Touchgrind is een spel waarbij het de bedoeling is dat je met twee vingers een skateboard bestuurt. Je moet ollie’s maken, grinden, enzovoort om punten te scoren, zodat je vervolgens nieuwe skateboards kunt unlocken. Grafisch ziet het spel er ongelooflijk goed uit, maar of de gameplay ook zo goed is, zal in dit review besproken worden. Aan de makers zal het in ieder geval niet liggen, die hebben ons eerder al uren speelplezier met Labyrinth en iPint bezorgd.
Het menu van Touchgrind
Het menu stelt in de meeste applicaties niets voor, maar in deze applicatie is het toch het vermelden waard. Om naar een bepaald menu-item te gaan, zul je namelijk het skateboard-wieltje, die zich maar voor een gedeelte op het scherm bevindt, een draai moeten geven. Vervolgens zie je rechts de inhoud ervan.
Onder ‘How to’ vind je handige uitleg over de besturing, van het vooruit krijgen van het skateboard, tot hoe je railslides uitvoert. Vervolgens zijn er verschillende soorten levels om te skaten, namelijk Warm Up, om voor jezelf te skaten, Jam Session, waarin je zoveel mogelijk punten moet halen en Competition, waarin je nieuwe skateboards kunt verdienen.
De besturing van Touchgrind
De besturing van het spel is vrij logisch. Het skateboard begint te rijden wanneer je er met twee voeten, dus twee vingers opstaat, en zal remmen wanneer je op de achterkant gaat staan. Springen doe je door eerst de vinger op het midden van het skateboard los te laten en daarna die op de achterkant. De verschillende combinaties om trucs te doen heb je niet zo snel onder de knie, maar de instructies helpen je wel goed op weg.
Het is jammer dat je tijdens het skateboarden niet veel beeld hebt. Je ziet haast alleen het skateboard. Hier is wel iets op bedacht: je ziet namelijk aan de pijltjes wat er zich bij je in de buurt bevindt. Je ziet hier alleen niet aan om welke kant van het object het gaat, dus of je bij bijvoorbeeld een rail aan de voorkant of zijkant aankomt. Aan het plaatje in het pijltje kun je zien van welke kant je aan komt gereden. Dit pijltje wordt ook een moment voordat het obstakel in beeld komt even groter, zodat je weet dat je aan je truc kunt beginnen. Je kunt door op het vergrootglas linksonder te drukken het hele level van bovenaf bekijken. De tijd komt dan stil te staan, dus daar hoef je je niet druk over te maken.
Je kunt alleen vallen door een kickflip bijvoorbeeld niet helemaal af te maken, waardoor je ondersteboven op de grond belandt. Op deze manier kun je echter wel grinden, maar zul je aan het einde van de rail je skateboard weer recht moeten zien te krijgen. Je valt niet door bijvoorbeeld dwars te landen. Wanneer je valt zal je skateboard even blijven liggen, of wanneer dit in een halfpipe gebeurt, dan zal hij nog even naar beneden glijden. Hierna staat hij weer recht en kun je weer verder skaten.
Warm Up
Het Warm Up-level is een ander level dan bij Competition en Jam Session. Je skate hier puur om het een beetje te oefenen. Je hebt hier geen punten en geen tijdlimiet. Oefenen kun je echter beter in Jam Session doen.
Jam Session
Ook in Jam Session zit je niet vast aan een tijdlimiet, maar krijg je wel punten voor je trucs. Dit is hetzelfde level als die in Competition, dus kun je meteen daarvoor oefenen. Het is de bedoeling dat je hier zoveel mogelijk punten voor één truc haalt. Deze wordt vervolgens opgeslagen als je High Score.
Competition
In game-mode Competition krijg je bij het behalen van een bepaald aantal punten, binnen 100 seconden, een nieuw skateboard. Deze heeft een andere print aan de onderkant, maar skate niet bepaald fijner of beter. Er is helaas maar één level waar je het mee moet doen, maar deze is dan ook vrij compleet. Hier staan meerdere halfpipes in, een aantal rails, een paar schansen, en nog een aantal obstakels. Ook hier wordt een High Score bijgehouden, maar je moet sowieso steeds meer punten zien te behalen voor nieuwe skateboards. Voor het eerste skateboard heb je slechts 15.000 punten nodig, terwijl je voor het laatste skateboard 1.500.000 punten nodig hebt.
Het behalen van zoveel punten lijkt op het eerste gezicht heel moeilijk en zelfs onmogelijk, maar het is de bedoeling dat je combo’s maakt. Wanneer je iets grind, krijg je er een paar duizend punten voor. Maar wanneer je tijdens het grinden nog een flip maakt, krijg je er al twee keer zoveel punten voor. Doe je twee trucs tijdens het grinden, dan krijg je er zelfs vier keer zoveel punten voor. Op die manier haal je al gauw een hoop punten binnen.
Graphics & Geluid
Zoals al gezegd ziet het spel er zeer goed uit. Alles is in 3D, waardoor het een heel realistische indruk maakt. Met name het skateboard ziet er erg realistisch uit, wanneer het bijvoorbeeld omvalt of een flip maakt. De geluiden maken het helemaal af, aangezien die net echt zijn.
Conclusie
Voor wat je krijgt is de prijs van €3,99 totaal niet veel. Je hebt er zeker enkele uren speelplezier mee, voordat het ook maar een beetje begint te vervelen. Aan het begin is het nog een beetje moeilijk, maar wanneer je doorhebt hoe je het skateboard moet besturen en hoe je de meeste punten kunt behalen, blijf je spelen om nieuwe skateboards te halen. Een minpunt is wel dat je niet veel zicht hebt, maar dit is op handige manieren opgelost, waardoor je er bijna geen last meer van hebt.
Touchgrind aanschaffen
Voor maar €3,99 of $4,99 kun je Touchgrind uit de App Store downloaden. Met een gemiddelde beoordeling van 5 sterren in de Nederlandse App Store en 4,5 sterren in de Amerikaanse App Store, is dit spel z’n geld meer dan waard. Touchgrind downloaden.
Info: Touchgrind
- Ontwikkelaar: Illusion Labs
- Applicatie: Touchgrind
- Te koop via: App Store
- Prijs: €3,99
- Geteste versie: 1,0
- Bestandsgrootte: 5,0MB
- Cijfer: 8,5
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 19 reacties