Werkomstandigheden zijn verbeterd in Apple-fabrieken in China

De werkomstandigheden in fabrieken in China verbeteren, blijkt uit onderzoek van New York Times. Medewerkers hebben meer vrije tijd, maar krijgen ook minder betaald. Dat valt niet bij iedereen goed.

fabrieken chinaDe werkomstandigheden bij Chinese fabrieken van Foxconn zijn verbeterd, zo blijkt uit informatie van The New York Times. De fabrieken maken gigantische hoeveelheden elektronica, waarbij de iPhone en iPad meestal prominent genoemd worden. Maar Foxconn produceert ook voor andere bekende merken. Het is nog steeds geen plek waar je graag wilt werken, maar volgens Keith Bradsher en Charles Duhigg, die op onderzoek uitgingen, is het minder erg dan voorheen. De verbeteringen zouden zijn ingezet na een bezoek van Jeff Williams aan de fabrieken, in maart 2012.


Als senior vice president of operations heeft Williams een rol die Tim Cook vroeger op zich nam. Williams huurde een team van zo’n 30 mensen in die voor Apple’s social responsibility unit zouden gaan werken en nam twee voormalige Apple-topmensen weer in dienst om de business-unit te leiden: Jacky Haynes en Bob Bainbridge.

Het artikel in de serie iEconomy van de New York Times laat zien dat de werkomstandigheden nog steeds niet ideaal zijn en dat het probleem meerdere kanten heeft. Zo schrijft de krant over een 25-jarige Mr. Zhang, die bij Quanta ging werken en daar betere faciliteiten en slaapzalen heeft. Door de verbeterde werkomstandigheden kan hij regelmatig zijn ouders zien. Maar de hoeveelheid geld die hij kan meenemen voor het thuisfront is lager en Zhang zou eigenlijk liever meer uren willen werken, om zijn familie beter financieel te kunnen ondersteunen en te zorgen dat zijn broer een studie kan afmaken. In plaats daarvan speelt Zhang nu ‘s avonds uit verveling urenlang Dungeon Fighter. “Ik werk liever 80 uur per week”, zegt Zhang.

Een simpele oplossing is er dus niet, want minder werken of meer vrije dagen is niet altijd wat de medewerkers zelf willen. Misschien moet er nog een generatie overheen gaan om de situatie echt te veranderen. Wat opvalt is dat de serie iEconomy een minder harde toon heeft gekregen en dat Apple minder prominent wordt genoemd. Dat kan met koppenbeleid van grote kranten te maken hebben: bij slecht nieuws is het leuk om namen te noemen, zodat het probleem een gezicht krijgt en iedereen er bij de kapper over praat. Bij goed nieuws is dat lastiger. Dat slecht nieuws favorieter is bij de grote kranten, bleek gisteren bijvoorbeeld in de berichtgeving over het salaris van Tim Cook. Een website als Macworld.com schreef: “Apple geeft Tim Cook 51% salaristoeslag” terwijl de meeste grote kranten (ook de Nederlandse) vaak kozen voor het sensationelere: “Tim Cook verdient bijna 99% minder”.

Informatie

Laatst bijgewerkt
29 december 2012 om 9:41
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 12 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.