Apple probeert de iPod touch de laatste tijd vooral als gamesapparaat aan te prijzen. Die redenering is niet zo gek, als je kijkt naar de ervaringen van Handheld Games Corp. Deze ontwikkelaar maakt 3D-games en heeft ontdekt dat de performance van 3D-rendering nogal uiteenloopt op de iPhone en iPod touch. Voor de nieuwe game TouchSports Tennis moesten voor verschillende apparaten andere optimalisaties worden doorgevoerd.
Kijk je naar 3D-rendering van games, dan ontstaat de volgende ranglijst:
CEO Thomas Fessler van Handheld Games zegt:
Our first step to increase fps performance was to introduce hardware dependent levels of detail. Where we can easily display two 1500 polygon tennis players with 32 bones each on the iPod touch 2G and maintain fast and fluid game play, the original iPod touch just chokes, and in some instances so do the iPhones. To speed up the touch, we reduced the players to 800 polygons in farther away moments of gameplay, and are now using 1000 polygon models for close ups, bringing the original iPod touch game play performance level close to that of the iPhone 3G. We’ve taken this approach across the board with great results.
De processor van de iPod touch 2G kon zonder problemen van 412MHz naar 532MHz worden opgevoerd, terwijl de eerste generatie iPhone, iPhone 3G en iPod touch 1G op 412MHz bleven draaien. De laadtijd van de game op de iPod touch 2G is beduidend korter. Fessler denkt dat de GPU-snelheden verschillend getweakt kunnen zijn, maar heeft er nog geen hard bewijs voor. De conclusie is in ieder geval wel: wil je gaan gamen, dan kun je beter niet de eerste generatie iPod touch kopen.
In onderstaand filmpje kun je de vier apparaten gelijktijdig in actie zien:
Installeren: TouchSports Tennis (€3,99)
Via: Touch Arcade
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 16 reacties