Als je iPhone-gebruiker van het eerste uur bent, ken je OpenFeint. Dit sociale gamenetwerk bestond al lange tijd voordat Apple zelf met Game Center op de proppen kwam. Het is tegelijk een succesverhaal: de oprichters Jason Citron (1984) en de ongeveer even oude Danielle Cassley richtten OpenFeint in 2009 op. Twee jaar later verkochten ze het aan het Japanse bedrijf GREE voor maar liefst $104 miljoen dollar. Games als Pocket God en Radio Flare maakten als eerste gebruik van OpenFeint, zodat je medespelers kon vinden en je topscores kon vergelijken met anderen.
Bij de verkoop maakten 5.000 games gebruik van OpenFeint en telde het netwerk 75 miljoen spelers op iOS en Android. Door de overname werd GREE eigenaar van een gecombineerd netwerk van meer dan 100 miljoen spelers. Rond dezelfde tijd werd ngmoco voor 400 miljoen dollar overgenomen door het Japanse bedrijf DeNA.
Sinds de overname is OpenFeint bijna vergeten. Je ziet het soms nog voorkomen in games, maar bijna altijd bieden ontwikkelaars ook als alternatief om Game Center te gebruiken. GREE heeft nu bekendgemaakt om te stoppen met OpenFeint. Dat gebeurt nogal abrupt: GREE heeft bekendgemaakt dat de dienst vanaf 14 december niet meer werkt. Accounts en gebruikersgegevens worden omgezet naar het GREE-netwerk, maar ontwikkelaars zullen wel hun games moeten aanpassen om die dienst in de toekomst te ondersteunen. Elke aanroep van OpenFeint in een app zal niet meer werken, kan storingen en slechte gebruikerservaring opleveren. Alle gegevens van OpenFeint zullen op 14 december definitief worden gewist.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 9 reacties