Apple biedt niet langer het AppleCare Protection Plan aan in Italiaanse Apple-winkels, om op deze manier te voldoen aan eisen van de Italiaanse autoriteiten. Dit blijkt uit een interne e-mail die SetteB.IT heeft bemachtigd. Consumenten zouden er van uitgaan dat ze bij Apple slechts één jaar garantie hebben op producten, omdat de standaard garantie zonder verlenging maar één jaar geldt. Apple kreeg eerder al een boete van 900.000 euro, omdat consumenten niet goed zouden zijn ingelicht over de bestaande garantie.
De e-mail stelt het volgende:
Vanaf 9 november 2012 is Apple gestopt met de verkoop van het AppleCare Protection Plan (APP) in Italiaanse Apple Stores, en de distributie van het APP-programma bij Apple Authorized Resellers (inclusief telecomoperators en Apple Authorized Service Centers).
Apple Authorized Resellers in Italië kunnen stoppen met de verkoop van APP-dozen en producten terugsturen naar Apple voor 10 december 2012.
Klanten die het AppleCare Protection Plan willen kopen, kunnen dit doen via de online Apple Store.
De Italiaanse Apple-site zou inmiddels ook zijn aangepast, waardoor er staat vermeld dat je AppleCare naast je bestaande Italiaanse garantie van twee jaar krijgt. Eerder zou er enkel worden gesproken over een garantie van één jaar.
Na de rechtszaak in Italië maakten meerdere consumentenorganisaties in Europa bezwaar op de manier waarop Apple consumenten inlicht over bestaande garantieregelingen. Ook de Nederlandse Consumentenbond dacht dat Apple consumenten niet goed uitlegt waar ze recht op hebben. Dit leidde ertoe dat Apple de Nederlandse garantievoorwaarden aan zijn site toevoegde.
Via 9to5Mac.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties