energie besparing.