Apple heeft haar beleid omtrent abonnementen en in-app aankopen, onaangekondigd, drastisch veranderd. Vanaf nu mogen uitgevers van magazines, kranten en boeken op de iPad en iPhone zelf bepalen welke content ze aan de lezers verstrekken. Dat hoeft niet meer perse via een abonnement of in-app aankopen te lopen. Zo kunnen kranten papieren abonnees bijvoorbeeld gratis toegang geven tot betaalde content. Bovendien zijn uitgevers nu vrij om content die wel via in-app aankopen of abonnementsdiensten wordt verkocht, zelf te prijzen.
De enige voorwaarde die Apple stelt aan het verstrekken van de content, is dat uitgevers er geen link bij zetten naar hoe gebruikers die content gratis kunnen verkrijgen. In het voorbeeld van een krant: een krant mag haar papieren abonnees wél gratis toegang verschaffen tot betaalde content. Maar ze mag in de app niét reclame maken voor haar papieren abonnement waarmee je gratis toegang krijgt tot het iPad-abonnement.
Het klinkt misschien streng maar het is een hele versoepeling ten opzichte van het beleid dat Apple handhaafde. Dat luidde letterlijk vertaald zo:
“Apps kunnen goedgekeurde content (van magazines, kranten, boeken, audio, muziek en video) afspelen of uitlezen die ook buiten de app wordt verkocht. De voorwaarde is dat dezelfde content ook in de app wordt aangeboden middels een in-app aankoop voor hetzelfde geld of minder dan de prijs waarop het buiten de applicatie wordt aangeboden. Dit gaat op voor zowel gekochte content als abonnementen.”
Nu is het:
“Apps kunnen goedgekeurde content (van magazines, kranten, boeken, audio, muziek en video) afspelen of uitlezen die buiten de app wordt verkocht of waar van buitenaf een abonnement op te nemen is. Zolang er maar geen knop of externe link naar een aankoopmogelijkheid van die content aanwezig is. Apple ontvangt geen deel van de winst voor goedgekeurde content waarop is geabonneerd buiten de app of die verkocht wordt buiten de app.
Apple heeft de regels vermoedelijk veranderd omdat veel uitgevers het oneens waren met de dertig procent winst die het bedrijf uit Cupertino pakt op in-app aankopen en abonnementen. Deze week nog maakte de Financial Times bekend dat ze haar krant aanbiedt via HTML5 in plaats van de App Store, omdat ze zo Apple’s beleid omzeilt. Omdat er geen andere manier was dan abonnementen betaald via iTunes aan te bieden, kreeg Apple meer inzicht in de gebruikersgegevens en de uitgever juist minder. Nu hebben uitgevers weer in de hand welke lezers ze hun content tegen welke prijs aanbieden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties